Eftersom jag behöver nåta om däcket på båten så har jag gjort lite efterforskningar på verktyg.

Jag har ärvt ett verktyg av en annan båtägare, det är en fil där handtaget modifieras till en krok. Tydligen rätt vanligt att göra så.

Köpte en fogkrats för 179 kr för att jag läste att någon använt en sådan. Skadar inte att testa, i värsta fall får jag väl köpa hus för att få nytta av den.

Verktygen som säljs i båtbutikerna kostar 800 kr +/-. Men utgår från att filen är lika bra eller bättre.

https://www.hjertmans.se/sv/produkt/batvard-farg/fogmassa-lim/tds-natning/tds-natskrapa

• Två verktyg för båtunderhåll på cementgolv, en modifierad fil med krok och en fogkrats med svart handtag och blå komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Chokladmonster och 4 till
  • Laddar…
Amazon-krysslaser och en lödstation
Amazon-krysslaser och Parkside digital lödstation på en arbetsbänk.
Skapa konto

• Gilla
Qjanto och 4 till
  • Laddar…
PostNord var precis och levererade dessa två.
Två Makita-produkter; en sladdlös högtryckstvätt och ett snöslungsfäste i sina originalförpackningar på ett trägolv.
Skapa konto

• Gilla
Martin.M och 8 till
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
600kr för båda?
Ja precis, typ 650 mer precist men kommer inte ihåg exakt

N naikon skrev:
Amazon-krysslaser och en lödstation
[bild]
Skulle verkligen råda dig att prova lasern innan det är för sent att skicka tillbaka. Köpte en cigman vid black friday men när jag vände den 180º diffade linjen på ett par mm. Avståndet jag mätte ifrån var drygt 2,5 meter bara.

• Gilla
john.h
  • Laddar…
Giraffslip Meec från Jula 999 kr och ett kit med meshslippapper K80-K120 Einhell från Hornbach (150-200 kr?).
Funkar bra, ganska tung så det görs bara en eller två skarvar mellan vilopauserna. Skönt att inte behöva se ut som Pablo Escobar när han snubblat i vardagsrummet.
En giraffslip står lutad mot en vägg med spacklade skarvar i ett rum under renovering, bredvid en sladd och ett rör på golvet.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Älska
kashieda och 9 till
  • Laddar…
Stickan56
Detta kan vara relevant för era verktyg.
Ett tips när det gäller rostborttagning.
ÖoB har kampanj på CRC Evapo-Rust 5L för 300:-
5-litersdunk CRC Evapo-Rust rostborttagare, marknadsförs som säker och återanvändbar, lämplig för verktyg, bilar, hushåll och utrustning.
Skapa konto

Stickan

• Gilla
  • Wow
Dowser4711 och 9 till
  • Laddar…
Kan det där var bättre än Hessa kalkbort?

C
nino nino skrev:
Jag köpte en dunk för att testa när de körde motsvarande kampanj på Rusta, och jag tycker inte det funkar något vidare.

Stickan56
nino nino skrev:
Använt på rätt sätt så är det super. Tid och temperatur är viktiga.
Kolla på tuben med Edd China.

Stickan

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Detta kan vara relevant för era verktyg.
Ett tips när det gäller rostborttagning.
ÖoB har kampanj på CRC Evapo-Rust 5L för 300:-

Stickan
Hemmakemisten kör ammoniumtioglykolat eller EDTA.

- Ammoniumtioglykolat är perfekt att ta bort rost på ytor med kalciuminnehåll, t.ex. kalksten, marmor och betong. Bildar mörklila komplex med järnjoner. PH runt 9. Stinker hårsalong. (…tio…= svavel). Finns i bl.a. Biltemas flygrostborttagare

- EDTA kostar i princip ingenting och är en av de aktiva beståndsdelarna i vanligt tvättmedel. Därmed hyfsat ofarligt för avloppssystemen. Fungerar på samma sätt som Evaporust, d.v.s. bildar komplex med järnjoner, men tyvärr även annat inkl. kalciumjoner Funkar även som elektrolyt och katalysator i elektrolys. Man doserar typ 1:100 och pH blir runt 8. Ungefär dubbla tiden mot Evaporust.

Processen med att roffa åt sig metalljoner från syret kallas kelatering eller kelering
Den hemliga ingrediensen i Evaporust är Trietanolaminfosfat som är relativt ofarligt för hälsa och miljö.

Redigerat:
  • Gilla
hydrolift och 3 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja. Hessa är surt och löser metalliskt järn. Evaporust jobbar på ett annat sätt och bryr sig enbart om järnjonerna (rosten). Metallen får vara ifred.

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Fick lite skäll för att jag använt en yxa som slägga, så fick bli en rejälare slägga.

Eftersom båthuset fick stryk i veckans storm så ska jag försöka flytta tillbaka och räta upp "gavlarna". Nu har gaveln i aktern flyttat sig och lite annat...

Försökte med min lilla kofot på 500 mm men tog en andra vända till Biltema på hemvägen och inhandlade en 900 mm. Ska ju som sagt bara försöka räta upp reglarna.

Positivt är i alla fall att jag bytt ut yxan mot en kofot i passagerarsätet. Kanske mer användbar när man går hem på kvällen...

• Blå och svart slägga står på asfalt bredvid en vit bil, redo för byggprojektet.
    Skapa konto
  • Stor kofot på 900 mm lutad mot trägolv, med en fot synlig i förgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
slugger och 1 till
  • Laddar…
Ramlade in lite grejor till svarven igen. Haknycklar som fick slipas lite för att funka och ett 60 mm borr för att prova att borra för uppsättning i chucken.

• Haknycklar och ett 60 mm borr tillsammans med en svarv förberedd för användning.
    Skapa konto
  • Gilla
JFrisk och 5 till
  • Laddar…
Fick tag i en praktiskt taget oanvänd Alab 3-faskompressor med 100 liters tank för 2000:-. Känns som ett fynd.

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.