Pannan har startats utan problem innan men för nån dag sen så gick det inte längre. Inget vill lysa eller starta. Cirkulation pumpen är dock igång och är varm. Och överhettning knappen är det inte. Bytt huvud säkringar också utan att det hjälpt.
Någon som har tips på vad jag själv kan göra? Vill byta ut allt snart men tänkte vänta något år innan..
 
  • Gammal värmepanna med rör och tryckmätare, del av cirkulationspump synlig, märkt "Grundfos", bruksanvisning och knappar på framsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Vad är det som inte fungerar? Oljebrännaren? Elpatron?
 
Sry, elpatron. Aldrig kört varken olja eller ved.
 
RoTe
Dels så lär du väl sikta på ett byte, men börja med att mäta dig fram till var du har el och inte.
 
Börja med att kontrollera säkringen till styrningen inne i pannan. Ibland sitter den åtkomlig utifrån så måste man lyfta av locket.
 
C cocoo skrev:
Pannan har startats utan problem innan men för nån dag sen så gick det inte längre. Inget vill lysa eller starta. Cirkulation pumpen är dock igång och är varm. Och överhettning knappen är det inte. Bytt huvud säkringar också utan att det hjälpt.
Någon som har tips på vad jag själv kan göra? Vill byta ut allt snart men tänkte vänta något år innan..
Kolla styrkortet.
 
En gammal Diom, stäng av strömmen, om du lossar den stora plåten mitt på och tar ett foto på kretskortet där, i närbild. det står en del text och den bör synas. Men sätt inga fingrar in . Många punkter som inte är beröringskyddade. Det finns en glassäkring på kortet som är för elektroniken. Kolla den, annars får du se om överhettningsskyddet har löst ut, om jag inte missminner mig ,såblir pannan svart när det löser.
 
Osäker på om glas säkringen gått men hitta ju ett fel som är säkert 😅
 
  • En närbild av ett kretskort med en glas säkring, några kablar och olika elektroniska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk anslutning med brända kablar och brunnen isolering, potentiellt fel i elpanelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Säkringen ser hel ut, även alla proppar är hela, dom i elcentralen med, byt alla 3. Du har även ett PM
 
Hur gick det, fick du liv i pannan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.