Z z_bumbi skrev:
Vad gäller borren så vad är fel på befintliga maskiner? Inre för att jag kan något om maskintypen men för att lägga skolbudget* på något nytt så bör man ha en kracspec på den nya. Det är inte så enkelt som att golvmaskinen behöver service?

*jag har börjat samla spill på jobbet eftersom lokala skolan inte kan köpa in material.
Det finns plötsligt en "investeringsbudget" som ska fördelas på två skolor som delar på en uppsättning slöjdsalen. Jag som långtida vikarie häromkring hade åsikten att det kändes fruktansvärt själviskt att lägga hela den och lite till på ett nytt spånsugsaggregat, och hintade om att jag hellre såg en renovering av kanalsystem och inköp av en och annan maskin så att det fanns pengar till "de andra" lärarna.
Notera att det är den ordinarie läraren i slöjden som vill ha en ny bänkborrmaskin. Jag nöjer mig med det som finns om det byggs arbetsstationer till dessa anpassade för elevernas längd.

Men i alla fall.
Det stod två lådor utanför slöjdsalen imorse!
ToolAB levererade snabbt. (missade att fota, gör det på onsdag)
 
  • Gilla
Civilpolisen och 3 till
  • Laddar…
Köpte rostfria häftklammer av fel modell. Var billigare att köpa ny häftpistol än rätt modell av häftor 🙈.

Bosch HT 14 häftpistol för rostfria häftklammer placerad på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och när det fanns en Bosch var det ju givet 😍.
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 8 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Och när det fanns en Bosch var det ju givet
En svart Bosch?!? Nu grumlades min världsbild! 😮
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En svart Bosch?!? Nu grumlades min världsbild! 😮
En kameleont, förpackningen var dessutom grön och eftersom jag inte minns ett dyft från bilden i högstadiet inbillar jag mig att om man blandar svart och grönt så blir det blått - och det är en bra Bosch-färg.
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag lovade ju en bild.
En Tormek T8 med tillbehör.
Inte någon "rolig" extrasak i lådan. Jag hade hoppats på lite godis men det var en vattenflaska. Lite kul att de skickade i en Festool-kartong dock. Ett Tormek T8 slipverktyg och tillbehör oöppnade i förpackningar på ett arbetsbänk, levererat i en Festool-kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 12 till
  • Laddar…
Q
mexitegel mexitegel skrev:
Fast jag inser nu att den är väldigt lik Rapid Compacta: [länk] eller en Meister: [länk] för den delen 😂.
Definitivt inte lik Meister som bla har plast ratt med däremot väldigt lik Rapid.
 
VidarH VidarH skrev:
Jag lovade ju en bild.
En Tormek T8 med tillbehör.
Inte någon "rolig" extrasak i lådan. Jag hade hoppats på lite godis men det var en vattenflaska. Lite kul att de skickade i en Festool-kartong dock. [bild]
Festool-kartong? Kom den i en Tanos-systainer?
 
Q Qjanto skrev:
Definitivt inte lik Meister som bla har plast ratt med däremot väldigt lik Rapid.
Förutom plast-ratten och smådetaljer uppfattar jag den som identisk. Inte långsökt att Bosch och rapid köper in premium-modellen från samma kinatillverkare och brandar den.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Två Bessey klämtvingar som håller fast ett arbetsstycke i ett rörigt verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tröttnade på Biltemas rappliga tvingar och uttökade samlingen med två Bessey...
 
  • Gilla
4774 och 10 till
  • Laddar…
De flesta billiga tvingar är rappliga och vad värre är kan man många gånger knäcka den löpande delen med handkraft. Går den inte av, lossnar istället handtaget från axeln. 😞
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
De flesta billiga tvingar är rappliga och vad värre är kan man många gånger knäcka den löpande delen med handkraft. Går den inte av, lossnar istället handtaget från axeln. 😞
Just de här (de blåa med plasthandtag) har faktiskt hållt ihop bra, men känslan när man spänner dem är att gängan är grovt skuren och man får liksom ingen riktigt bra kraft med dem..
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Just de här (de blåa med plasthandtag) har faktiskt hållt ihop bra, men känslan när man spänner dem är att gängan är grovt skuren och man får liksom ingen riktigt bra kraft med dem..
De har ju lite material i ryggen på spännarmen iallafall.
 
Idag kom motorsågen!
Tack igen för tipset vem det nu var, har hållt mig ett tag från att köpa men nu var priset för bra.
Nyinköpt Husqvarna motorsåg med tillbehör som batterier och laddare på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 8 till
  • Laddar…
Min kom igår.

Ny elektrisk motorsåg i orange och svart ur kartong på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


👍😃
 
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.