K KMNelhas skrev:
Fortfarande 26 öre/kWh.
Det blir väl 26,000:- med min matte, förvisso kaffepengar i sammanhanget.
Men för 2 månader blir det ju runt 50,000:- det kan man absolut göra mer nytta med i föreningen än att bara elda upp på el för att elpriserna pga en rad praktfiaskon till politiska beslut blivit fullständigt galna....

Jag förespråkar givetvis att det kommer på plats en mer långsiktig lösning som skyddar medborgarna mot dessa extrema variationer av elpriset, men fram tills dessa kommer på plats så är jag tacksam för alla ansträngningar som görs för att lindra de ekonomiska konsekvenserna för enskilda individer.

Det var då för väl, 748 kr att se fram emot till midsommar, nu är semestern räddad.

• Ledsen
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Drygt 1300kr. Tänk om jag inte hade optimerat elanvändning, oj vad pengar jag hade fått då....

pacman42 pacman42 skrev:
Drygt 1300kr. Tänk om jag inte hade optimerat elanvändning, oj vad pengar jag hade fått då....
Lite surt att effektavgiften rådde under dessa månader, annars hade jag laddat och blåst ut 2-3 ggr om dagen. Var ju ofta 120-200 öre skillnad mellan toppar och dalar.

Jag behöver inget elstöd, mina 1.200 kWh med fast elpris grävde ingen grop i plånboken.
Tycker egentligen att ingen annan behöver det heller.
Ha rörligt är ju lite som att spela, det kan ge vinst, de kan ge förlust. De som basunerar ut hur billigt det är att ha poolen varm på sommaren för att elen nästan är gratis, verkar skrika mest när elräkningen för januari var på 10.000:-....det var nu ni betalade för poolen.
"Är man med i leken, får man leken tåla" säger talesättet.

• Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 9 till
  • Laddar…
Lägg därtill 40 öre billigare diesel per liter! Prisa gud, här kommer skatteåterbäringen!

Eller… Så är det knappt någon som faktiskt behöver dessa ”stöd”.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
C
Klabbarparn Klabbarparn skrev:
Så är det knappt någon som faktiskt behöver dessa ”stöd”.
Inte nästan ett halvår senare iallafall...
Men enligt Uffe K är det ju exakt samma sak som ett pristak.

Kring 220:- får man ”tillbaka”. Undrar vad man skall göra med ”alla dessa” pengar….🤔

R roli skrev:
Kring 220:- får man ”tillbaka”. Undrar vad man skall göra med ”alla dessa” pengar….🤔
Skickar dem till Ukraina, det tycker jag du oxå ska göra.

• Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 11 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Skickar dem till Ukraina, det tycker jag du oxå ska göra.
Skickar redan tillräckligt dit, men visst de kan få dessa också….

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Skickar redan tillräckligt dit, men visst de kan få dessa också….
Tillräckligt?, så mycket är inte HELA svenska budgeten för elstöd.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Drygt 1300kr. Tänk om jag inte hade optimerat elanvändning
Optimerat ?
Jag tycker ditt hus verkar riktigt dåligt "optimerat", om man pratar om det viktigaste d.v.s dess u-värde/ klimatskal 😉

Jag har "optimerat" nada, men det gick bara drygt 1800 kWh under jan & feb-26
Blir en back Norrlands guld tillbaka ungefär, men man kan va sig själv för en stund iaf 🥳

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Jag förstår att detta är valfläsk, men på riktigt. Tror de att vi är dumma i huvudet? Det här och liknande elstöd är så dumt så klockorna stannar. Hur många promille av de som får detta stödet behöver det verkligen?

Äger man en villa har jag väldigt svårt att tro att den absoluta merparten står och faller med högst några tusenlappar. Det finns andra väl etablerade skyddsmekanismer i samhället för att hjälpa dem som verkligen behöver det.

Det motverkar också energihushållning och viljan att investera i mer energieffektiv uppvärmning när farbror staten öppnar plånboken hela tiden.

Samma sak med skattesänkningen på drivmedel, 1 krona eller 30 öre spelar ju ingen roll i stora hela. Kör du 4000 mil om året med en normaltörstig bil så handlar det om typ 1500 kr.

Vi kommer få 832 kr, jag ska ringa Försäkringskassan i morgon och fråga hur man gör för att vägra ta emot pengarna. Så får regeringen en chans till att använda pengarna mer förnuftigt, till exempel att bygga mer kärnkraft snabbare.

Långsiktighet för bövelen, långsiktighet. Hur svårt ska det vara?

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Vardagsrum och 13 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Optimerat ?
Jag tycker ditt hus verkar riktigt dåligt "optimerat", om man pratar om det viktigaste d.v.s dess u-värde/ klimatskal 😉

Jag har "optimerat" nada, men det gick bara drygt 1800 kWh under jan & feb-26
Blir en back Norrlands guld tillbaka ungefär, men man kan va sig själv för en stund iaf 🥳
Klimatskalet är inte så farligt dåligt egentligen, men jag har stora fönster mot väster och bor där det blåser mycket från väster...

Sedan har jag ju badtunna och elbilar (ja, det är i plural).

Mer intressant är ju att jag optimerat när på dygnet jag använder elen, så jag har ju rätt låg effekttariff. Detta påverkar ju även att jag betalt relativt lite för elen också...

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Om regeringen istället hade beslutat om sänkta skatter på el. Så hade inte detta behövts.
Tydligen gjorde det det, eftersom man gjort både och. Eller så är det olika partier som drivit de olika delarna. Håller för egen del med om att elskatten borde sänkas.
B Bitterhetsakademin skrev:
Danmark sänkte elskatten från 72,7 öre till EU:s miniminivå på 0,8 danska öre och det ska gälla åtminstone 2027 ut. Sådant kan göra skillnad, det här är symbolpolitik och valfläsk.
Samma sak som den svenska regeringen gör med matmomsen alltså?

Hur du tolkar något av det som annat än symbolpolitik och valfläsk fattar jag dock inte. Det är ju korttidsstöd det med.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.