Hej!
Jag har en stuga som har en massa gamla (1980-tal?) el-element installerade. Nu har vi luftvärmepump i både storstugan och gäststugan. Elementen används numera egentligen bara som backup under vintern för att hålla det frostfritt, eller för att gasa på lite extra när det är riktigt kallt.

Vi har haft bekymmer med att termostaterna i många av elementen gett upp, vilket lett till att element stått och gasat på full fräs och kostat miljarder i el.

Min tanke är att det är lika bra att bara skruva ner och pensionera alla gamla element och bara köpa nåt basic Clas Ohlson-element till varje stuga. (Eller ja, man kan ju behålla några för att ha möjlighet att kötta på manuellt, men i princip.)

Ville bara kolla med er proffs om ni skulle gjort annorlunda? Värt att försöka byta termostater? Det är gamla bimetalliska makapärer som ju är opålitliga som stryk. De som fortfarande funkar stämmer inte alls i temperaturangivelserna.

Känns väl kanske som en dum tråd att starta för att det är så självklart, men ville ändå fråga här ifall att det är något jag inte tänker på eller så.

Jag skulle byta till några nya oljefyllda elelement att ha som backup ifall pumpen ger upp.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Gammalstruts Gammalstruts skrev:
Elementen används numera egentligen bara som backup under vintern för att hålla det frostfritt, eller för att gasa på lite extra när det är riktigt kallt.
Gammalstruts Gammalstruts skrev:
Ville bara kolla med er proffs om ni skulle gjort annorlunda? Värt att försöka byta termostater?
Jag hade fortsatt att gasa på med de gamla de få gånger de behövs.

Köp några nya element som går att styra via wifi. Vi har investerat i en modell med den funktionen som går att vägghänga och som även ser stilren ut. Det är rätt trevligt att kunna schemalägga eller bara knäppa på elementet från sängen på natten för den delen.

Fjärde åsikt då! ;)

Går det inte lita på dom gamla så är svaret givet. Byt.
Sen tycker jag du ska strunta i både wifi och olja.

Wifi: Livslängden på ett element gör att du ska koppla upp elementet på hur många olika routrar och telefoner? Orka...

Olja: Köp ett bättre med elektronisk termostat istället. Är det för nöd och spetsvärme vill man väl ha värmen nu, inte om 20 minuter.

• Gilla
snillethans1 och 7 till
  • Laddar…
Det går ju att skaffa en extern termostat. Men element är ju inte så dyra. Så det kanske inte blir så stor besparing mot att köpa nya element. Se till att de nya har elektronisk termostat. Men det har de flesta idag. Ett annat alternativ är att titta efter begagnade element.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K kan inte allt skrev:
Jag skulle byta till några nya oljefyllda elelement att ha som backup ifall pumpen ger upp.
Varför oljefyllda? Finns det någon som helst fördel med det jämfört med en modern elektronisk termostat?

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför oljefyllda? Finns det någon som helst fördel med det jämfört med en modern elektronisk termostat?
Skillnaden brukar blåsas upp ibland. Jag skulle säga att fördelen med en elektronisk termostat är lika stor oavsett om elementet är oljefyllt eller inte. Oljefyllda har en lägre temperatur och en mindre tendens att lukta bränt damm när de slås på efter en tid ur drift. Öppna konvektorelement är fysiskt mindre för samma effekt. I övrigt är det bara en smaksak vilka man vill ha.

Är det för underhållsvärme så är oljefyllda bättre, dom ger samma typ av klimat som vattenburna. Ska man snabba upp värmen, så är genomströmmade elelemenent ( öppna ) bättre, snabbare på att värma luften, men kan lukta illa vid uppstart. Sen det med termostaten, finns det några i dag som inte har elektroniska.

Det finns inge fördel med oljefyllda element. Det fanns en gång i tiden ca 1970 då kvalitén på termostaterna var lite sämre. Dagens moderna termostater ger bara ett varmt/ljummet element under förutsättning att man dimensionerar elementen rätt. Dom ska vara ca 70 watt per m2 golvyta.
Några nackdelar med oljefyllda är, högt pris, tunga/otympliga, risk för oljeläckage (liten men ödesdiger), trögare temperaturreglering mm
Det har ett flertal gånger behandlats i forumet.
Ps
Jag skulle rekommendera element av ADAX eller NOBÖ två fabrikat av högsta kvalitet.

• Gilla
teuvo tainio och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Några nackdelar med oljefyllda är, högt pris, tunga/otympliga, risk för oljeläckage (liten men ödesdiger), trögare temperaturreglering mm
Har inte med nackdelar att göra, det är vad man vill ha för klimat inne och det med en läcka kan nog diskuteras i det oändliga, jag har inte sett något läcka, men men ´, inget hugget i sten. Men nog om det nu, det är TS som väljer.

J jonaserik skrev:
det är vad man vill ha för klimat inne
Jag förstår inte hur du menar att klimatet påverkas på grund av oljefyllt eller inte. Förklara gärna lite utförligare.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår inte hur du menar att klimatet påverkas på grund av oljefyllt eller inte. Förklara gärna lite utförligare.
Nu får du ge dig lite om klimat, det är inte ute som gäller, utan inne. Vattenburen resp. oljefyllda ger samma KLIMAT INNE, elelement ger en riktig torr miljö/klimat inne, bränner ur fukten i luften och den blir torr.

J jonaserik skrev:
Nu får du ge dig lite om klimat, det är inte ute som gäller, utan inne
Ge mig? Jag har givetvis aldrig syftat på något utomhusklimat.

J jonaserik skrev:
Vattenburen resp. oljefyllda ger samma KLIMAT INNE, elelement ger en riktig torr miljö/klimat inne, bränner ur fukten i luften och den blir torr.
Vart tar fukten som "bränns ut" vägen? Jag förstår inte alls varför luftfuktigheten i rummet skulle påverkas av om elementet är fyllt med olja eller ej.

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
bränner ur fukten i luften och den blir torr.
Hur fungerar det rent fysiskt? :)
Väldigt nyfiken, hade varit intressant i källaren...

• Haha
  • Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.