M
Mikael_L skrev:
På något vis tvivlar jag på att upplösningen på en sådan kompensering är av upplösningen 6 nanosekunder ... ;)
Vilket är vad som behövs för att tidsmässigt kompensera högtalarsignalen för 2 meter ledning.

En annan grej är högtalarkabeln tillför lite resistans och induktans, som i sig påverkar högtalarens tonkurva.
Men skillnaden mellan 6 och 8 meter högtalarkabel motsvarar antagligen mycket mindre än vad toleransen är på delningsfilterkomponenterna, eller högtalarelementet självt.
Ja, funktionen har väl med var du placerar högtalarna i förhållande till lyssnarna. Vi har en lite sensormojäng som placeras på soffan, eller fotöljen, osv. Sen kör man en sensorprogram på receivern som ställer in fördröjning till varje högtalare. Den lyckas pricka avståndet inom en meter rätt iaf :) obs, det är förstås ljudsignalen som står för den fördröjningen, inte elkabeln. Däremot kompenserar den om en högtalare låter lite lägre/mer än andra - och det kan ju bero lite på kabelns beskaffenhet, tex längd.

Mikael_L
Vad det gäller digitala signaler så finns en åsikt om att jitter, =att bitarna inte kommer i exakt rätt ögonblick, har en negativ och hörbar effekt.
Jag har inget emot den teorin, det jag kan om analog och digitalelektronik ger ett visst stöd för det. Jag har inte heller testat detta själv på något vis, så det är därför jag ställer mig själv lite på åskådarbänken i denna fråga. ;)

Men hursom, antar vi att jitter finns och påverkar ljudet hörbart så finns det vissa felkällor, och vissa botemedel.

En CD/DVD-transport kan orsaka jitter, alternativt släppa ifrån sig en 100% tidskorrekt och därmed jitterfri bitström.

En mottagande enhet kan vara helt okapabel att fixa till jitterfel, eller så har enheten korrigering av detta, brukar innebära ett litet buffertminne att samla bitarna i och sen en bra digitaldel med en bra klocka (kristall) som ordnar upp bitarna helt tidskorrekt.

Så av detta kan man sluta sig till att det isåfall inte är helt 100% okritiskt med vad för prylar som digitala signalen passerar genom. Vissa kombinationer bör vara bra, andra dåliga.

Den förstärkare som det handlar om i det här fallet tar väl inte emot en digital signal ens...? Eller jo, den tar optik eller USB, men är ju främst designad för analog signal.

Micke64 skrev:
Ja, funktionen har väl med var du placerar högtalarna i förhållande till lyssnarna. Vi har en lite sensormojäng som placeras på soffan, eller fotöljen, osv. Sen kör man en sensorprogram på receivern som ställer in fördröjning till varje högtalare. Den lyckas pricka avståndet inom en meter rätt iaf :) obs, det är förstås ljudsignalen som står för den fördröjningen, inte elkabeln. Däremot kompenserar den om en högtalare låter lite lägre/mer än andra - och det kan ju bero lite på kabelns beskaffenhet, tex längd.
Vad är det för förstärkare om man får fråga?

Har ägt cirka 8-10 olika förstärkare, har idag en HK 990 som även den har mikrofon för kalibrering. Men den ställer inte in några fördröjningar, reducerar bara volymen då det kan diffa några meter till sweetspot från respektive högtalare.

Har kunnat ställa in delay för ljudet men aldrig per kanal, bara totalt sett då det inte alltid synkat.

M
Jovial skrev:
Vad är det för förstärkare om man får fråga?

Har ägt cirka 8-10 olika förstärkare, har idag en HK 990 som även den har mikrofon för kalibrering. Men den ställer inte in några fördröjningar, reducerar bara volymen då det kan diffa några meter till sweetspot från respektive högtalare.

Har kunnat ställa in delay för ljudet men aldrig per kanal, bara totalt sett då det inte alltid synkat.
Det är en Yamaha. Just nu inställd på stereo-läge (musik). Bifogar en bild på hur det ser ut efter att jag kört sensormojängen. Det är en sida med distans och en sida med ljudnivå, osv.
IMG_20130716_215652.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Staffans2000
Tackar för svaren mannar.
Försäljaren som sålde grejorna till oss, nämde inte med ett ord att kablarna skulle gå på flera tusen. Tvärt om sa han att det totalt skulle kosta arton tusen kronor.
"Kabelförsäljaren" motiverade sin uppfattning med en liknelse -Köper du en sportbil skall du inte spara på däcken, för då får du inte ner kraften i backen.
Det låter ju bra. men kan kanske inte direkt jämnföras med elektrisitet och resistans.

förstärkaren har uttag för dubbla kablar, likaså har högtalarna, nu är vi uppe i sju tusen spänn för lite sladdar.

Vad skiljer en högtalarkabel från en vanlig elkabel?

De olika längderna kommenterades inte.

Signalerna mellan förstärkaren och högtalarna är väl ändå analog?

Staffan

P.S.
När jag sa att jag övervägde att lämna tillbaka rubbet enl. deras öppetköpregler eftersom ingen sagt att kablarna var så dyra, trots att jag visat en ritning över rummet blev försäljaren irriterad och förebrådde mig, eftersom de beställt hem högtalare för tolv tusen.

Vad som skiljer är nog inte huvudfrågan utan vad som krävs för att skicka ljud via en elektrisk signal mellan förstärkare och högtalare, och precis som du skriver är den analog. Och till det räcker en kopparkabel med tillräcklig dimension, dvs en elkabel. Sedan kanske man väljer en flertrådig för att den är lättare att dra och att ansluta, men du kan lika väl nyttja en enkeltrådig. Är man bara sedan noggrann vid skalning och anslutning av kontakter eller direktanslutning så fungerar det.
Att de enklare kablarna förvränger eller försämrar ljudet får nog de som säljer specialkablarna förklara fysikaliskt.

