AXS
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Skall testa en 30 mm granit imorgon (marksten > baksten för ugn) och byter till en stöddigare klinga i samma storlek. De är vanliga 125 mm för vinkelslip.
…men som du säger är inte djupet tillräckligt för din skiva. Avverkat material har ingen stans att ta vägen.
Såga i 45grader ca 5mm ner från ena sidan, sen fullt djup på andra.

Vinkeln gör att det inte blir lika noga att träffa exakt rakt.

Funkar på stål och trä men inte testat på sten...
 
  • Gilla
GEGS och 2 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Såga i 45grader ca 5mm ner från ena sidan, sen fullt djup på andra.

Vinkeln gör att det inte blir lika noga att träffa exakt rakt.

Funkar på stål och trä men inte testat på sten...
Bra metod! Tänkte inte alls på den lösningen och skall komma detta till när det kan behövas
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
30:- på lokala loppisen Boken "Materiallära" från Karlebo hålls i en hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 17 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
30:- på lokala loppisen[bild]
Gäller bara att den är tillräckligt sen (efter 1966 tror jag det är) för att slippa en massa whitworth och UNF/UNC.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Gäller bara att den är tillräckligt sen (efter 1966 tror jag det är) för att slippa en massa whitworth och UNF/UNC.
Hälften av mina maskiner har konstiga utländska gängor så hade hellre hittat en äldre bok med mer om sånt ;)
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 5 till
  • Laddar…
När är din från? Jag kan kolla om min fars ör äldre nästa gång jag är "hemma".

Att whitworth inte fanns med efter 66 skulle någon vänlig person berättat för mina gymnasielärare.
 
Z z_bumbi skrev:
När är din från? Jag kan kolla om min fars ör äldre nästa gång jag är "hemma".

Att whitworth inte fanns med efter 66 skulle någon vänlig person berättat för mina gymnasielärare.
Jag jobbde själv lite extra på en Second Hand-butik sedan en rehabilitering och tog då hand om facklitteraturen. Karlebo dök upp ibland bland inlämningarna. Ett exemplar med PVC-pärm hade en ett iläggsblad om att nu är det minsann enbart metrisk i fortsättningen.

Edit: 1967 års upplaga skall det vara. Då infördes SI-systemet i handboken. Här är en bild på den jag hittade från 1971 (sålde till en handboksnörd).

En hand håller en Karlebo handbok med mörkblå PVC-pärm framför en bokhylla med andra böcker i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Syns tydligt på den bilden att det är en handbok 😂
 
  • Haha
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Gäller bara att den är tillräckligt sen (efter 1966 tror jag det är) för att slippa en massa whitworth och UNF/UNC.
Blandar du inte ihop deras handbok med materiallära?
 
K Kane skrev:
Blandar du inte ihop deras handbok med materiallära?
Hehe…jovisst gör jag det! Läser man snabbt blir det fel. 🙄
Nåväl, kan ju vara bra att känna till att en användbar HANDBOK är från 1971 eller senare (1967 års upplaga är metrisk, men det är mycket rättningar sv den till 1971.
 
Förpackning av Wera skruvmejselset Big Pack 900 med gula och svarta handtag, innehållande 13 delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inspirerad av Adam Savage som pratat om skruvmejslar på YouTube så föll beslutet på att uppgradera till en sats mejslar som tål att användas ordentligt.
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 18 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
[bild]
Inspirerad av Adam Savage som pratat om skruvmejslar på YouTube så föll beslutet på att uppgradera till en sats mejslar som tål att användas ordentligt.
Wera piggar alltid upp. 😍
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Ny Panasonic skruvdragare i fodral med tillbehör, inklusive batterier och laddare, på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter 10 år gav skruvdragaren upp, så det fick bli en ny!
 
  • Gilla
Fluxor och 2 till
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Efter 10 år gav skruvdragaren upp, så det fick bli en ny!
En röd Panasonic? Vad är det för modell ?
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
useless useless skrev:
En röd Panasonic? Vad är det för modell ?
EY74A2PN2G32R
Var en limiterad upplaga som var röda.
Jag lyckades hitta en som inte hade blivit använd på blocket!
Det enda jag inte har och faktiskt saknar är vinkelslipen nu
 
  • Gilla
Fluxor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.