Ett tips till dig ang. kopplingarna. Vatettes koniska halvkopplingar passar på de medföljande böjarna. Jag fick inget rakt svar på detta från Tapwell innan jag köpte den, så jag väntade med kopplingarna tills att jag hade blandaren hemma. Men som sagt Vatette funkar kanon. Det är trångt och besvärligt att få dit rören eftersom öppningarna inte ligger i linje med anslutningar, vilket är helt korkat...

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ovärderligt att få bolla lite.

Visst är det så att kanten på boxens fläns ska ligga på samma djup som ytterkanten av gipset?

De ska liva eller vad man ska säga.
Ja, så har jag förstått det (och gjort). Jag byggde två distanser som jag använde för att få rätt djup. Jag tror inte det är någon fara om boxen hamnar något för djupt (men det blir ju inget problem för dig), så länge det totala djupet inte överstiger 36mm. Det tar ju locket hand om sas.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Mitt djup borde ju bli 28mm (15 + 13). Är flänsen högre (sticker ut) så får jag lägga distanser och på så vis ”dra” bak boxen.

Kommer du trycksätta ditt system innan du stänger?

En sak till att kanske tänka på. Vi ska ha två inbyggnadsblandare varav en sitter i väggen mot rummet bredvid. Enligt Tapwell är installationsdjupet 68 mm (och mina reglar 70mm) så jag har gjort en 2mm tjock plåtskiva i samma dimensioner som boxen. Den kommer funka både som distans men viktigare som ett genomskruvningsskydd för boxen om man i framtiden gör något dumt... kanske är värt att tänka på i ditt fall också om du inte har lite luft emellan!

D Derbyboy skrev:
Mitt djup borde ju bli 28mm (15 + 13). Är flänsen högre (sticker ut) så får jag lägga distanser och på så vis ”dra” bak boxen.

Har funderat på detta, men troligen inte. Däremot kommer jag koppla på vattnet imorgon (förhoppningsvis) och så får det stå ca en vecka innan jag stänger väggarna. Jag har skaffat tre proppar som jag ska skruva in i väggboxarna och på så sätt få vatten hela vägen fram. Förhoppningsvis ser jag eventuellt läckage då.

Uthyrningsfirman ville ha 500:- för en dags hyra för en trycktestare, och jag tyckte det var dyrt när samma verktyg kostar 2000:- ny. Kanske dumsnålt, kanske inte...

D Derbyboy skrev:

Samma här, 28mm. Djupet som fungerar är 24-36mm så bör inte vara några problem.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Uthyrningsfirman ville ha 500:- för en dags hyra för en trycktestare, och jag tyckte det var dyrt när samma verktyg kostar 2000:- ny. Kanske dumsnålt, kanske inte...
Jag kommer nog köra som dig, dvs slå på vattnet och hålla koll. Dock är det på landet så vi får se. Har kopplat via en fördelare med avstängning på varje avstickare.

D
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Samma här, 28mm. Djupet som fungerar är 24-36mm så bör inte vara några problem.

Har man under 24 så sticker nog flänsen ut.

har man längre än 36 så räcker nog inte skruvarnas längd.

D Derbyboy skrev:
Har man under 24 så sticker nog flänsen ut.

har man längre än 36 så räcker nog inte skruvarnas längd.
Skruvarna räcker nog, men det sitter två ”o-ringar” i locket som nog inte tätar om avståndet överskrider 36mm.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Ahh ok,

varför kör du inte med upnors halvkopplingar?

Jag har LK rir och kör nog deras koppling

D Derbyboy skrev:
Ahh ok,

varför kör du inte med upnors halvkopplingar?

Jag har LK rir och kör nog deras koppling
Kör Uponor i resten av huset men de passade inte till anslutningarna som följde med. Uponors har två o-ringar som ska ligga an en viss innerdiameter, och den var för stor på de till blandaren. Ska ta en bild sen!

D
Ahh ok jag förstår. Jag har lämnat det där lite till framtiden, dvs själva inkopplingen av rören. Ska beställa blandaren snart och ta det vidare därifrån :)

Kanske svårt att se men hålet till höger (Uponor avstängningsventil) passar deras halvkoppling perfekt och o-ringen håller kvar kvar den ordentligt. I det andra hålet sitter den löst och faller ur, även om det råkar vara samma kona. Känns inte rätt mao... vatettes däremot har bara kona men kändes mer tight ändå, så det fick bli det!
Rördelar på träbord; en Uponor avstängningsventil till höger och en koppling samt en o-ring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller en Uponor avstängningsventil ovanför träyta med fler VVS-kopplingar i bakgrunden.
Skapa konto

D
Hmmm..

I teorin har jag kommit fram till att detta set ska funka för mig men det kan ju visa sig att dit tips är ovärderligt. Har aldrig kopplat rir förut.

• Kopplingsset för rörinstallation, inkluderande mässingskopplingar och förkromad mutter.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.