Redigerat:
Staffans2000
Jag fick med dessa, "Högtatarkablarna jag fått låna under provtiden heter "Silverxtsc xt" a:118kr/m".
Redan vid den summan flippade jag ut. Inte blev det bättre när han rekommenderade kablar för det dubbla priset!
Kabeln är uppbyggd enl. följande: I mitten finns en "plaststav" runt den en tjock fintrådig fläta, liknande den i gamla TV-antennkablars Jordledning. Utantå det, genomskinlig plastisolering. Inget annat.

Staffan

Du blir uppkörd, lämna tillbaka prylarna nu!

Kortare kablar köper jag, det förbättrar dämpfaktorn eftersom resitansen minskar, men 8 meter är inget att oroa sig för om du har 2.5 eller 4 kvmm. Grov kabel är samma sak. Dämpfaktorn visar lite förenklat sagt hur bra kontroll förstärkaren har över högtalarna.

Sedan skall högtalarkablar vara mångtrådiga för att minska skineffekten.Med stigande frekvens tränger inte strömmen in lika djupt i koppartråden och då ökar resistansen eftersom inte hela tråden utmyttjas. Räcker dock med Biltemakablar för att ta hand om detta.

Cujo har redan sagt allt om stereo i sitt inlägg. Högtalare slits med tiden i gummiupphängningen och det finns risk att någon bränt elementen, men rimligt nya (< 10 år) kvalitetshögtalare på Blocket är nog ett bra kort. Sedan köp en dyrare Yamaha hemmabioreceiver på Tradera om hembio är prioriterat eller en dyrare Stereoförstärkare om musik är prioriterat. Eller köp båda två och en högtalarväxel om du orkar.

Min Yamaha hemmabioreceivers har autotrimning med mikrofon, ställer både nivå och fördröjning och är en underbar funktion. Finns på de flesta bättre fabrikat. Netonnet säljer Onkyo för ett par tusen och uppåt som har det.

I ditt fall hade jag nog köpt en beg kvalitetsreceiver/förstärkare, beg kvalitetshögtalare fram, beg lågprishögtalare bak, en billig sub för ljudeffekterna i filmer, en DVD, en CD (startar snabbare än DVD när man spelar CD) och känt mig för. Definitivt inga dyra kablar.

/Anders

Ber om ursäkt men jag har hoppat till slutet rätt snabbt, orkar liksom inte hålla mig...

larsbj skrev:
Om du menar ljudkvalitetsmässigt så har det inte hänt så mycket ,enl min mening ingenting
Precis , det har tom. blivit sämre!
Sicket skit dom kränger idag med Mp3 och komprimerade filer hit och dit, skit in = skit ut.= tröttsamt ljud

Nä gå till tradera eller liknande och köp en 30 årig 2-vägs fetstärkare för kaffepengar som basplattform.
Komplettera med ett par bra högtalare ( där ska krutet läggas) är du händig köp komponenter i från holland och bygg ett par 45000:- lådor för 7000:- sen kan du hänga på LP-spelare eller vilken CD/DVD du vill för ljudet blir inte sämre än källan du levererar ifrån.

Kablar ska naturligtvis vara grova och av syrefri koppar men det räcker där köp inga "rymdartiklar" för fantasipengar du hör ingen skillnad i alla fall.

Tro mig jag har laborerat rätt mycket..

Redigerat:
  • Gilla
MRK och 1 till
  • Laddar…
Anders_Nilsson skrev:
Sedan skall högtalarkablar vara mångtrådiga för att minska skineffekten.Med stigande frekvens tränger inte strömmen in lika djupt i koppartråden och då ökar resistansen eftersom inte hela tråden utmyttjas. Räcker dock med Biltemakablar för att ta hand om detta.
Jo, visst, det finns en 'skineffekt' men den är helt försumbar vid för oss hörbara frekvenser. Jag orkar inte redovisa hela beräkningen här men ett snabbt överslag ger att den påverkar mindre än 4% vid 20kHz med 2.5mm2 kabel och mindre än 2% vid 20kHz med 4mm2 kabel. Då är detta beräknat på helt ordinär koppartråd, ingen "OFC" eller liknande.

B
MRK skrev:
Jo, visst, det finns en 'skineffekt' men den är helt försumbar vid för oss hörbara frekvenser. Jag orkar inte redovisa hela beräkningen här men ett snabbt överslag ger att den påverkar mindre än 4% vid 20kHz med 2.5mm2 kabel och mindre än 2% vid 20kHz med 4mm2 kabel. Då är detta beräknat på helt ordinär koppartråd, ingen "OFC" eller liknande.
Jag fick lära mig i skolan att "ofc"-märkningen är bullshit då alla kopparkablar är syrefri koppar... om det är sant vet jag inte men jag har inga problem med billig kabel på 2,5-4 mm^2.

Som kuriosa kan jag nämna att jag snodde hem 16mm2 MK från jobbet 1979 och lödde in dessa direkt på delningsfiltret på mina Ljudex 5 som hade något av referens/monitorljud över sig enligt HIFI Musik .

Den skillnad som 16mm2 gjorde mot original 1,5mm kommer jag aldrig att glömma, tyvärr har inget efter det kommit i närheten oavsett hur mycket kabeln kostat.

Slutledning, en fintrådig kabel med area över 10mm gör jobbet, hör du annat så är det förmodligen nonsens.

HiFi branschen verkar ju vara lika smutsig som irländska asfaltsläggarbranschen:p

• Gilla
torbeno och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.