Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tydligen gjorde det det, eftersom man gjort både och. Eller så är det olika partier som drivit de olika delarna. Håller för egen del med om att elskatten borde sänkas.

Samma sak som den svenska regeringen gör med matmomsen alltså?

Hur du tolkar något av det som annat än symbolpolitik och valfläsk fattar jag dock inte. Det är ju korttidsstöd det med.
Vad gäller Danmark så varar det iallafall 2027 ut och är en nedsättning som gör skillnad för folket, dessutom talas det om att det kan komma att förlängas.
Det svenska "stödet" är inte mycket att glädjas åt, hade själv hellre sett en lösning liknande Norges.
 
B Bitterhetsakademin skrev:
Vad gäller Danmark så varar det iallafall 2027 ut
Det är som sagt precis lika länge som den svenska matmomssänkningen. Likadana konjunkturstöd på två olika basvaror.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Det blir väl 26,000:- med min matte, förvisso kaffepengar i sammanhanget.
Men för 2 månader blir det ju runt 50,000:- det kan man absolut göra mer nytta med i föreningen än att bara elda upp på el för att elpriserna pga en rad praktfiaskon till politiska beslut blivit fullständigt galna....

Jag förespråkar givetvis att det kommer på plats en mer långsiktig lösning som skyddar medborgarna mot dessa extrema variationer av elpriset, men fram tills dessa kommer på plats så är jag tacksam för alla ansträngningar som görs för att lindra de ekonomiska konsekvenserna för enskilda individer.
Min poäng är att man inte är vinnare för att man förbrukat mycket el.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag förstår att detta är valfläsk, men på riktigt. Tror de att vi är dumma i huvudet? Det här och liknande elstöd är så dumt så klockorna stannar. Hur många promille av de som får detta stödet behöver det verkligen?

Äger man en villa har jag väldigt svårt att tro att den absoluta merparten står och faller med högst några tusenlappar. Det finns andra väl etablerade skyddsmekanismer i samhället för att hjälpa dem som verkligen behöver det.

Det motverkar också energihushållning och viljan att investera i mer energieffektiv uppvärmning när farbror staten öppnar plånboken hela tiden.

Samma sak med skattesänkningen på drivmedel, 1 krona eller 30 öre spelar ju ingen roll i stora hela. Kör du 4000 mil om året med en normaltörstig bil så handlar det om typ 1500 kr.

Vi kommer få 832 kr, jag ska ringa Försäkringskassan i morgon och fråga hur man gör för att vägra ta emot pengarna. Så får regeringen en chans till att använda pengarna mer förnuftigt, till exempel att bygga mer kärnkraft snabbare.

Långsiktighet för bövelen, långsiktighet. Hur svårt ska det vara?
som nån sa.
Ta emot pengarna och skicka dem till tex JvM eller Power UP Ukraine.
Det kommer jag att göra med mina ca 900 kr iaf
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
K KMNelhas skrev:
Min poäng är att man inte är vinnare för att man förbrukat mycket el.
Det beror väl på vad man har använt den till? Jag ahr använt mycket av den till att värma min badtunna och att ladda våra bilar. Det är en ren win-win för mig i alla fall.
 
Mats-S
mexitegel mexitegel skrev:
Jag förstår att detta är valfläsk, men på riktigt. Tror de att vi är dumma i huvudet? Det här och liknande elstöd är så dumt så klockorna stannar. Hur många promille av de som får detta stödet behöver det verkligen?
Instämmer att det är dumt och meningslöst, men det var med kniven på strupen som man tog beslutet. Vänstern med Magda och Noshi gick ju ut stenhårt och krävde snabb kompensation så vad skulle man göra, valår som det är.
Sen att vänstern nedmonterat ett väl fingerande elsystem i vårt land vill man givetvis inte kännas vid 😂
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Pinsamt lite me 26 öre kWh för dom med höga elräkningar.. Men jag själv klagar inte för våran del blir det tillbaks 190 kr..
 
Mats-S Mats-S skrev:
Instämmer att det är dumt och meningslöst, men det var med kniven på strupen som man tog beslutet. Vänstern med Magda och Noshi gick ju ut stenhårt och krävde snabb kompensation så vad skulle man göra, valår som det är.
Sen att vänstern nedmonterat ett väl fingerande elsystem i vårt land vill man givetvis inte kännas vid 😂
Antar att du räknar alla partier förutom SD som vänster då?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
K KMNelhas skrev:
Min poäng är att man inte är vinnare för att man förbrukat mycket el.
Det beror på stor del vad man använt elen till.
I min BRFs fall så förbrukar vi ca 50,000kWh el per månad i våra värmepumpar för att minska användningen av fjärrvärme med ca200,000kWh.
Det är ren vinst, även med skyhögt elpris. Med dessa 26öre skulle det bli ännu mer besparing.
 
Mats-S
P Pligg85 skrev:
Företag får väl inte rösta i valet i höst?
Alla småföretagsledare får mig veterligen rösta, så där faller den slutsatsen ;-)
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Skönt. Med tanke på flera hundratusen i skatt per år sitter de gär 1233 kr fint :D

Skönt att man även lärt sig binda elpriset när det är lågt....
 
Mats-S Mats-S skrev:
Alla småföretagsledare får mig veterligen rösta, så där faller den slutsatsen ;-)
Hur många är det då. En av 500?

De flesta tar ju en anställning och orkar inte driva på.
 
P
P Pligg85 skrev:
Denna gång blir det väl en whisky för 700kr det räcker till.
Vi har energieffektiviserat för mycket för att få något elstöd i år. 😕🙂
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
P
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Om regeringen istället hade beslutat om sänkta skatter på el.
skatteverkets webbplats står detta (daterat 2025-12-11):
"Från den 1 januari 2026 sänks skatten på el från 43,9 öre per kilowattimme till 36,0 öre per kilowattimme."
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Så hade inte detta behövts.
Det behövdes tydligen ändå.
 
T
Allt över 30 öre borde ersättas av den stat och de politiker som förstört vår elmarknad genom att koppla in vårt elnät till kontinenten och därmed bli en del av deras dysfunktionella elmarknad och höga priser. Man har orsakat medborgarna, hushållen och företagen allvarlig ekonomisk skada och den skadan borde man ersätta, samt återställa den nordiska elmarknaden som fungerat så väl i decennier innan svenska politiker tyckte det var bättre att vara EU till lag och "bäst i klassen" än att försvara och arbeta för svenska folkets intressen.
 
  • Gilla
  • Arg
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.