3 943 888 läst ·
18 615 svar
3944k läst
18,6k svar
Dagens verktygsinköp!
En faxes hade varit trevligt men vill inte lägga 15k för en klyv som används till knappt 5m³ ved per år. Har skummat efter begagnad i ett halvår men har inte funnits något till vettigt pris inom vettigt avstånd.Jonas Persson skrev:
Det många missar är att kraften bara är halva svaret, 7 ton (vad det nu är för enhet), säger ingenting om det inte framgår hur snabbt kolven rör sig. Klyver man 300 mm ved så är cykeln närmare 800 mm, det tar en bra stund om det inte är fart i grejorna.
Kan rekomendera Faxes varianter. Har själv en 700.
[bild]
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 886 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 886 inlägg
De är tyvärr dyra och säkerligen svåra att få tag på i dessa tider oavsett om de är nya eller begagnade. Men hastigheten är något helt annat.P Prodigys skrev:
Om det är lättspräckt ved så är en klyvyxa outstanding i hastighet, väldigt energieffektivt också.Jonas Persson skrev:
Det många missar är att kraften bara är halva svaret, 7 ton (vad det nu är för enhet), säger ingenting om det inte framgår hur snabbt kolven rör sig. Klyver man 300 mm ved så är cykeln närmare 800 mm, det tar en bra stund om det inte är fart i grejorna.
Kan rekomendera Faxes varianter. Har själv en 700.
[bild]
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Det är garanterat av säkerhetsskäl.Tokslut skrev:
Min morbror konstruerade och patenterade liknande vedklyvar i mitten av 70-talet. De första prototyperna var lårbensmanövrerade (kicka till i sidled) så att man kunde hålla i vedträet med båda händerna. Funkade väl bra tills farsan bara kunde räkna till nio en dag.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 886 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 886 inlägg
Problemet när man hugger ved med yxa eller klyver med maskin är att vedträna gillar att vara på marken. Det gäller att få till en arbetsplats där veden finns i arbetshöjd.
Faxes klyv är också för låg. Vid längre pass måste den upp 15cm om inte svanken ska ta stryk (jag är 185 cm)
Faxes klyv är också för låg. Vid längre pass måste den upp 15cm om inte svanken ska ta stryk (jag är 185 cm)
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 886 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 886 inlägg
Fick hem HR007 borrhammaren igår. Inget direkt behov av den förrän nästa sommar egentligen men med över 50 % rabatt är jag villig att ändra prioriteringarna. Blir förhoppningsvis till att bila bort stentrappen och lite kakel inom snar framtid 
Har fått hem en betongvibrator från Amazon av billigare modell och en Kärcher WD 6 P efter missödet med min Nilfisk.T Trafikverket1 skrev:
T turbo100 skrev:Slog till på en Tormek T-8 för jag var förkyld och måste ha en morot att klara livet.
[länk]
Fattar inte riktigt hur dom mäter vinkel när man inte kan mäta mot eggen, utgår man från att själva eggen är dubbelt mot bladet?
Tänker på hur vinkelmätaren fungerar.
Kan säga att maskinen känns super-kvalitet och jag har lagt massa pengar på halvbra och halvdyra knivslipar så nu tänker jag aldrig köpa någon annan igen.
Jag tog villapaketet för gigg oxå och nu har dom livstids ersättning för sten... så vad kan gå fel
Bästa tipset.T turbo100 skrev:Slog till på en Tormek T-8 för jag var förkyld och måste ha en morot att klara livet.
[länk]
Fattar inte riktigt hur dom mäter vinkel när man inte kan mäta mot eggen, utgår man från att själva eggen är dubbelt mot bladet?
Tänker på hur vinkelmätaren fungerar.
Kan säga att maskinen känns super-kvalitet och jag har lagt massa pengar på halvbra och halvdyra knivslipar så nu tänker jag aldrig köpa någon annan igen.
Jag tog villapaketet för gigg oxå och nu har dom livstids ersättning för sten... så vad kan gå fel
Nu står det en likadan i hallen och väntar på att få packas upp.