Jonas Persson
putte22 putte22 skrev:
Vad tror du!!som har en bitsadapter skulle det gå att få dit en magnet mellan flexifästet och sexkantsfästet i maskinen om man gjorde något hack? Eller om det går att få dit en magnet i bitsadaptern på något sätt. (Utan att sätta på en vanlig magnetisk bitshållare)
Verkar svårt, elller snarare trångt.

Bitsadaptern är identisk med chucken vad det gäller anslutningen till borrmaskinen. Sexkantsaxeln från adaptern når nästan ner i botten på hylsan i borrmaskinen. Prövade att lägga lite plast i botten och när det byggde mer än ca en millimeter så går det inte att sätta fast adaptern.

Samma gäller för bitshållaren på adaptern. Den är också ca 14 mm djup och det är vad ett normalt bits behöver.

Ser bara två möjligheter.:
  • Kapa axeln på adaptern så att du kan få plats med en magnet ovan på den som redan sitter där (max dia 6,25 mm). Höjd avgör du, men det kommer att försvaga kopplingen.
  • Kapa av änden på ett bits strax bakom låsspåret på bitsen och lägg en magnet där.
Förutsatt att du hittar en neodymmagnet med rätt mått, skulle jag pröva med alternativ två och se om det fungerar. I värsta fall har du förstört ett bits.

Marike Marike skrev:
Och jag köpte 4 såna här. Hälften säger tumme upp och hälften tumme ner, kanske ojämn kvalitet men av 4 ska väl nån vara ok. En hade klagat på bladet var tjockt men det passar mig utmärkt, nu går man här och väntar på varubudet.
[länk]
Ska du provsåga i varubudet?:surprised:

Marike
P Prodigys skrev:
Ska du provsåga i varubudet?:surprised:
Det vore väl synd, tänk om jag vill köpa något mer.

A
Marike Marike skrev:
Och jag köpte 4 såna här. Hälften säger tumme upp och hälften tumme ner, kanske ojämn kvalitet men av 4 ska väl nån vara ok. En hade klagat på bladet var tjockt men det passar mig utmärkt, nu går man här och väntar på varubudet.
[länk]
Håller med om att bladet är väl så tjockt,funkar väl att såga hjälpligt,en av dom slöaste jag provat genom åren dock.:geek:

:D
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Verkar svårt, elller snarare trångt.

Bitsadaptern är identisk med chucken vad det gäller anslutningen till borrmaskinen. Sexkantsaxeln från adaptern når nästan ner i botten på hylsan i borrmaskinen. Prövade att lägga lite plast i botten och när det byggde mer än ca en millimeter så går det inte att sätta fast adaptern.

Samma gäller för bitshållaren på adaptern. Den är också ca 14 mm djup och det är vad ett normalt bits behöver.

Ser bara två möjligheter.:
  • Kapa axeln på adaptern så att du kan få plats med en magnet ovan på den som redan sitter där (max dia 6,25 mm). Höjd avgör du, men det kommer att försvaga kopplingen.
  • Kapa av änden på ett bits strax bakom låsspåret på bitsen och lägg en magnet där.
Förutsatt att du hittar en neodymmagnet med rätt mått, skulle jag pröva med alternativ två och se om det fungerar. I värsta fall har du förstört ett bits.
tack för utförligt test:D. Men låter lite väl långsökt för att få dit bitsadaptern bara för att få magnet på själva bits. Får bli chucken ist när jag behöver någon bits som jag inte har i lång modell(y). Annars kör jag långbits direkt i maskinen med dom långbitsar jag har.

• Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
[länk]
Annars Bahco Superior, ofta på kampanj på Jula, är en stående köprek. (y)

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
FredrikR FredrikR skrev:
Riktigt billiga var de när de sålde ut de rosa sågarna för något år sedan. Har ett litet lager med oanvända.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Marike
Känner att mitt köp blev sågat.

• Gilla
  • Ledsen
  • Älska
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
Riktigt billiga var de när de sålde ut de rosa sågarna för något år sedan. Har ett litet lager med oanvända.
Har en rosa hemma, och köpte en till fruns arbetsplats. :cool:(y)

• Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
FredrikR FredrikR skrev:
Har en rosa hemma, och köpte en till fruns arbetsplats. :cool:(y)
Använder du den bara på natten eller är du en riktig man:giggle:

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Japp, har (minst?) tre stycken. Märkta med: Finsåg, mellanfulsåg och fulsåg.
När fulsågen blir helt oanvändbar köps det en ny finsåg och så flyttas de befintliga ner i hackordningen.

• Gilla
ceson och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
mexitegel mexitegel skrev:
Japp, har (minst?) tre stycken. Märkta med: Finsåg, mellanfulsåg och fulsåg.
När fulsågen blir helt oanvändbar köps det en ny finsåg och så flyttas de befintliga ner i hackordningen.
Jag har dem i klasserna ny såg, ok såg och skitsåg(y)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
ENDAST i garaget?!:oops:
Nära, jag har inga betänkligheter gällande färg.:cool:

• Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
En riktig man använder bra verktyg oavsett färg ;). Har också en rosa såg hängades på verktygstavlan. Än så länge oanvänd då min svarta "original"? fortfarande ger tillräckligt bra snitt.

• Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.