R
mattiasp mattiasp skrev:
När jag jobbade med materialutveckling på ett tidigare jobb, där vi hade tillgång till en massa festliga maskiner och instrument, laborerade vi, dvs jag som expert på polymera material och en kollega, som var skidåkningsfanatisk fysiker, med olika sätt att preparera belag för maximalt glid. Det borstades torrt och med vattenbegjutning, med olika material i borsten, med och utan slipmedel i borsten och vallades osv. Vi gjorde kontaktvinkelmätningar, dvs när man mäter kontaktvinkeln på en droppe avjoniserat vatten mot skidbelagen, och så hade vi en bana runt sjön vid företaget för att testa tider och glidsträckor. Om jag inte minns fel var det bästa, enklaste och snabbaste att sickla belagen för att få fram nytt, fräscht och ooxiderat belag. Teflonvalla gav fina mätningar, men lossnade snabbt från belagen. Teflon fastnar som bekant inte så bra på saker. Sen kan ju tekniken har gått framåt de senaste åren. Själv åker jag inte skidor.
Sccchhhh! Då går det ju snabbt att valla och all min egentid försvinner :(

Gjorde ni någon mätning på hur länge beläget höll sig ooxiderat efter en sickling?

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Sccchhhh! Då går det ju snabbt att valla och all min egentid försvinner :(

Gjorde ni någon mätning på hur länge beläget höll sig ooxiderat efter en sickling?
Ja, det gjorde vi säkert, men tyvärr har jag rapporterat allt jag minns av försöken i inlägget ovan. Det här var mer än 10 år sedan. Dr. Larsson (fysikern) förde med säkerhet anteckningar. Jag gjorde det inte.

Tidig julklapp från Dieter Schmid :D
Som ett barn igen när man öppnar lådorna. Verktyg för snickeri och finjustering, inklusive handhyvel, markeringstuschar och förpackningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör och 6 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
När jag jobbade med materialutveckling på ett tidigare jobb, där vi hade tillgång till en massa festliga maskiner och instrument, laborerade vi, dvs jag som expert på polymera material och en kollega, som var skidåkningsfanatisk fysiker, med olika sätt att preparera belag för maximalt glid. Det borstades torrt och med vattenbegjutning, med olika material i borsten, med och utan slipmedel i borsten och vallades osv. Vi gjorde kontaktvinkelmätningar, dvs när man mäter kontaktvinkeln på en droppe avjoniserat vatten mot skidbelagen, och så hade vi en bana runt sjön vid företaget för att testa tider och glidsträckor. Om jag inte minns fel var det bästa, enklaste och snabbaste att sickla belagen för att få fram nytt, fräscht och ooxiderat belag. Teflonvalla gav fina mätningar, men lossnade snabbt från belagen. Teflon fastnar som bekant inte så bra på saker. Sen kan ju tekniken har gått framåt de senaste åren. Själv åker jag inte skidor.
Min svåger är en duktig skidåkare och brukar alltid placera sig bland de första 2k deltagarna på vasaloppet. Han är även en förespråkare för att de allra flesta klarar sig väldigt bra på att bara sickla glidytorna. Så han övertalade mig att testa och nu äger både han och jag några "kuzmin sicklar" och preppar skidorna 1-2 ggr per säsong.
Nu har jag även skaffat skidor med "skin tech" så nu slipper jag både fästvalla och glidvalla. Bara att ut och njuta av några svettiga mil istället :)

A atomlab skrev:
Medans smidet är varmt!
Angående Festools polermedel. Jag köpte också en laddning från Toolab. Smidiga flaskor till bra pris.

Har du testat Festools polermedel tidigare?

Microkatten
Chrille.B Chrille.B skrev:
Tidig julklapp från Dieter Schmid :D
Som ett barn igen när man öppnar lådorna.[bild]
Har du redan ätit upp marsipanen?

Microkatten Microkatten skrev:
Har du redan ätit upp marsipanen?
What?!? Brukar man få med det menar du? I så fall har jag blivit blåst. :confused:

Microkatten
Det kanske bara är stamkunderna som får marsipan (se här!), när vi beklagade oss att gummibjörnarna slutade komma.... :p

Microkatten Microkatten skrev:
Det kanske bara är stamkunderna som får marsipan (se här!), när vi beklagade oss att gummibjörnarna slutade komma.... :p
Kanske missade o lägga i min....för att komma till botten med detta så får det bli en ny beställning, missar dom det med så ger jag dom ytterligare en sista chans till..inte för att köpa mer verktyg mest för marsipanens skull ;)

• Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
  • Öppen verktygslåda som innehåller ordnade slipark av olika grovhet organiserade i plastfickor.
    Skapa konto
  • Gilla
Workingclasshero och 14 till
  • Laddar…
Ett Black Friday-köp, men packade upp den först idag:

Verktyg och elektronik utspridda på ett arbetsbord, nyligen uppackade, i ett hobbyrum.
Skapa konto

• Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör och 2 till
  • Laddar…
Bosch borrskruvdragare med batterier och laddare i en blå plastväska.
Skapa konto
:oops:

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
[bild] :oops:
10000-kronorsfrågan, är det kol bakom de där plastlocken?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ååååå här kommer svaret...........
Ja det är det;)

• Gilla
  • Wow
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.