Jaha, nu har man börjat bok tider med säljare för att få in offerter ;D

Hoppas nu allt går vägen.

Nu tänkte jag dock ställa en fråga;
Ni som byggt med LB-hus, vilka tillval gjorde ni och vad kostade de? ???

Vi tittade på Älvsbyhus först, men efter att ha luskat lite occh läst massor härinne slog vi det ur hågen.

Ni som har LB-hus, berätta allt! ;D åde för och nackdelar.
(gärna vart ni har byggt oxå:))

Ville bara säga Lycka till med ert eventuellt kommande husbygge... Vi har nyligen varit just i ert stadie och nu sitter vi och väntar på huset som ska levereras om 8 veckor och sedan flyttar vi in 2 veckor senare..

Man längtar.... :-)

Ha det bra

Hej!

Åh, vad spännande! Berätta gärna lite, om du vill alltså.

Vilket hus ska ni bygga och vart?

Flyttar in 2 veckor senare !? :o
Har ni stålis som snickare eller kommer ni att bo in er rum för rum ?

Hej Jenny_Calle

Vi ska bygga ett Smålandsvillehus (Stora Mariannelund) här i Kalmar där vi bor nu..

Fick faktiskt ett telefonsamtal idag från byggnissen att de satt igång med grunden.. *whii* ;D

Vi har valt att bygga ett nyckelfärdigt hus eftersom vi har en liten kille på 7 månader och vi känner att vi inte har tid att bygga själva... Men däremot kommer vi att bygga upp garaget och även den oinredda övervåningen själva...

Tillval som vi har gjort är:
*ekluckor i köket
*finare innedörrar
*invändig trappa upp till oinredd övervåning
*entréveranda
*varmluftsugn
*fönster på övervåningen i båda gavlarna
m.m.

Har du fler frågor är det bara att höra av dig.. :)

Nobba: vi har köpt ett nyckelfärdigt hus med oinredd vind. Själva huset görs på fabrik och sätts egentligen bara ihop på plats och det är beräknat att ta 2 veckor.... ::)

FridaSven :
Jo, vi har ckså beställt ett NF (enplan iofs) hus, men för oss dröjer det ca 16v från leverans till besiktning......

Men ert kanske är än mer NF än vårat. Vårat görs ju också på fabrik, men då alltså själva stommen. Ert kanske produceras i ett mer färdigt skick redan från början...?

Nobba: ja när vårt hus kommer så är allt egentligen gjort.. Det är tapetserat, golvet är lagt, vitvarorna är ditsatta till och med...

Husets nedre botten är delad på längden i mitten om du förstår vad jag menar.... Där är också öppningarna till rummen .. Det är därför det inte går att ändra särskilt mycket på planlösningen i ett Smålandsvillahus, för då hade de iinte kunnat leverera husen på detta sätt....

Ha det gott och lycka till med ert husbygge....

nobba:

fridasven har säkert beställt ett s.k. modul-/volymhus där huset byggs i fabrik och levereras i fyra fem stora moduler.

Ni å andra sidan har väl beställt ett storblockshus (fasadsektioner om allt från någon halvmeter upp till ett par meter kommer färdigbyggda) ?

Att det tar längre tid för er beror på att innanmäte, mycket av el, vvs m.m görs på plats.

Nyckelfärdigt har egentligen ingenting med graden av prefab att göra...det är en entreprenadform som innebär att huset, när ni väl får tillträde, är just nyckelfärdigt...ni behöver med andra ord "bara vrida om nyckeln och flytta in"...

Alter ego

Jo, jag förstår ;)
Jag vet såklart hur vårat hus levereras och färdigställs. Och som du antar är det stommen som kommer "färdig". Den går ju snabbt att få dit och sen är det allt invändigt jobb kvar som i vårt fall kommer att ta ca 16v.

Det var mest ett uttryck för lite avund det där med stålis-snickare......man längtar ju som tusan nu !

Visste dock inte att det gick så fort ens med färdiga moduler. Därav min fråga om de kanske hade tänkt bo in sig ett rum i taget.

FridaSven : Lycka till ni med !

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.