T
Okej, ja det låter som att du har tänkt efter så det blir säkerligen bra! Jag kommer endast med rena tankar ifall du inte tänkt efter helt innan.. ;)

T TechChad skrev:
Okej, ja det låter som att du har tänkt efter så det blir säkerligen bra! Jag kommer endast med rena tankar ifall du inte tänkt efter helt innan.. ;)
Hehe... det får man säkert äta upp! Tacksam för dina tankar oavsett!

Kul projekt! Ser fram emot att följa det :)(y)

Du får gärna ta lite detaljbilder när det kommer till tätskikt, genomföringar mm. Sånt är alltid inspirerande!

• Gilla
Jörgen63 och 1 till
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Kul projekt! Ser fram emot att följa det :)(y)

Du får gärna ta lite detaljbilder när det kommer till tätskikt, genomföringar mm. Sånt är alltid inspirerande!
Jag ska försöka ta foton och lägga upp så mycket som möjligt vilket även är viktigt för dokumentationen av badrummet, men jag håller med dig om att det är inspirerande att se hur andra har gjort. Jag har följt flera goda exempel här på byggahus och nog sparat nere en bild eller två, men aldrig blir man fullärd.

Nu ska man verkligen inte dra alla över en kant men jag tror att med den samlade kunskap som finns här samt monteringsanvisningar från tillverkare så kan säkert de flesta göra ett fullt godkänt och ofta bättre jobb än många hantverkare. Jag har sett skräckexempel i både vårt lilla badrum som renoverades av behörig firma 2015 (innan vi flyttade in) samt nyligen i min brors lägenhet som precis renoverades. Där slutade det med att hantverkaren fick riva ut allt han precis renoverat och börja om igen innan det blev godkänt av besiktningsmannen... oj oj, nu har man verkligen höjt förväntningarna på sitt eget hantverk! :dizzy:

Nu blev det förresten en tätskikt från LIP (System 27) som är godkänt med blandaren! Check! :strong:

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Och nu blev det en blandare också. Två faktiskt. Jag blev övertalad av min sambo att köra på inbyggnadslösningar i både dusch och handfat. Onödigt dyrt tycker jag jag egentligen men redan idag har vissa firmor dragit igång sina reor och hör och häpna priset på blandaren sjönk ~2500:- under det lägsta pris jag fått förut. Ibland ska man ha tur.

Dessa dyrgripar blev det tillslut:

Inbyggnadsblandare i kopparfärg för dusch och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggnadsblandare i kopparfinish med en kranpip och kontrollspak.
Skapa konto

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Till den lilla blandaren (BOX006 på Tapwell språk) ingår ingen läckagesäkringsbox så den måste köpas separat. Underligt tycker jag eftersom ingen installation blir godkänd utan just den, och den ingår ju till den andra blandaren. Ytterligare en sak som fördyrar inbyggnadslösningar helt enkelt...

Tätskikts frågan är ju löst i o m bytet från Kiilto till LIP för båda blandarna iallafall. Man får vara glad för det lilla.

Blandare: CHECK :strong:

Just "Koppar"-färgen är något jag och min sambo varit överens om under hela projektet (vilket man inte kan säga om andra saker). Jag vet inte varför men det är något varmt och mysigt med den röd-gyllenefärgen som dessutom åldras med värdighet allt som den används. Antagligen kommer vi ångra detta när den är äldre och sönderärgad men JUST NU när huvudet är fullpumpat med endorfiner och vill-ha-begär så känns det kanon!

Vi har dessutom en blandare från Tapwell i köket i deras Grotesco-serie i rå mässing som redan har fått en stilig patina! Här på bilden är den precis monterad efter att bänkskivorna kommit på plats. Men nu va det ju badrummet som skulle fixas..

Nytt kök med rå mässingsblandare och gråa skåp med kopparhandtag, marmorbänkskiva och fönster.
Skapa konto

• Gilla
Moisam
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Och nu blev det en blandare också. Två faktiskt. Jag blev övertalad av min sambo att köra på inbyggnadslösningar i både dusch och handfat. Onödigt dyrt tycker jag jag egentligen men redan idag har vissa firmor dragit igång sina reor och hör och häpna priset på blandaren sjönk ~2500:- under det lägsta pris jag fått förut. Ibland ska man ha tur.

[bild] [bild]

[bild] [bild]
Kan komma med tipset att fundera på hur du vill att blandaren styr de 3 olika tappställena. Jag installerade en sådan i förra huset och följde tapwells instruktioner. Då blev det att när man vrider det nedre vredet åt vänster så används badkarspipen , vrid till höger så används handduschen för att sedan gå över till takduschen. Det medför att om man ska använda takduschen så kommer handduschen spruta fullt tills man når takduschen. Resulterade i blött badrum de gånger man stängde av takduschen och glömde att rikta ner handduschen
Om jag fått göra om det så hade handduschen varit till vänster och badkar-tak i den ordningen till höger.

Kul projekt, kommer nog bli riktigt snyggt!

• Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
D Dm9 skrev:
Kan komma med tipset att fundera på hur du vill att blandaren styr de 3 olika tappställena. Jag installerade en sådan i förra huset och följde tapwells instruktioner. Då blev det att när man vrider det nedre vredet åt vänster så används badkarspipen , vrid till höger så används handduschen för att sedan gå över till takduschen. Det medför att om man ska använda takduschen så kommer handduschen spruta fullt tills man når takduschen. Resulterade i blött badrum de gånger man stängde av takduschen och glömde att rikta ner handduschen
Om jag fått göra om det så hade handduschen varit till vänster och badkar-tak i den ordningen till höger.

Kul projekt, kommer nog bli riktigt snyggt!

Tack för ett riktigt bra tips! Jag måste säga att jag inte funderat på hur de olika utgångarna skulle kunna funka utöver det som Tapwell anger, men det du skriver känns helt rätt.

Schematisk illustration av en duschinstallation "Box 368" med anslutningar för takdusch, handdusch och badkar.
Skapa konto

Den bästa varianten för oss hade nog varit takdusch uppåt, badkar till höger känns mest logiskt eftersom badkaret står där. Handduschen hade jag också tänkt placera till höger så slangen räcker över hela utrymmet, men det mest logiska hade ju varit att placera den till vänster om blandaren.

Jag antar att det inte är några skillnader så som olika flöden eller så, eller någon markering på fronten? Jag har inte fått duschblandaren än, bara den till handfatet som är helt anonym. Inte ens en Tapwell-logga...

I övrigt är rummet nu helt tömt på gammalt skräp och gipsskivor! En Purus Corner Tile har letat sig hem och alla kopplingar har kommit från Rinkaby Rör! Nu kan man snart börja jobba... :p

Bygget har börjar lite segt med en lång och tröttsam förkylning (ingen Covid-19 enligt två negativa provsvar dock) som äntligen börjar släppa. Jag är idag inne på 6:e veckan sen det startade och krävt både hostmedicin med morfin & lungröntgen... :cry:

Tack för ett riktigt bra tips! Jag måste säga att jag inte funderat på hur de olika utgångarna skulle kunna funka utöver det som Tapwell anger, men det du skriver känns helt rätt.

[bild]
Den bästa varianten för oss hade nog varit takdusch uppåt, badkar till höger känns mest logiskt eftersom badkaret står där. Handduschen hade jag också tänkt placera till höger så slangen räcker över hela utrymmet, men det mest logiska hade ju varit att placera den till vänster om blandaren.

Jag antar att det inte är några skillnader så som olika flöden eller så, eller någon markering på fronten? Jag har inte fått duschblandaren än, bara den till handfatet som är helt anonym. Inte ens en Tapwell-logga...
Bilden bringade lite klarhet, var som sagt några år sedan jag gjorde detta. Menade de övre vredet i tidigare inlägg, de undre styr endast temperatur, inte flöde.

Så när man vrider det övre åt t.ex. vänster så går badkarspipen från stängd till öppet, dvs man styr flödesmängden med hur långt åt vänster man snurrar. När man vrider åt höger så måste man passera fullt flöde på handduschen för att sen gå över till takduschen. Därför tycker jag att badkarspipen borde kopplas uppåt på blandaren, och de övriga som man vill.
Då undviker man att få en kalldusch från taket eller att handuschen sprutar okontrollerat när man vill nå takduschen, det värsta som händer är att det kommer lite vatten i badkaret :D

D Dm9 skrev:
Bilden bringade lite klarhet, var som sagt några år sedan jag gjorde detta. Menade de övre vredet i tidigare inlägg, de undre styr endast temperatur, inte flöde.

Så när man vrider det övre åt t.ex. vänster så går badkarspipen från stängd till öppet, dvs man styr flödesmängden med hur långt åt vänster man snurrar. När man vrider åt höger så måste man passera fullt flöde på handduschen för att sen gå över till takduschen. Därför tycker jag att badkarspipen borde kopplas uppåt på blandaren, och de övriga som man vill.
Då undviker man att få en kalldusch från taket eller att handuschen sprutar okontrollerat när man vill nå takduschen, det värsta som händer är att det kommer lite vatten i badkaret :D
Detta var nytt för mig. Du säger att det nedre vredet BARA reglerar temperatur och inte flöde... och att det övre används för att reglera flöde och uttag? Förstår jag det rätt om det övre vredet då funkar som på min enkla bild
Handritad skiss av blandarknopp med temperatur- och flödesreglering märkt med H, C och T.
Skapa konto

Dvs att helt av ligger mellan de olika lägen, dvs två positioner? Då förstår jag att man kan få sig en dusch om man t ex går från de två ändlägena...

Den blandaren vi köpt heter BOX7368 Edition 2. Om ni installerade en tidigare var det då kanske ED1? Det kan inte vara så att man ändrat på detta mellan versionerna för detta känns ju helt knasigt....

Detta var nytt för mig. Du säger att det nedre vredet BARA reglerar temperatur och inte flöde... och att det övre används för att reglera flöde och uttag? Förstår jag det rätt om det övre vredet då funkar som på min enkla bild
[bild]
Dvs att helt av ligger mellan de olika lägen, dvs två positioner? Då förstår jag att man kan få sig en dusch om man t ex går från de två ändlägena...

Den blandaren vi köpt heter BOX7368 Edition 2. Om ni installerade en tidigare var det då kanske ED1? Det kan inte vara så att man ändrat på detta mellan versionerna för detta känns ju helt knasigt....
Det finns bara ett avstängt läge, när vredet pekar rakt uppåt, sedan är det ett läge till vänster och två till höger. Mellan handduschen och takdusch finns inget avstängt, utan den går från fullt flöde på handduschen till att takduschen börjar droppa med visst överlapp där båda är på.
Det jobbiga är ju att behöva gå igenom läge 1 för att nå läge 2, därav tanken att sätta den minst jobbiga, dvs badkarspipen på läge 1.

Jag har ingen aning om det har skett någon förändring, men både ritningen och bilderna du länkat är identiska, så när som på färgen, med den jag haft. Jag ska se om jag kan hitta exakt modellbeteckning imorgon.

• Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Då fattar jag, såhär funkar den då?
Handritad skiss av en elektrisk krets med en brytare märkt "OFF" och anslutningar B, H, 1, 2, 3, T.
Skapa konto

Då fattar jag, såhär funkar den då?
[bild]
Det stämmer!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.