Hej!

Jag har bestämt mig för att bygga bordsben till min marmorskiva och därmed göra det till ett matbord. Tanken är ett cylinderformat ben på ca 30cm i diameter med "räfflat" mönster.

Jag hittade ett vädligt snyggt exempel men kan inte lista ut hur jag bör gå tillväga...

Vad jag läst så är "kerf bending" det som kommer närmst men det verkar lite komplicerat att få bra. Ett alternativ vore att lägga lister som återskapar mönstret.

Tack på förhand!

• Datorskärm som visar design av räfflat cylindriskt bordsben i CAD-programmet Autodesk Fusion 360.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Datorskärm som visar en 3D-modell av ett cylinderformat, räfflat bordsben.
    Skapa konto
  • Matbord med marmor skiva och cylinderformat räfflat träben på vit bakgrund.
    Skapa konto
  • Närbild av ett cylinderformat bordsben i trä med räfflat mönster av vertikala lister.
    Skapa konto
Svinmånga kilformade bitar som du limmar ihop? Varje bit kan du också fräsa ut lite i för mönstret.

Du kan göra det så som man gör en jalusidörr. D.v.s. ett gäng tunna lister på en bit tyg.

S Svante Svenson skrev:
Svinmånga kilformade bitar som du limmar ihop? Varje bit kan du också fräsa ut lite i för mönstret.
Det är ju ett alternativ... men hur får jag till själva cylinderstrukturen som ska bära skivan?

S snuttekudden skrev:
Du kan göra det så som man gör en jalusidörr. D.v.s. ett gäng tunna lister på en bit tyg.
Tack för svar!
Även här undrar jag hur jag smidigast får till en stabil cylinder som jag sedan kan klä.

Papprör eller liknande som du limmar stavarna på? Kanske nån tunn faner i botten för att inte pappen ska synas om det inte gå ratt få till perfekt passform med stavarna?

Två idéer på stomme.

1) såga ut många cirklar av mdf med sticksåg och limma ihop på höjden. Eftersom mdf är runt 1,8 cm så blir går det åt säkert 30 lager för att det ska bli någon höjd att tala om. Och det kommer väga bortåt 30 kg. Man kan kanske ta ur mitten på varje cirkel med en hålsåg för att få ner vikten lite.

2) bygga en månghörning av reglar som man fasat av med bordssåg. Sen blir det en hel del slipande för att få den rund.

Det är alltså bara idéer och inget jag provat själv.

Du skulle behöva fästa marmorskivan i benet för att det inte ska kunna tippa, vilket jag inte vet hur du ska lösa. Min spontana "fullösning" är att köpa ett pelarbord som du sedan lägger din marmorskivan på och klär benet med din utsmyckning. Förslagsvis ett regelverk inuti och sedan listverket utanpå.

Okarlsson Okarlsson skrev:
Du skulle behöva fästa marmorskivan i benet för att det inte ska kunna tippa, vilket jag inte vet hur du ska lösa. Min spontana "fullösning" är att köpa ett pelarbord som du sedan lägger din marmorskivan på och klär benet med din utsmyckning. Förslagsvis ett regelverk inuti och sedan listverket utanpå.
Just nu är det denna väg som jag planerar att ta. Jag kontaktade tillverkaren av bordet som jag bifogade i första inlägget och de har använt en solid stock av EK och sedan CNC fräst ur skårorna.

Det blir att bygga ett pelarbord och sedan klä sidorna med halvstav i ek. På avstånd ger det ungefär samma look.

Tack för alla svaren!

Skripez Skripez skrev:
Det är ju ett alternativ... men hur får jag till själva cylinderstrukturen som ska bära skivan?
Kilarna är ju cylindern.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.