10 542 läst ·
14 svar
11k läst
14 svar
Dado sågklinga
Är intresserad av att köpa en Dado sågklinga för att kunna göra lite spår i tex plywood eller gör tappar.
Men nu är det så att jag har en Bosch PTS10 bordcirkelsåg med en axeldiam på 30 mm, och dado klinornas hål diam är 5/8" som standard.
Någon som har ett bra förslag på hur man löser detta?
Kanske någon vet vart dom säljer liknande klingor som passar på en 30 mm axel?
Eller någon som lyckats komma på en fiffig lösning på detta problem...
Men nu är det så att jag har en Bosch PTS10 bordcirkelsåg med en axeldiam på 30 mm, och dado klinornas hål diam är 5/8" som standard.
Någon som har ett bra förslag på hur man löser detta?
Kanske någon vet vart dom säljer liknande klingor som passar på en 30 mm axel?
Eller någon som lyckats komma på en fiffig lösning på detta problem...
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Fräsbord och fräs på skena är väl det vanligaste antar jag?
Jag har kollat en del på att sätta en "dado" på min gts 10. Axeln är inget större problem då det är 5/8", vet inte hur det är på PTS10. Det jag har kommit fram till är ett problem är den elektroniska bromsen på motorn som jag har förstått måste sitta på all sågar i Europa. Så jag har antagit den sitter på min. Det gör att man riskerar att bulten som håller klingan gängar upp när motorn bromsas å då riskerar man ha en spännande övning i att ducka flygande klingor. Möjligt man kan knäcka bromsen också? Vet inte hur den är konstruerad.
Nu blir det fräsen i stället.
Nu blir det fräsen i stället.
Eller så kör man upprepade spår med vanlig klingbredd och förskjuter arbetsstycket lite varje gång.
/Kent
/Kent
jag vet , men ibalnd är man ju lite slö...snickarboden skrev:
Min tanke hade varit att när jag tex bygger en "låda" av något slag, och vill ha in en hylla, kunna såga in ett spår för den på tex 12, 15 eller 18 mm. Vore så smidigt att lägga upp den på sågen och bara tuta och köra...
naresjo>Och hur slö kommer du inte att vara med att...
1. Demontera klyvkniv
2. Demontera ursprunglig klinga
3. Montera dadoklinga
4. I med det andra bordsinlägget
5. Fräs spåret eller spåren...
6-9 Som 4-1 men i omvänd ordning.
Handöverfräs och nån enkel jigg går mycket snabbare i de flesta fallen.
Tappar och halvt i halvt kör jag dock alltid på bordscirkeln, radialarmcirkeln eller bandsågen, lite beroende på vad jag känner för och hur arbetstycket ser ut.
/Kent
1. Demontera klyvkniv
2. Demontera ursprunglig klinga
3. Montera dadoklinga
4. I med det andra bordsinlägget
5. Fräs spåret eller spåren...
6-9 Som 4-1 men i omvänd ordning.
Handöverfräs och nån enkel jigg går mycket snabbare i de flesta fallen.
Tappar och halvt i halvt kör jag dock alltid på bordscirkeln, radialarmcirkeln eller bandsågen, lite beroende på vad jag känner för och hur arbetstycket ser ut.
/Kent
För att svara trådskaparen kan jag väl nämna att jag hade samma problem fast tvärt om. Började med att beställa en DW744xp som drog ut flera månader på leveransen. Under tiden kom jag på att en "DADO" vill jag ha. Kollade data om sågen och där stod det att det var 30 mm hål i klingan. Då beställde jag en dado med 30 mm hål. När jag till slut fick hem sågen så upptäckte jag att det var 5/8" axel och att stödskivorna på sidorna av klingan gjorde att det skulle vara en 30 mm klinga.
Då blev goda råd dyra. Löste problemet med 16 - 30 mm distansringar + en specialbricka. Blev en merkostnad på 250:-. PTS10 vet jag inte hur det är med axeldiameter, men har du tagit lös klingan och mätt till 30 mm så är det en sådan jag har du ska ha.
Redigerat:
Tack för ditt svar "Snorunge", det blir nog att beställa en därifrån.
Måste nog erkänna att jag missat att läst att de hade Dado-klingor för 30 mm... hehe
Är du nöjd med din Dadoklinga?
Skulle du rekomendera att köpa en sådan?
Måste nog erkänna att jag missat att läst att de hade Dado-klingor för 30 mm... hehe
Är du nöjd med din Dadoklinga?
Skulle du rekomendera att köpa en sådan?
Nja, inte hur det funkar på en PTS10, bara på en DW744XP.naresjo skrev:
Edit: Fråga gwyrlim. Han var ju ut i badtofflor och testade i denna tråd.
Redigerat:
Problemet är att han hade en GTS10 och jag antar, utan att veta, att den och PTS 10 inte ser likadana ut på insidan. Jag har inte öppnat upp och kollat men det jag egentligen vill veta är ju huruvida man kan smälla på en dadoklinga på axeln utan att behöva bygga om?
Klicka här för att svara