P
skicka den till mig jag betalar frakten
bästa maskinen cylinda gjort.

mycket sådan här felsökning sitter i muskelminnet
men det kan ju vara själva låset som är kasst
om nödöppnings snöret är spänt eller i kläm kan samma fel uppstå

• Gilla
Knorren
  • Laddar…
Nja jag ska inte köra den på tippen än.
Bara lite frustrerad.

Ok, jag ska lirka fram snöret och se så det är löst. Känns ju som att det är något som hängt sig där. Är det ett magnetlås eller något som ska "haka i" när man stänger?
Tack för tipsen så här långt

Nu går den!
Det var dörrlåset som hängt sig.
Tog loss det och sen funkade det igen.
Så nu vet jag hur det funkar
Man får trycka bestämt på dörren när den ska låsa. Men man hör tydligt direkt nu att det är något som den klickar i.
Sen när man öppnar den blir det en rejäl smäll.
För info då så lyser lampan med nyckeln på när dörren är öppen och slocknar när den är stängd.
Stort tack för alla tips och hjälp.
Utan er hade den nog hamnat på tippen ;)(y)

Gammal tråd, men försöker ändå:
Du ”tog loss” låset. Gör man det från framsidan eller baksidan av maskinen?
Min öppnar inte luckan fast låsknappen lyser konstant, har samma blinkande ”door open” felkod som i tråden, både när luckan är öppen och stängd.
Det går bara att öppna luckan manuellt genom att dra i öglan.
Hittar tyvärr ingen service manual på nätet.

K Kristina-Tina skrev:
Gammal tråd, men försöker ändå:
Du ”tog loss” låset. Gör man det från framsidan eller baksidan av maskinen?
Min öppnar inte luckan fast låsknappen lyser konstant, har samma blinkande ”door open” felkod som i tråden, både när luckan är öppen och stängd.
Det går bara att öppna luckan manuellt genom att dra i öglan.
Hittar tyvärr ingen service manual på nätet.
framifrån
ta bort frontplåten 3st torx20 varav en bakom tvättmedlesfackets front
ta loss luckan torx igen
lossa plåten en torx och 4 klämmor/fjädrar
låset slutligen en torx
kolla att tätningen runt luckans glas inte har "kalvat" då blir det svårt att stänga och öppna

• Gilla
jarlh och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
framifrån
ta bort frontplåten 3st torx20 varav en bakom tvättmedlesfackets front
ta loss luckan torx igen
lossa plåten en torx och 4 klämmor/fjädrar
låset slutligen en torx
kolla att tätningen runt luckans glas inte har "kalvat" då blir det svårt att stänga och öppna
Tack för tydliga instruktioner returen! Nytt lås inhandlat och installerat, men de 3x3 horisontella LEDsegmenten blinkar fortfarande på displayen så fort strömmen slås på (lucka öppen enligt användarhandboken) oavsett hur programvredet står och oavsett om luckan är öppen eller stängd. Röda LEDen på Öppna knappen lyser men inget händer när den trycks in.
Någon som möjligen har ett tips?

K Kristina-Tina skrev:
Tack för tydliga instruktioner returen! Nytt lås inhandlat och installerat, men de 3x3 horisontella LEDsegmenten blinkar fortfarande på displayen så fort strömmen slås på (lucka öppen enligt användarhandboken) oavsett hur programvredet står och oavsett om luckan är öppen eller stängd. Röda LEDen på Öppna knappen lyser men inget händer när den trycks in.
en bild?

K Kristina-Tina skrev:
Någon som möjligen har ett
K Kristina-Tina skrev:
Kanske kan det vara kabelbrott under tvättmedelsfacket? Klipp loss buntbandet så att det inte är precis under det.

• Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
K Kristina-Tina skrev:
användarhandboken
K Knorren skrev:
Kanske kan det vara kabelbrott under tvättmedelsfacket? Klipp loss buntbandet så att det inte är precis under det.
Hur i hela friden kunde du veta det??!! 🌟
Frågan är om det finns nån chans att detta går att fixa, eller om det går att få tag på ny kabel…. Övre bilden kabelbrott under tvättmedelsfacket, nedre bilden bild på kabeln i buntbandet framifrån.

• Närbild på flera grå kablar där en kabel är bruten vid tvättmedelsfacket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av kabelbrott under tvättmedelsfacket med sammanbundna kablar och plastclip.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
K Kristina-Tina skrev:
Hur i hela friden kunde du veta det??!! 🌟
Frågan är om det finns nån chans att detta går att fixa, eller om det går att få tag på ny kabel…. Övre bilden kabelbrott under tvättmedelsfacket, nedre bilden bild på kabeln i buntbandet framifrån.
Jadu, detta har hänt mig en gång för sådär 10år sedan. Det gav mig en del gråa hår innan jag hittade felet men det bjuder jag på ;)
Du skulle kunna löda ihop det med dessa: https://www.biltema.se/verktyg/lodning/lodningstillbehor/lodskarvhylsa-10-st-2000044562

• Gilla
Kristina-Tina
  • Laddar…
K Knorren skrev:
Jadu, detta har hänt mig en gång för sådär 10år sedan. Det gav mig en del gråa hår innan jag hittade felet men det bjuder jag på ;)
Du skulle kunna löda ihop det med dessa: [länk]
Stort tack också för reparationstips! Kan man då anta att det inte är 230v i någon kablarna utan någon lämplig lägre spänning? Tänker att möjligen funkar det då med en liknande hylsa som kläms ihop med tång istället för värme, tror jag har några sådana liggande någonstans. Blir ett lagom lördagspyssel, hoppas, hoppas att jag får ihop det!

Jättetack till både returen och Knorren! Efter en tur till Kjell & Co blev kabeln lagad och efter lite slit kom panelerna på plats igen. Nu kör den snällt en 40 tvätt!

• Gilla
jarlh och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.