Z
Man gör inte skillnad en timme av 8760. Bevara oss från medelklassens plakatsamveten

ZBDG nä men det man gör är att belysa( dumt ord i sammanhanget) miljöproblemen. Sedan är det väl så att göra en liten del ger väl mer än att inget göra eller?

Arbetar stenhårt året runt för att minska den egna och familjens miljöpåverkan. Kommer inte att ta notis om detta avlatsbrevs-jippo och ha lika lite tänt som vanligt.

Håller med zBDG till 100%.

• Gilla
elmont och 3 till
  • Laddar…
Skulle vara intressant att få reda på hur Earth Hour uppmärksammas i Kina och Indien?

M
All min belysning drivs för närvarande med ett off-grid solcellsystem och LED-moduler så de ungefär 10 Watt som dras ur batteribanken kan jag med gott samvete låta driva LED-lampor under den timmen. Jag förorenar nog klimatet mer om jag tänder en massa stearinljus istället.

Det stinker dubbelmoral kring detta event. Samma beslutsfattare som släcker ned monumenten är samma beslutsfattare som låter de lysa upp i regnbågens färger helt i onödan resten av året.
Enda resultatet är att man har fått lite bättre samvete genom att skicka budskapet till "någon annan" som får göra jobbet. Idiotiskt.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
De vill bara rättfärdiga den miljöbelastning som uppstår när de flyger till klimatmötet i Paris i höst.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
S
Jag tänker släcka de flesta av husets lampor. Ensam lysande blir en liten fjuttig en, på kanske 30W, placerad i bastun!

minst två miljarder människor saknar stabil elförsörjning till sitt hem. Det är blicklöst och raljerande att tycka att vår belysningsel är ett problem när så många människor är berodde av ett litet elverk, utan någon form av avgasrening för att få njuta en lampas sken. Det var från skenet av glödlampor vilka försörjdes av vattenkraft som arbetarbarnen kunde läsa sina läxor och skapa sig en framtid. Vattenkraften byggde vi ut i Sverige som ett gemensamt projekt att skapa välstånd och tillväxt. Kan vi inte istället medverka till politiska förändringar som ger fler möjligheten att läsa läxor utan lukten av avgaser? Framåtanda och tillväxt ger ökad rättvisa.

• Gilla
[SH] och 3 till
  • Laddar…
riek skrev:
...Kan vi inte istället medverka till politiska förändringar som ger fler möjligheten att läsa läxor utan lukten av avgaser? Framåtanda och tillväxt ger ökad rättvisa.
Helt rätt och där jag själv lägger min kraft. Däremot skall vi nog fokusera tillväxten till dessa två miljarder människor istället för oss själva. Det är just tillväxtmantrat i västvärlden som skapar fenomen som Earth Hour. Vi är fartblinda.

Håller med detta är bara ett jippo påhittat av en massa bedragare som styr. Nu får dom klappa varandras ryggar och säga bra jobbat till varandra

I
Detta är stort. Hela världen går samman och protesterar solidariskt mot vem? Sig själva? Eller är det en biljett för att få fortsätta svina ner resten av året.
Här släcks inte en lampa, tvärtom tänder jag extra i protest mot manifestationen Earth Hour som kanske var väl tänkt från början.

A
Tillsammans gör vi skillnad!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.