44 772 läst ·
593 svar
45k läst
593 svar
Dags att skriva om allemansrätten
Slopar man allemansrätten är vi landsbor instängda som i fångläger.Maskintok skrev:Nä inte mot alla som bor utanför tätort.
innanför möjligtvis.
De utanför har tillgång till skog och natur och dessa ser jag sällan av.
Däremot de som bor i tätort...
Eller du trodde att allemansrätten kom till som lag för att gynna landsbygden?
tänk om och tänk rätt.. den är till för att trycka ner och förpesta för landsbygden.
Allemansrätten kom till för att gynna oss när de samfällda skogarna delades upp på enskilda bönder. För att samhället skulle kunna fortsätta fungera och människorna skulle kunna bo kvar och leva och arbeta gjorde man inskränkningar i den nyuppfunna privata äganderätten.'Läs din historia innan du uttalar dig!
Jag skrev nyligen ett inlägg om hur allemansrätten gynnar oss landsbor än i dag.
Utan det skulle det bli besvärligt att bo kvar. Enda rimliga lösningen skulle vara att fortsätta som förr men gå beväpnad och skjuta den som försöker hindra en från att färdas. Ett sådant laglöst våldsbaserat samhälle där alla skjuter på alla vill jag inte ha.
Jag skrev nyligen ett inlägg om hur allemansrätten gynnar oss landsbor än i dag.
Utan det skulle det bli besvärligt att bo kvar. Enda rimliga lösningen skulle vara att fortsätta som förr men gå beväpnad och skjuta den som försöker hindra en från att färdas. Ett sådant laglöst våldsbaserat samhälle där alla skjuter på alla vill jag inte ha.
De skador jag sett är dumpningar. Blev "attackerad" av en bonde som att jag skulle vara en som dumpa sopor, hade ställt mig för rast i min taxi i en liten skogsglänta (där var tydliga spår från fordon). Han ställde traktor och släp rakt framför mig och började med att anklaga mig för att kasta sopor.Hemmakatten skrev:
Nähä, varför kategoriseras alla människor som "naturskyddsfanatiker" om de inte äger en massa skog e.dyl.?
Det är snarare dessa otrevliga, fanatiska skogsägare som bör ändra sin attityd.
Som "vanlig" människa som varit ute i skog och mark hela mitt liv, har jag aldrig sett några av dessa skador skogsägarfanatikerna talar om.
Men efter lite snack fatta han ju hur dum han var, hela bilen var ju stripad med företagsnamn och taxiskylt.
En annan stor skada jag sett är orsakat av markägare själva. De använde dunkar för antagligen att sätta ut nät i ån, men lämnat kvar skiten. Så dunkarna åkte runt lite överallt. Och de var inte lite mög som fanns där i ån heller. (kajakade ett par mil)
I övrigt som vanlig friluftsströvare som vandrar skåneleder eller annat tror jag knappt förstör så mycket.
Lite småskit hittar man ju såklart men de flesta sköter sig nog i södra sverige.
Och du är lika säker som skogsägaren var att det var du som skitat ner... På att en annan skogsägare hade lagt ut nät och absolut ingen annan..?Rkarlsson skrev:De skador jag sett är dumpningar. Blev "attackerad" av en bonde som att jag skulle vara en som dumpa sopor, hade ställt mig för rast i min taxi i en liten skogsglänta (där var tydliga spår från fordon). Han ställde traktor och släp rakt framför mig och började med att anklaga mig för att kasta sopor.
Men efter lite snack fatta han ju hur dum han var, hela bilen var ju stripad med företagsnamn och taxiskylt.
En annan stor skada jag sett är orsakat av markägare själva. De använde dunkar för antagligen att sätta ut nät i ån, men lämnat kvar skiten. Så dunkarna åkte runt lite överallt. Och de var inte lite mög som fanns där i ån heller. (kajakade ett par mil)
I övrigt som vanlig friluftsströvare som vandrar skåneleder eller annat tror jag knappt förstör så mycket.
Lite småskit hittar man ju såklart men de flesta sköter sig nog i södra sverige.
Helt hundra är jag självklart inte. Men området som det var på var närmsta väg ett par km iväg så då handlar det om väldigt enträgna tjuvfiskare, eller helt enkelt bönder med traktor som kom dit =)Maskintok skrev:
Dock kan man ju undra varför skiten ligger kvar, de var då troligtvis en del år gammalt, kan tycka att markägaren har intresse av att bli av med allt.
