38 206 läst ·
167 svar
38k läst
167 svar
Dags att byta ut den gamla stereon. Mot vad?
Nu var det längesen men minns jag rätt är syrefri koppar så bra att det har varit standard på kraftkabel sen hedenhös.
Skulle vara kul att testa tex en 5g2.5 aceflex eller liknande som högtalarkabel
Skulle vara kul att testa tex en 5g2.5 aceflex eller liknande som högtalarkabel
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jo, det är mycket snake oil över den.Nimajneb skrev:
Och det är inte så konstigt, då målgruppen är statussökande yngre män som går på vilka argument som helst för chansen att få glänsa. Och har pengar att slanta upp för att nå målet.
T. ex.
Ofta sägs det att unga kvinnor är lättledda av reklamen.
Männen är nog varken bättre eller sämre, men de tänder på högtalarkablar i stället för läppglans
PS
Efter lite funderande erinrade jag mig att det inte bara är högtalarkablar som används som brickor i detta spel om männens pengar.
I stort sett samma gäller tändkablar (kabeln fram till tändstiften) i bilmotorer.
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Som MRK skriver, effekten är 4%, helt klart mätbart. Däremot räcker det med billiga kablar. Men mycket inom ljudbranschen är ren bluff, som du skriver. På www.chemandy.com finns en kalkylator, inträngningsdjupet är 0.651 mm vid 10 kHz, och 0.461 mm vid 20 kHz, så visst existerar effekten.
Men jag tror som jag skrev att TS i första hand skall satsa på högtalare och köpa resten begagnat.
/Anders
Men jag tror som jag skrev att TS i första hand skall satsa på högtalare och köpa resten begagnat.
/Anders
Finns en gammal låt om detta "Allting går att sälja med mördande reklam......."
Och om någon köpt de dyra kablarna så är vårt beteende att vilja höra skillnad och kunna påvisa att det var värt pengarna, ett helt vanligt beteende.
Samma gäller förstärkardelen där många anger effektsiffror som huvudargument för hur bra en förstärkare är, mycket vanligt gällande multikanalförstärkare 5.1/7.1, etc. Men i praktiken endast teoretiska värden utifrån vad nätdelen kan leverera i effekt.
Och om någon köpt de dyra kablarna så är vårt beteende att vilja höra skillnad och kunna påvisa att det var värt pengarna, ett helt vanligt beteende.
Samma gäller förstärkardelen där många anger effektsiffror som huvudargument för hur bra en förstärkare är, mycket vanligt gällande multikanalförstärkare 5.1/7.1, etc. Men i praktiken endast teoretiska värden utifrån vad nätdelen kan leverera i effekt.
Än en gång. -tackar för svaren mannar.
Framförallt detta, "Och det är inte så konstigt, då målgruppen är statussökande yngre män".
Jag ser mig långsamt släntrandes fram till den utvaldas bord -tjänare bruden, skall du följa med hem och titta på mina kablar?
Igår provlyssnade frugan, den musikaliska av oss, genom en blindtest. Jag alternerade fram och tillbaka mellan de medsända provkablarna a:112kr/m och 1,1/2mm2 FK. Ingen säker vinnare kunde utses.
Staffan
Framförallt detta, "Och det är inte så konstigt, då målgruppen är statussökande yngre män".
Jag ser mig långsamt släntrandes fram till den utvaldas bord -tjänare bruden, skall du följa med hem och titta på mina kablar?
Igår provlyssnade frugan, den musikaliska av oss, genom en blindtest. Jag alternerade fram och tillbaka mellan de medsända provkablarna a:112kr/m och 1,1/2mm2 FK. Ingen säker vinnare kunde utses.
Staffan
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vill minnas att jag läste att mannen bakom Valutronic i Göteborg ( http://valutronic.se/ ) på en HiFi-mässa hade riggat upp sina högtalare med 0,5 mm pianotråd som matning.Staffan2000 skrev:
Ingen reagerade på något dåligt ljud.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kul test.Staffan2000 skrev:
Det är väl helt enkelt så att det i teorin kan finnas fördelar med att använda svindyrkabeln men att pengar spenderade på högkvalitativ högtalarkabel ger ingen till väldigt dålig valuta för pengarna, medans man får mycket mer välljud för pengarna som spenderas på högtalare och reciever.
Placeboeffekten av att köpa optiska kablar med guldpläterade kontakter eller liknande ska dock inte underskattas. Det är ett psykologiskt faktum att ju mer man betalar för något, desto mer uppskattar man det.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nu har jag lämnat tillbaka grejorna till Hi-Fi klubben.
Känslan av att bli lurad var avgörande, stereon i sig var bra, även om högtalarna var i största laget.
Dags att börja om på ny kula.
Tips på beg. förstärkare mottages tacksamt, samt vad man skall söka efter och se upp för.
Hälsar.
Den stereolöse Staffan med fru.
P.S.
För att inte svärta ner alla affärer i kjedjan, gäller min erfarenhet Hi-Fi klubben på Skånegatan i Göteborg.
Känslan av att bli lurad var avgörande, stereon i sig var bra, även om högtalarna var i största laget.
Dags att börja om på ny kula.
Tips på beg. förstärkare mottages tacksamt, samt vad man skall söka efter och se upp för.
Hälsar.
Den stereolöse Staffan med fru.
P.S.
För att inte svärta ner alla affärer i kjedjan, gäller min erfarenhet Hi-Fi klubben på Skånegatan i Göteborg.
Om du kollar efter förstärkare från HK, Marantz, NAD, etc, så bör du kunna hitta något som passar och till hyfsat pris.
De har i de flesta fall bra kraftmatning och konstruktion så att de även orkar med lite mera tungdrivna högtalare om du väljer några sådana.
Även om du idag prioriterar musiklyssnandet skulle jag se till att den har ett antal HDMI-portar, utifrån att du kollar på begagnat.
De har i de flesta fall bra kraftmatning och konstruktion så att de även orkar med lite mera tungdrivna högtalare om du väljer några sådana.
Även om du idag prioriterar musiklyssnandet skulle jag se till att den har ett antal HDMI-portar, utifrån att du kollar på begagnat.