för mig fungera det i alla fall... kanske inte fick rätt ip-adress men någon dök upp i alla fall, default 192.168.1.1

MathiasS skrev:
Vissa funktioner på Dlinkarna funkar bara på kanal 6.....:rolleyes:
Gäller detta påstående alla D-Links (konsument)produkter eller bara dom som kommer med kanal 6 som förinställd? Vissa produkter har ju kanal 11 som "default". Har du någon källa?

blender skrev:
Gäller detta påstående alla D-Links (konsument)produkter eller bara dom som kommer med kanal 6 som förinställd? Vissa produkter har ju kanal 11 som "default". Har du någon källa?
Om jag minns rätt så gäller detta specifikt något turboläge där det ska gå lite fortare. Gäller således bara Dlinkar med denna funktion. Det står i manualen till enheterna i fråga (iaf i dom jag har).

el_richard skrev:
för mig fungera det i alla fall... kanske inte fick rätt ip-adress men någon dök upp i alla fall, default 192.168.1.1
Med kommandot listar du en rad olika adresser av vilken någon kan vara din trådlösa router. Men du hittar inte alla aktiva ips på ditt nät, utan just bara dom som listas när du kör med kommandet.

mats_o skrev:
Mac-låsning är idag inget som helst skydd. Det enda det gör är att skapa strul när man råkar skriva in en mac felaktigt.

Maclåsning ses idag som ren bluff säkerhetsmässigt. Detta går nämligen mycket enkelt att sno en annan dators mac och vips så var man förbi det skyddet. Med mycket enkelt menas att det finns färdiga program för det
Håller med dig om att det inte är ngt skydd för kommunikationen men det jag menar är att man kan i alla fall försvåra ngt genom att sätta mac adresserna. Har man sen så mycket hemligt och tycke att risken är stor att man blir avlyssnad tror jag att man skall ge f i trådlöst överhuvudtaget och köra på kabel istället. Jag ser en viss risk att man kan bli paranoid i IT-världen och bygger ibland murar som är oöverstigliga även för den som är behörig att komma in.

MathiasS skrev:
Med kommandot listar du en rad olika adresser av vilken någon kan vara din trådlösa router. Men du hittar inte alla aktiva ips på ditt nät, utan just bara dom som listas när du kör med kommandet.
Routerns ip får han alltid i och med att det är den som han kommunicerar mot och om inte jag läste fel så var det den ip adressen han var intresserad av.

Vad yras det om när det gäller kommandot ipconfig? Du får upp de ip-nummer som är knutna till nätverkskort på aktuell dator inga andra ip-nummer. Att du får upp 192.168.1.1 är att du har det ip-numret på ett nätverkskort på datorn det har inget med routerna ip-nummer att göra.
Snabbast måste vara att nollställa routern och börja om.

wertok skrev:
Vad yras det om när det gäller kommandot ipconfig? Du får upp de ip-nummer som är knutna till nätverkskort på aktuell dator inga andra ip-nummer. Att du får upp 192.168.1.1 är att du har det ip-numret på ett nätverkskort på datorn det har inget med routerna ip-nummer att göra.
Snabbast måste vara att nollställa routern och börja om.
ipconfig/all är ett bättre kommando om du vill ha aktiva ip adresser, det har skrivit redan tidigare

ipconfig /all ger datorns aktiva addresser och den ger också en gateway address som i detta fall bör vara dlinkens address.

MathiasS skrev:
Om jag minns rätt så gäller detta specifikt något turboläge där det ska gå lite fortare. Gäller således bara Dlinkar med denna funktion. Det står i manualen till enheterna i fråga (iaf i dom jag har).
Ja, du menar Super G. Det går snabbare om du har produkter som stödjer detta i andra änden också.

Men du har rätt, den funktionen _kräver_ kanal 6 (vilket är puckat).

I detta fall (och alla andra som inte kör SuperG) kvarstå mitt råd:
Byt kanal (sätt det på "Auto" om det finns) om du upplever att ditt nät är ostabilt.

Om möjligt, stäng även av SSID-broadcast (visning av nätverket) så visas inte ditt nät i listan på tillgängliga trådlösa nät. Du måste då manuellt ställa in vilket nät som du vill koppla upp dig till, men risken att någon kopplar in sig på ditt nät minskar betydligt.

Byt även admin- och användarlösenord till routern.

mats_o skrev:
ipconfig /all ger datorns aktiva addresser och den ger också en gateway address som i detta fall bör vara dlinkens address.
Helt rätt, det var det som jag skrev från början och bifogar även hur det ser ut när du tar ip på standard gatewayen

• Namnlost.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr är avstängninge av SSID nästa säkerhetsmyt.

Stänger man av ssid broadcast på routern så kommer klienten att broadcasta efter detta nät när den ansluter istället.

iom detta sänds ssid okrypterat i varje fall och då var det återigen bara en fråga om rätt prgram och så var man runt det som snyltgäst medan den legetima användaren får jobba med att konfigurera på sina maskiner.

Rekommendation blir således fortfarande att använda WPA/WPA2 tillsammans med bra lösenord som skyddsmekanism. Detta ger ett gott skydd och en så smidig lösning som möjligt för den rätta användaren och ett kraftigt skydd mot oönskade

blender skrev:
Ja, du menar Super G. Det går snabbare om du har produkter som stödjer detta i andra änden också.

Men du har rätt, den funktionen _kräver_ kanal 6 (vilket är puckat).

I detta fall (och alla andra som inte kör SuperG) kvarstå mitt råd:
Byt kanal (sätt det på "Auto" om det finns) om du upplever att ditt nät är ostabilt.

Om möjligt, stäng även av SSID-broadcast (visning av nätverket) så visas inte ditt nät i listan på tillgängliga trådlösa nät. Du måste då manuellt ställa in vilket nät som du vill koppla upp dig till, men risken att någon kopplar in sig på ditt nät minskar betydligt.

Byt även admin- och användarlösenord till routern.
Exakt så. Och jag håller helt med dig i dina råd.

Huskul skrev:
ipconfig/all är ett bättre kommando om du vill ha aktiva ip adresser, det har skrivit redan tidigare
Jag förstår inte varför ni pratar om aktiva adresser. Kommandot returnerar uppgifter som du konfigurerat själv via nätverksinställningarna eller uppgifter som erhållits via en dhcp-request. Säger inte ett smack om vilka adresser som är aktiva på nätverket.

Jag har själv en Ap på vinden som jag aldrig kommer ihåg ipn på och inte fasen hittar jag den med ipconfig.... men det är ju liksom självklart.

I Jons fall så *kan* det ju vara så att han vill komma åt sin trådlösa enhet via en pc som är ansluten till routern och då skulle han kunna få fram en ip som kan vara den han söker. Fast det kan ju lika gärna inte vara så. Som här hemma hos mig.

el_richard skrev:
Asså borde det här fungera???

Men det gör det inte....

den bärbara datorn ser "G604T_wireless" fast jag skriver "fyren"

"#%¤#" data djävel, snart blir det en nätverks kabel..... trådlöst skit...
Hur gick det, fick du ordning på sakerna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.