3 821 580 läst ·
18 074 svar
3822k läst
18,1k svar
Dagens verktygsinköp!
http://www.svh24.de/ bra pris och låg frakt, sen att dom är snabba också gör ju inte saken värre, beställde i måndags.scim skrev:
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Har smugit runt ett tag i denna tråd och tänkte att det nog är dags att lägga upp något själv.
Var dags att uppgradera min lilla spånsug från Jula och fivk idag hem denna Lillslam tillverkad av Nordisk Fläktindustri i Malmö.
Funderar på om jag ska ansluta den till en Oneida Super Dust XL Cyklone eller inte...
Var dags att uppgradera min lilla spånsug från Jula och fivk idag hem denna Lillslam tillverkad av Nordisk Fläktindustri i Malmö.
Funderar på om jag ska ansluta den till en Oneida Super Dust XL Cyklone eller inte...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jessnet skrev:Har smugit runt ett tag i denna tråd och tänkte att det nog är dags att lägga upp något själv.
Grattis! Nu blev jag lite avundsjuk får jag erkänna.
Tycker absolut att du ska koppla ihop sugen med en cyklon. Du får bättre verkan med en "two stage- lösning" kontra en "single stage" (googla eller sök här på forumet om du inte är bekant med de här begreppen).
Om du dessutom ersätter filtersäcken med ett seriöst patronfilter av HEPA-klass får du bättre och hälsosammare luft i verkstaden.
//Ronnie
Den fläkten är ganska stöddig.
Vet inte hur stort inloppet är innanför förgreningen. Men kolla upp hur mycket luft fläkten kan flytta och kolla upp vad cyklonen klarar av.
Sedan angående filter tycker jag det inte finns någon anledning till att skaffa hepa klassat då det är så mycket dyrare och känsligare än filtersteget ovanför hepa=0,3 micron nästa steg brukara vara 0,5 micron det är tillräckligt bra om det inte är så att man har allergiska besvär. Om inte annat så sätts ett hepa filter igen mycket fortare och det vill man inte.
Sedan angående filter tycker jag det inte finns någon anledning till att skaffa hepa klassat då det är så mycket dyrare och känsligare än filtersteget ovanför hepa=0,3 micron nästa steg brukara vara 0,5 micron det är tillräckligt bra om det inte är så att man har allergiska besvär. Om inte annat så sätts ett hepa filter igen mycket fortare och det vill man inte.
Ja den är stöddig. Anslutningsstosen är 200mm, 3hk med 400mm impeller. Kapaciteten är 3300 kbm/timme.
Har mejlat Oneida för att se om deras XL är kompatibel med sugen.
Har börjat att titta på filter och som du säger @pär h så får det inte vara för tätt.
Förslag på inköpsställe mottages tacksamt.
Har mejlat Oneida för att se om deras XL är kompatibel med sugen.
Har börjat att titta på filter och som du säger @pär h så får det inte vara för tätt.
Förslag på inköpsställe mottages tacksamt.
- Skön maskin, men hur många händer behöver man för att borra ???Frustrator skrev:
En hand som håller biten man borrar i,
en hand som vevar,
och en hand som matar....
Verktygstokig
· Halland
· 8 133 inlägg
Finns en uppfinning som heter barn..de är ofta i perfekt höjd för att hålla ämnet man ska borra ihyggabus skrev:
Tyvärr har de ofta svårt att stå still.. Då använder jag antingen rep för att hålla fast dem eller en tving till ämnet..