Det är dags att bygga "badrum" på torpet.

Förutsättningar: Hus från 1879 med tillbyggnad från 1980 där badrummet ska vara. Ytan är inte större än 6 kvm. Redan nu finns betongplatta som är gjuten 1980 och med fungerande avlopp. Väggar är klädda i masonot och spontat tak.

Jag vill dra in vattnet genom väggen, från köket. Vill gärna ha elslinga i golvet.

Har försökt läsa på en del och frågat ett par kompisar som har hyfsad koll. En sa att plattan kanske är för tunn och måste förstärkas med mer betong. Eller så bör man isolera innan man lägger på ett lager. Plattansn nivå är ca 10 cm under tröskeln nu.

Vill ha ett litet badkar längs en av väggarna och utloppet kan ju dras till brunnen som inte är långt borta var den än är i det lilla utrymmet.

Har fått följande råd - i tur och ordning:

1. Ett extra lager betong. Men med isolering? Hur mycket och hur görs detta i så fall? Hur gör jag med brunnen? Förlängningsring? Vilken typ av betong?

2. Primer

3. Elkabeln

4. Spackel

5. Primer igen

6. Tätmassa

7. Fix

8. Klinker

Stämmer detta?
Idéer, kommentarer?

Jag kan ge dig några amatöråsikter angående detta. Håller själv på att göra iordning ett badrum hemma så jag har läst på lite. :) Eftersom plattan är gjuten 1980 så är förmodligen inte golvbrunnen godkänd enligt dagens krav. Kanske lika bra att bila upp den och placera en ny så att den passar i nivå med det nya golvet och badkarets placering.

Det där med isolering och olika lager får någon expert uttala sig om.

Tätskikt modell duk rekommenderas även till golv av betong.

Väggarna måste kläs med någon sorts våtrumsgips och tätskiktsduk för att vara godkända. Jag funderar på att använda Casco Wetstop.

Tack

Ja, väggarna nämnde jag ju inte ens.
Fokus på golvet nu

att en betong platta måste förstärkas med mer betong tycker jag låter som om din kompis har blandat ihop saker och ting, på golvspån måste man förstärka med flytspackel.

På en oisolerad platta så kommer mycket av värmen gå nedåt, alltså borde du ha isolering under, om det funkar med tunn markisolering och riktig armering 8mm som man flytspacklar på håller det vet jag inte, alternativet är ROTbruk. Eller bila ur allt och gräva ner en bit och isolera och gjuta nytt, tänk på att betongen bör brinna i minst 3mån i ca +20 och ventilerat.

Brunnen ska bytas.

Rören från köket bör du dra in vid taket, om det är nära duschen, och dra rören nedåt till blandare osv

Golvbrunnen måste bytas. Det bästa är ju att bila ur som nino säger och isolera under. Du kan också använda EPS cement!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.