Hej!

Jag står i startgroparna för att bygga ett cykelskjul på ca 2.5x3 m. Ganska enkel kontruktion där vi anväder vårt plank som bakvägg, två stolpar i framkant, kommer ha öppet framtill (och eventuellt täcka sidorna på sikt). Plåttak direkt på regelverk.

Men jag står i valet mellan tryckt eller otryckt virke? Kör jag tryckt sparar vi en hel del tid i form av ytbehandling, och tänkte även skippa vindskivor etc (kanske kommer senare pga estetik). Nackdelen är att det ju inte är lika miljövänligt, och att det är dyrare. Trodde jag. Men när jag kollar på priser, har jämfört reglar i dimensioner 45x45, 45x95 ch 45x120, så är tryckt virke billigare? Är det så?

Mvh,
Johan

Altanbyggarsäsongen är över för i år antar jag?

P Palmerskal skrev:
Men när jag kollar på priser, har jämfört reglar i dimensioner 45x45, 45x95 ch 45x120, så är tryckt virke billigare? Är det så?
Jag tycker nog du besvarar din egen fråga? :rofl:

Några stickprov från Byggmax:
- 45x95 - 35,85 tryckt / 37,85 naturell
- 45x120 - 46,85 tryckt / 51,85 naturell

En förklaring är väl att det "sämsta skitvirket" går till tryckimpregnerat och det "naturella" ofta är klassat. Andra kan säkert ge lite bättre förklaring.

Välkommen hit för övrigt!

Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker nog du besvarar din egen fråga? :rofl:

Några stickprov från Byggmax:
- 45x95 - 35,85 tryckt / 37,85 naturell
- 45x120 - 46,85 tryckt / 51,85 naturell

En förklaring är väl att det "sämsta skitvirket" går till tryckimpregnerat och det "naturella" ofta är klassat. Andra kan säkert ge lite bättre förklaring.

Välkommen hit för övrigt!
Haha, jo jag besvarande väl min egen frågade egentligen, men var osäker på ifall jag missade nåt :)

Tack för övrigt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.