Hej !

Surfade runt på trådarna i detta forum, men kunde inte se att någon råkat ut för samma som jag precis gjort.
Jag har en TK23 som jag får riva isär ibland för att städa bak vid elementen osv. Har gjort det många gånger och har aldrig problem med att få maskinen att fungera efteråt.

När jag gjorde rent den i början av sommaren, såg jag ett fenomen som jag aldrig sett tidigare. När man kör ett program som inte är tidsbestämt, brukar maskinen stå och köra ett tag för att känna av hur fuktig tvätten är och kunna skatta hur lång tid som krävs. Det som händer nu, är att man kör och kör men det kommer antingen aldrig upp en tidsangivelse på displayen eller så tar det oerhört lång tid innan denna tid visas. Jag testade med att köra ett fast program på en timme, och det som händer då är att den kör en minut, räknar ner från 1.00 till 0.59, men efter några sekunder stoppar den i någon sekund, startar om igen och ställer sig på 1.00 igen. Kör en minut, räknar ner till 0.59 och startar om osv.
Jag testade även ventilationsprogrammet på en timme, men det räknar snällt ner 1.00, 0.59, 0.58 osv, så programverket har inte ballat ur helt. All funktionalitet som vred, knappar funktioner osv fungerar som det skall - det är bara just att den inte kan få grepp om hur länge den skall köra.
Någon som råkat ut för något liknande? Jag misstänker att den bakre fuktsensorn på något sätt fått spatt, men har inget konkret att gå på. Maskinen är som sagt ganska nyligen isärtagen i atomer och noga städat, så det är frågan om att något har kläggat igen...

MVH/Lacke
 
P
L Lacke67 skrev:
Hej !

Surfade runt på trådarna i detta forum, men kunde inte se att någon råkat ut för samma som jag precis gjort.
Jag har en TK23 som jag får riva isär ibland för att städa bak vid elementen osv. Har gjort det många gånger och har aldrig problem med att få maskinen att fungera efteråt.

När jag gjorde rent den i början av sommaren, såg jag ett fenomen som jag aldrig sett tidigare. När man kör ett program som inte är tidsbestämt, brukar maskinen stå och köra ett tag för att känna av hur fuktig tvätten är och kunna skatta hur lång tid som krävs. Det som händer nu, är att man kör och kör men det kommer antingen aldrig upp en tidsangivelse på displayen eller så tar det oerhört lång tid innan denna tid visas. Jag testade med att köra ett fast program på en timme, och det som händer då är att den kör en minut, räknar ner från 1.00 till 0.59, men efter några sekunder stoppar den i någon sekund, startar om igen och ställer sig på 1.00 igen. Kör en minut, räknar ner till 0.59 och startar om osv.
Jag testade även ventilationsprogrammet på en timme, men det räknar snällt ner 1.00, 0.59, 0.58 osv, så programverket har inte ballat ur helt. All funktionalitet som vred, knappar funktioner osv fungerar som det skall - det är bara just att den inte kan få grepp om hur länge den skall köra.
Någon som råkat ut för något liknande? Jag misstänker att den bakre fuktsensorn på något sätt fått spatt, men har inget konkret att gå på. Maskinen är som sagt ganska nyligen isärtagen i atomer och noga städat, så det är frågan om att något har kläggat igen...

MVH/Lacke
det finns ingen fuktighetssensor på denna modellen.
restfuktigheten bedöms mha två NTC en i kanalen bak och en i kanalen fram, de är identiska och skall ha samma mätvärden så det är lätt för dig att kontrollera att de är riktiga.
 
  • Gilla
Lacke67
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det finns ingen fuktighetssensor på denna modellen.
restfuktigheten bedöms mha två NTC en i kanalen bak och en i kanalen fram, de är identiska och skall ha samma mätvärden så det är lätt för dig att kontrollera att de är riktiga.
Intressant - tack för detta. Det som är lite skumt, är att den startar om cykliskt när man kör tork på fix tid. Om det inte med fungerar med variabla program för att en givare glappar eller är tragiskt, är ganska förväntat. Men när den går på tid, borde den väl skita i givarna?
 
P
L Lacke67 skrev:
Intressant - tack för detta. Det som är lite skumt, är att den startar om cykliskt när man kör tork på fix tid. Om det inte med fungerar med variabla program för att en givare glappar eller är tragiskt, är ganska förväntat. Men när den går på tid, borde den väl skita i givarna?
den skiter inte i givarna då dessa är för små... eller snarare att de övervakar temperaturen oxå.
en givare kan gå ned men sällan båda så mät var och en så ser du om det diffar inte minst för att utesluta detta felet.
iom att felet uppkommer omedelbart kan det lika gärna vara kretskortet tom mest troligt
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.