Skitsamma, det är skit vilket som att skita ner så.
Dock kan man ju säga att en del bönder i kommunen bryr sig inte så väldigt, deras upplag innehåller ofta något läckande fordon eller skogsmaskin från 1900frösihjäl.
Jag har själv sett öststatare gå ca 5 km för att lägga nät..Rkarlsson skrev:Helt hundra är jag självklart inte. Men området som det var på var närmsta väg ett par km iväg så då handlar det om väldigt enträgna tjuvfiskare, eller helt enkelt bönder med traktor som kom dit =)
Dock kan man ju undra varför skiten ligger kvar, de var då troligtvis en del år gammalt, kan tycka att markägaren har intresse av att bli av med allt.
Skitsamma, det är skit vilket som att skita ner så.
Dock kan man ju säga att en del bönder i kommunen bryr sig inte så väldigt, deras upplag innehåller ofta något läckande fordon eller skogsmaskin från 1900frösihjäl.
Och thailändare lägga nät från bryggor..
Så det finns av alla dess slag
Men att plocka lite bär och svamp går ju inte jämföra med julgran.skoge skrev:
Att lite friluftsfolk plockar bär till pajen eller soppan, eller lite svampamackor går ju inte klaga på.
Väck med bärplockarna som gör de för pengar helt och hållet så hade de aldrig varit bekymmer nånsin.
Här i skåne ruttnar det mesta bort.
Jo det gör det.Rkarlsson skrev:Men att plocka lite bär och svamp går ju inte jämföra med julgran.
Att lite friluftsfolk plockar bär till pajen eller soppan, eller lite svampamackor går ju inte klaga på.
Väck med bärplockarna som gör de för pengar helt och hållet så hade de aldrig varit bekymmer nånsin.
Här i skåne ruttnar det mesta bort.
bär och svamp är egentligen en ägodel.
precis som en gran... dock så är granen värd mer än bären och svampen.. Och det finns laglig rätt att få plocka bären och svampen..
varje år sågas det ner massor av granar för stora summor... Utan att skogsägarna kan få en enda krona i ersättning..
hört talas om att ställa en varsam fråga..?H heimlaga skrev:
Och att avtala om saker?
ganska enkelt bara man vill..
Men ska man leva efter detta med att roffa åt sig saker så ska man leva i ett sosse samhälle... Där man är skyddad...
Nej inte riktigt.Maskintok skrev:Jo det gör det.
bär och svamp är egentligen en ägodel.
precis som en gran... dock så är granen värd mer än bären och svampen.. Och det finns laglig rätt att få plocka bären och svampen..
varje år sågas det ner massor av granar för stora summor... Utan att skogsägarna kan få en enda krona i ersättning..
Granen behöver väl lite mer tid än nån vecka på sig varje år för att växa upp.
Bären och kantarellerna kommer varje sommar-höst.
De som sågar ner granar och stjäl granris och förstör träd är i grunden tattare ändå eftersom de inte har råd att köpa en julegran eller är för fega för att fråga skogsägaren.
Bär och svamp däremot är inget jag skäms för att plocka i den skogen jag håller hus i. För plockas den inte av oss som går där så ruttnar den bort istället =)
Jag ger gärna bort bär och svamp då jag ändå inte hinner att plocka och bär hatar jag att plocka...Rkarlsson skrev:Nej inte riktigt.
Granen behöver väl lite mer tid än nån vecka på sig varje år för att växa upp.
Bären och kantarellerna kommer varje sommar-höst.
De som sågar ner granar och stjäl granris och förstör träd är i grunden tattare ändå eftersom de inte har råd att köpa en julegran eller är för fega för att fråga skogsägaren.
Bär och svamp däremot är inget jag skäms för att plocka i den skogen jag håller hus i. För plockas den inte av oss som går där så ruttnar den bort istället =)
Men jo ägodel är det och en avkastning från fastigheten.
Ja trädet tar längre tid på sig för att växa, men det gör bara att värdet ökar..
Det är ingen skillnad i övrigt...
Det skulle i mitt fall förutsätta avtal med mellan 200 och 300 markägare utspridda i Finland och Sverige och Norge och Tyskland och USA. En del utan känd adress. Häromkring är skiften långsmala så man kan gå över 15 skiften på en kilometer och eftersom många av dem ägs av oskiftade dödsbon blir det många som man måste ha avtal med.Maskintok skrev: