Staffans2000
Långa sträckor?
"Kabelförsäljaren från Hi-Fi-klubben" påstod att jag borde kraftigt överväga att minska avståndet till högtalarna, det är 6m och 8m. pga. försämrad ljudkvalite. för mig låter det som rena dravlet.

Staffan

Staffan2000 skrev:
Långa sträckor?
"Kabelförsäljaren från Hi-Fi-klubben" påstod att jag borde kraftigt överväga att minska avståndet till högtalarna, det är 6m och 8m. pga. försämrad ljudkvalite. för mig låter det som rena dravlet.
Pratar vi på grund av kabellängd säger jag också dravel. Däremot kan ju denna placering vara bättre utifrån rummets utseende och önskad lysningsplats.

Nu har du ju, som tidigare skrivits, ett gyllene tillfälle att testa!
Testa även olika lågnivåkablar.
Jag vill inte stoppa huvudet i nåt getingbo här, men vissa människor hör skillnad, placebo eller ej...

M
Lostmoose skrev:
Jag vill inte stoppa huvudet i nåt getingbo här, men vissa människor hör skillnad, placebo eller ej...
Ja, det intressanta är att "de" hör skillnad på digitalkablarna.... Signalen går fram eller ej. Ett bitfel är oftast väldigt tydligt, till skillnad från analoga kablar där brum, brus och andra störningar dessutom påverkar.

Mikael_L
Staffan2000 skrev:
Högtatarkablarna jag fått låna under provtiden heter "Silverxtsc xt" a:118kr/m. Är det nödvändigt med så dyra kablar?
Nej.
Dessa i dim 2,5 mm2 blir perfekt upp till 10 meters längd, egentligen tror jag att 1,5 mm2 går bra det med, men det finns ingen anledning att chansa. :)

Den här är också perfekt till ditt bruk

Och ännu ett perfekt val.

Välj efter vilken färg du vill ha och vilken butik som ligger närmast. :)

EKK är också ett alternativ, omhuldat av många audiofiler.
Själv hoppar jag den kabeln, då den är så styv, bångstyrig och jobbig. Den frestar även på på anslutningsterminalerna på förstärkare och högtalare.

Redigerat:
Mikael_L
Lostmoose skrev:
Själv hör jag nästan alltid en massa tydliga och självklara skillnader - så länge jag vet vad jag lyssnar på, och har koll på när det byts.
Men så fort testet sker blint så blir det av någon underlig anledning alltid jäkligt jobbigt. Trots de nyss upplevda skillnaderna. Det gäller allt jag testar som ligger lite på marginalen av det öht hörbara.
Vare sig det är kablar, 160kbps MP3 vs 320kbps MP3, nätfilter osv osv.

Jag råder alla som hör/hört en massa (stora) skillnader att verkligen ärligt prova att blindtesta lite.
Skaffa fram en vän med världens bästa pokeransikte att skifta (eller ännu hellre, se till att du inte ser vad personen gör och ytterligare en person, som inte heller vet vad som kopplats in, förmedlar till dig att omkopplingen är klar).

Läste en gång en rolig artikel i hifi & musik där de påstod att det var hörbar skillnad på wav och flac :D

Staffan2000 skrev:
Högtatarkablarna jag fått låna under provtiden heter "Silverxtsc xt" a:118kr/m. Är det nödvändigt med så dyra kablar?
NEJ NEJ & NEJ!

Köp 2x2.5mm2 kabel på t ex Clas Ohlsson, kostar runt 10:-/m.

Så länge kabeln har tillräckligt stor area (2.5mm2 är fullt tillräckligt för normala hemljudanläggningar) så spelar det ingen roll vilket fabrikat det är.

Man kan mäta fram skillnader men inte höra dem. De som kan höra skillnad brukar lustigt nog oftast ha något ekonomiskt intresse i kabelbranschen :D. Det är riktigt feta marginaler på "audiofilkabel" så man kan förstå att intresset av att sälja på dig dessa är stort.

Lägg pengarna på bra musik istället - och njut!

• Gilla
dennisson
  • Laddar…
Staffan2000 skrev:
Långa sträckor?

Staffan
Han kanske menade att kablarna skulle vara lika långa även om avståndet skiljer.....

Staffan2000 skrev:
Om en skillnad på 2m skulle innebär försämrad ljudkvalitet så är både förstärkaren och högtalarna extremt dåligt konstruerade! Jag tror inte ens om det är möjligt att bygga så pass dåligt.

Fysikens lagar gäller även ljudteknik fast säljarna tror det går under något slags undantag.

Goder afton, tack för hjälpen med översättningen :) banankontakter var det förstås också.

Det blev ingen bild, för jag har ju inte kvar mina strumpade bi-wire-kablar pga högtalarbyte.

Jag håller med det mesta som skrivits, tycker dock att du kan ta en funderare på om du inte ska låta CDn sköta D/A-omvandlingen och således skaffa en skaplig signalkabel till förstärkaren. Annars reduceras väl CD endast till en läsare och då kan du ju köpa en billigbillig mojäng. Om ändå recievern/förstärkarens D/A-omvandlare ska användas.

Vill du göra det ännu krångligare kan du ju satsa på ett slutsteg istället för att driva högtalarna, men då är det ju lite överklass.... Men du kommer troligen "utnyttja" högtalarna bättre och kanske få mer detaljrikedom och tyngd i basen även vid inte så höga volymer.

(Hoppas jag inte sabbar ditt redan beslutade inköp med den kommentaren)

M
Nimajneb skrev:
Han kanske menade att kablarna skulle vara lika långa även om avståndet skiljer.....
Många receivers/förstärkare har möjlighet att fördröja ljudet på varje individuell kanal för att kompensera kabel-längd mm, så det är ett mindre problem numera.
magda136 skrev:
Jag håller med det mesta som skrivits, tycker dock att du kan ta en funderare på om du inte ska låta CDn sköta D/A-omvandlingen och således skaffa en skaplig signalkabel till förstärkaren. Annars reduceras väl CD endast till en läsare och då kan du ju köpa en billigbillig mojäng. Om ändå recievern/förstärkarens D/A-omvandlare ska användas.
Absolut. En billig skräp-cd kanske har svårt att läsa repiga skivor. VIsserligen har jag också upplevt dyra (10tkr+) läsare som inte klarar minsta repa... Förmodligen är receiverns D/A-omvandlare tillräckligt bra, för den lär ändå ha en A/D-omvandlare då det mesta DSP är digitalt idag.

Redigerat av moderator:
Jag upptäckte nu att du har skaffat 683an - vilken bra val :) Jag hade föregångaren till den innan jag bytte.

Men jag måste dock fråga om du övervägt att bi-wire:a dom... På föregångaren kan man dela upp "driften" av elementen mellan diskant + mellanregister och separat drift av basarna. Först utnyttjade jag inte den möjligheten, men när jag började göra det blommade högtalarna ut på ett helt annat sätt. Kolla upp om din förstärkare klarar bi-wire innan du slutgiltigt slår till, det är mitt tips.

Lycka till!

Ojdå, jag gick visst igång lite på det här....

Jag drev mina 683or med en Denon AVR-2808 bi-wire först. Det lät bra, men inte jättetung eller rapp bas. Sen kopplade jag på ett Vincent SP-331 på basarna. Ja, det gjorde stor skillnad.

Har ingen erfarenhet av NAD, så jag kan inte säga något om kapaciteten där. Men iofs låter det ju säkert bra eftersom det är en "riktig" stereoförstärkare och inte en dator för surround.

Redigerat:
Mikael_L
Micke64 skrev:
Många receivers/förstärkare har möjlighet att fördröja ljudet på varje individuell kanal för att kompensera kabel-längd mm, så det är ett mindre problem numera.
På något vis tvivlar jag på att upplösningen på en sådan kompensering är av upplösningen 6 nanosekunder ... ;)
Vilket är vad som behövs för att tidsmässigt kompensera högtalarsignalen för 2 meter ledning.

En annan grej är högtalarkabeln tillför lite resistans och induktans, som i sig påverkar högtalarens tonkurva.
Men skillnaden mellan 6 och 8 meter högtalarkabel motsvarar antagligen mycket mindre än vad toleransen är på delningsfilterkomponenterna, eller högtalarelementet självt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.