M
Tjena!

Har en Cylindakyl som under tiden jag ägt den aldrig har tänt lampan. Har bytt lampan men inte mätt upp sockeln än.

Det jag dock märkte var att det inte finns någon fysisk synlig brytare för lampan. Är det någon som har koll på hur belysningen styrs då?

Kylen är väl från mitten på 2000-talet ungefär.

Edit: har försökt med manualen men inte hittat något om det i den. Man rekommenderas bara byta lampan helt enkelt.

P
Det finns ju några att välja på....

• Gilla
Mats_K
  • Laddar…
M
electroluxaren skrev:
Det finns ju några att välja på....
Mjo - det är jag med på - men tänkte att det kanske inte fanns så våldsamt många sätt att göra det på utan fysisk brytare :)

Hittade modellen nu, KTS3584H.

Någon brytare måste det ju finnas, antingen listigt gömd vid gångjärnet tex eller en magnetbrytare/tungelement.

M
Fotografen Fotografen skrev:
Någon brytare måste det ju finnas, antingen listigt gömd vid gångjärnet tex eller en magnetbrytare/tungelement.
Ja jag tycker det med, men har inte lyckats hitta än, märkligt att dem ska krångla till det så mycket.
I värsta fall får jag väl orka ringa någon serviceverkstad och fråga :)

P
det kan inte vara en KST3584?
i så fall är det magnet i dörren som påverkar kretskortet direkt

M
electroluxaren skrev:
det kan inte vara en KST3584?
i så fall är det magnet i dörren som påverkar kretskortet direkt
Jo sorry - jag som skrev fel där.

Så om det då inte funkar, så är det fel på kretskortet, vilket kostar som en ny kyl att fixa?

Finns det något jag kan testa/felsöka och eller är det bara byta kort som gäller?

P
försök hitta magneten uppe på dörren med en skruvmejsel det är en liten puckel där
sen kolla ett dörren hänger rakt och når upp till överliggaren.
men risken är att ballasten som driver lampan är kass.

M
Yes! Fan vad du kan grejer, hittade magneten.

Men man blir ju bara förbannad när man kollar, varför ska man göra det så jädra krångligt för sig (Cylinda)?!

Hade loss sockeln och där sitter ju ett kretskort som övervakar magnetbrytaren och kontrollerar lampan. Tillverkar av Philips för övrigt.

En vanlig jäkliga fysisk brytare hade ju vart så otroligt mycket smidigare.
Dessutom är ju lampsockeln ett riktigt aber att få i lampan i, speciellt om man har lite feta fingrar.

Nåja - nu vet vi hur det funkar i alla fall, men är det då troligtvis det kretskortet som är kass?
Det jag kan tänka mig - är att vi har vänt på dörren så den nu är vänsterhäng, har för mig att den var högerhängd förut. Behöver man göra någon justering för det, eller sitter det sensorer på båda sidor av skåpet?

Min magnet hamnar nu framför av-/på-knappen, den ligger inte dikt an mot överliggaren, kanske 5mm ifrån eller så. Har svårt och se att den ens skulle kunna ligga dikt an då man får trycka rätt hårt för att få den dit.

Prova med en lös magnet om bryteriet funkar öht.

P
5mm räcker
även om du hänger om dörren så flyttar du ju inte magneten

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.