MathiasS skrev:
Det håller jag med om, men ibland fastnar det ändå och då är dessa 195Nm han drar fast med inte orealistiskt. Och om man vill simulera en skruv som verkligen sitter fast så är 195Nm rätt lite.....
Visst är det så och då brukar jag lossa skruven lite förhand för att sedan skruva ur den snabbt med maskin.

Så kan man göra, men jag tycker en av fördelarna med mutterdragaren, och det som gör att det går fort, är att man kan hissa upp bilen direkt utan att först lossa saker som sitter hårt manuellt.

Det får nog bli en luftdriven mutterpicka istället.

Alternativet är i såfall Tex Bosch GDS 18V som är specad till 650Nm eller den sladdburna GDS 18 E med 250Nm som tydligen är riktad för just verkstäder. Men för däckbyte är det ju smidigt att slippa sladden. Synd att den kostar en så stor slatt med pengar bara :(

Eller Julas sladdmaskin för typ 200kr. Funkar tråkigt bra.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/dackverktyg/elektriska-mutterdragare/mutterdragare-009005/

iSnobben skrev:
Men han testar ju med skruvarna åtdragna alldeles för hårt. Har man dragit med rätt moment är det inget problem skulle jag säga.
Går åt ca 20% högre moment att lossa en skruv som dragits åt med ett visst moment

Japp, men nej, dom kostar för mycket. Jag kommer få leva med denna meec jag har till livets ände....

Robert-san01 skrev:
Eller Julas sladdmaskin för typ 200kr. Funkar tråkigt bra.

[länk]
Verkar dock inte finnas kvar :(

Inte dagens inköp direkt, men idag fick jag tid att hämta ut mitt Veritas slipstöd från hyvlar.se hos Cirkle.K som Statoil tydligen vill kallas numera. (Känns konstigt att åka till bensinstationen för att hämta paket men det är tydligen så DHL vill ha det. Fördelen är att det är söndagsöppet också.)

Nu ska jag bara köpa vattenstenar också, så kan jag färdigslipa stämjärnen som fick en hel del grovmassage på Daniel_n:s Tormek under sliparedagen härförleden.

Ojojoj, vilka snygga sårkanter det kommer att bli framöver! ;)

//Ronnie

• Gilla
pär h och 2 till
  • Laddar…
Micke_vb skrev:
Går åt ca 20% högre moment att lossa en skruv som dragits åt med ett visst moment
Jo men fortfarande ska de ju bara dras med typ 110Nm...

Den som drar åt en skruv *ordentligt* med ett fälgkors drar med avsevärt mer än 110+20%. Lägg lite rost och kärvande till det så kommer du få slå rätt länge med en så klen maskin. Det lossnar nog, men det tar ett tag, precis som i filmen.

Har någon dragit RIKTIGT hårt, som det blir ibland när däckverkstadens tomte varit framme, då kommer den inte lossna alls.

I våras hjälpte jag till med att lossa hjulskruvar + låsskruv på en Golf - däcken hade monterats på VW verkstaden. Jag behövde använda 1,5m förlängningsskaft för att få loss skruvarna och proceduren för att lossa låsskruven ska vi inte tala om. Ingredienserna var pallbock, 80kg gubbe som hänger på en 2m träregel med mothåll på trottoarkanten för att trycka in hylsan mot skruven + 1,5m förlängningsskaft med mig i änden......:)

MathiasS skrev:
Den som drar åt en skruv *ordentligt* med ett fälgkors drar med avsevärt mer än 110+20%. Lägg lite rost och kärvande till det så kommer du få slå rätt länge med en så klen maskin. Det lossnar nog, men det tar ett tag, precis som i filmen.

Har någon dragit RIKTIGT hårt, som det blir ibland när däckverkstadens tomte varit framme, då kommer den inte lossna alls.

I våras hjälpte jag till med att lossa hjulskruvar + låsskruv på en Golf - däcken hade monterats på VW verkstaden. Jag behövde använda 1,5m förlängningsskaft för att få loss skruvarna och proceduren för att lossa låsskruven ska vi inte tala om. Ingredienserna var pallbock, 80kg gubbe som hänger på en 2m träregel med mothåll på trottoarkanten för att trycka in hylsan mot skruven + 1,5m förlängningsskaft med mig i änden......:)
Jo men nu pratade jag ju om rätt åtdragna skruvar inte worst case scenario. Men skit samma jag kör med min GDX 18 V-LI och det fungerar bra för mig.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
AXS
Är det okej med skruv och spik i denna tråd? Annars får ni ta bort det här inlägget.

Var på loppis idag och kollade barnkläder. Såg att ett bord var grejer från ett garage som en änka sålde. Verktyg och liknande som inte var så intressant. Men så stod det även 10-20 lådor med skruv och spik. Frågade vad hon skulle ha för det; 50;-. Styck frågar jag; nej för alla. (tog bara 8 lådor och betalade 50:-)

Så 50:- för 8 lådor ankarskruv, rostfria skruv, någon skruv för lättbetong och aluminiumskruv jag inte har en aning om vad jag ska ha de till.

Ca 5kg totalt.

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Skruv är väldigt tillfredsställande att ha för mycket av :)

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Skruv är väldigt tillfredsställande att ha för mycket av :)
Skruv kan man väl aldrig ha för mycket av?

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.