Vad gäller Danmark så varar det iallafall 2027 ut och är en nedsättning som gör skillnad för folket, dessutom talas det om att det kan komma att förlängas.Nötegårdsgubben skrev:
Tydligen gjorde det det, eftersom man gjort både och. Eller så är det olika partier som drivit de olika delarna. Håller för egen del med om att elskatten borde sänkas.
Samma sak som den svenska regeringen gör med matmomsen alltså?
Hur du tolkar något av det som annat än symbolpolitik och valfläsk fattar jag dock inte. Det är ju korttidsstöd det med.
Det svenska "stödet" är inte mycket att glädjas åt, hade själv hellre sett en lösning liknande Norges.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Min poäng är att man inte är vinnare för att man förbrukat mycket el.K Kasken skrev:Det blir väl 26,000:- med min matte, förvisso kaffepengar i sammanhanget.
Men för 2 månader blir det ju runt 50,000:- det kan man absolut göra mer nytta med i föreningen än att bara elda upp på el för att elpriserna pga en rad praktfiaskon till politiska beslut blivit fullständigt galna....
Jag förespråkar givetvis att det kommer på plats en mer långsiktig lösning som skyddar medborgarna mot dessa extrema variationer av elpriset, men fram tills dessa kommer på plats så är jag tacksam för alla ansträngningar som görs för att lindra de ekonomiska konsekvenserna för enskilda individer.
som nån sa.mexitegel skrev:
Jag förstår att detta är valfläsk, men på riktigt. Tror de att vi är dumma i huvudet? Det här och liknande elstöd är så dumt så klockorna stannar. Hur många promille av de som får detta stödet behöver det verkligen?
Äger man en villa har jag väldigt svårt att tro att den absoluta merparten står och faller med högst några tusenlappar. Det finns andra väl etablerade skyddsmekanismer i samhället för att hjälpa dem som verkligen behöver det.
Det motverkar också energihushållning och viljan att investera i mer energieffektiv uppvärmning när farbror staten öppnar plånboken hela tiden.
Samma sak med skattesänkningen på drivmedel, 1 krona eller 30 öre spelar ju ingen roll i stora hela. Kör du 4000 mil om året med en normaltörstig bil så handlar det om typ 1500 kr.
Vi kommer få 832 kr, jag ska ringa Försäkringskassan i morgon och fråga hur man gör för att vägra ta emot pengarna. Så får regeringen en chans till att använda pengarna mer förnuftigt, till exempel att bygga mer kärnkraft snabbare.
Långsiktighet för bövelen, långsiktighet. Hur svårt ska det vara?
Ta emot pengarna och skicka dem till tex JvM eller Power UP Ukraine.
Det kommer jag att göra med mina ca 900 kr iaf
Instämmer att det är dumt och meningslöst, men det var med kniven på strupen som man tog beslutet. Vänstern med Magda och Noshi gick ju ut stenhårt och krävde snabb kompensation så vad skulle man göra, valår som det är.mexitegel skrev:
Sen att vänstern nedmonterat ett väl fingerande elsystem i vårt land vill man givetvis inte kännas vid 😂
Allvetare
· Västra götaland
· 10 926 inlägg
Antar att du räknar alla partier förutom SD som vänster då?Mats-S skrev:
Instämmer att det är dumt och meningslöst, men det var med kniven på strupen som man tog beslutet. Vänstern med Magda och Noshi gick ju ut stenhårt och krävde snabb kompensation så vad skulle man göra, valår som det är.
Sen att vänstern nedmonterat ett väl fingerande elsystem i vårt land vill man givetvis inte kännas vid 😂
Det beror på stor del vad man använt elen till.K KMNelhas skrev:
I min BRFs fall så förbrukar vi ca 50,000kWh el per månad i våra värmepumpar för att minska användningen av fjärrvärme med ca200,000kWh.
Det är ren vinst, även med skyhögt elpris. Med dessa 26öre skulle det bli ännu mer besparing.
På skatteverkets webbplats står detta (daterat 2025-12-11):Suvi5700 skrev:
"Från den 1 januari 2026 sänks skatten på el från 43,9 öre per kilowattimme till 36,0 öre per kilowattimme."
Det behövdes tydligen ändå.Suvi5700 skrev:
Allt över 30 öre borde ersättas av den stat och de politiker som förstört vår elmarknad genom att koppla in vårt elnät till kontinenten och därmed bli en del av deras dysfunktionella elmarknad och höga priser. Man har orsakat medborgarna, hushållen och företagen allvarlig ekonomisk skada och den skadan borde man ersätta, samt återställa den nordiska elmarknaden som fungerat så väl i decennier innan svenska politiker tyckte det var bättre att vara EU till lag och "bäst i klassen" än att försvara och arbeta för svenska folkets intressen.