Hej!
Jag ska bygga ett cykelskjul i tryckt virke med ett extensivt sedumtak. Jag kommer ha ett relativt tunt lager substrat. Kanske 50mm huvudsakligen oorganiskt material såsom pimpsten, kvartssand mm och max 5-10 % organiskt material. Håller på och lär mig om det. Kommer ha mestadels sedum acre, gul fetknopp. Jag bor i Malmö vilket är snözon 1 men läste här att det kan va bra att tänka 2. Jag har försökt använda appen Lathunden men jag förstår den inte riktigt.
Jag behöver hjälp med virkesdimensioner. Likaså undrar jag om jag behöver använda betongplintar eller om det räcker med jordankare. Jag kommer bygga det fristående men förankra det i ett plank bakom. Detta då det krävs för att följa reglerna.
Jag tänkte även lägga tryckt trall istället för råspont ovanpå. Funkar det?
Stolparna tänkte jag 90*90 eller de kanske heter 95*95
Bärlinorna 45*220
Sedan takbalkar som är lägre typ 45*170 som fästs med balkskor på bärlinorna. Jag vill hålla höjden på bygget nere men samtidigt ska man kunna gå in under utan att slå i huvudet. Behöver takbalkarna ligga ovanpå bärlinan eller funkar det med balkskor så de blir infällda?
Jag hade tänkt ca 600cc mellan takbalkarna. Sorry om jag använder fel begrepp på fel ställe. Håller på och lär mig.
Utseendet tänker jag mig som bilderna jag bifogat men med lutning mot ingången så att säga. Tätskikt, dränering, vattenhållande filt mm har jag hyffsad koll på.
Tack på förhand
Jag ska bygga ett cykelskjul i tryckt virke med ett extensivt sedumtak. Jag kommer ha ett relativt tunt lager substrat. Kanske 50mm huvudsakligen oorganiskt material såsom pimpsten, kvartssand mm och max 5-10 % organiskt material. Håller på och lär mig om det. Kommer ha mestadels sedum acre, gul fetknopp. Jag bor i Malmö vilket är snözon 1 men läste här att det kan va bra att tänka 2. Jag har försökt använda appen Lathunden men jag förstår den inte riktigt.
Jag behöver hjälp med virkesdimensioner. Likaså undrar jag om jag behöver använda betongplintar eller om det räcker med jordankare. Jag kommer bygga det fristående men förankra det i ett plank bakom. Detta då det krävs för att följa reglerna.
Jag tänkte även lägga tryckt trall istället för råspont ovanpå. Funkar det?
Stolparna tänkte jag 90*90 eller de kanske heter 95*95
Bärlinorna 45*220
Sedan takbalkar som är lägre typ 45*170 som fästs med balkskor på bärlinorna. Jag vill hålla höjden på bygget nere men samtidigt ska man kunna gå in under utan att slå i huvudet. Behöver takbalkarna ligga ovanpå bärlinan eller funkar det med balkskor så de blir infällda?
Jag hade tänkt ca 600cc mellan takbalkarna. Sorry om jag använder fel begrepp på fel ställe. Håller på och lär mig.
Utseendet tänker jag mig som bilderna jag bifogat men med lutning mot ingången så att säga. Tätskikt, dränering, vattenhållande filt mm har jag hyffsad koll på.
Tack på förhand
F fredrik.johansson skrev:
Jösses det glömde jag skriva haha
2 djupt och 2,5 alt 3 m brett. Höjd innertak kanske 2 m i bakkant och 190 i framkant. Är osäker på höjd och takvinkel. Ska ha ca 10 graders vinkel. Alltså 1:6. Har inte lärt mig hur jag räknar ut höjden utifpn detta ännu.
Hur redigerar jag mitt grundinlägg?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag är lite sugen på att göra mitt ganska lågt så man kan ta del av det gröna taket och ha lutningen mot framkant. Men det finns en risk att maken slår pannan. Funderar på att sänka i framkant till typ 180 högt.
Sen tänkte jag att man kanske kan ha en bärlina fram och bak på typ 45*170. Sen infällda takstolar med hjälp av balkskor. Takstolarna skulle då kunna va 45*120. Sen fäster man två 45*170 på ytterkanterna så det skapar en ram med bärlinorna. På så sätt får man en nedsänkning på 50 mm i taket. Lagom höjd på ett extensivt grönt tak. Eller nä vänta det räcker inte. Tänkte bara substratdjup. Attans. Glömde takmaterial hahahha Man får nog helt enkelt lägga takstolarna ovanpå bärlinan för att.ramen inte ska bli abnormt stor.
Sen tänkte jag att man kanske kan ha en bärlina fram och bak på typ 45*170. Sen infällda takstolar med hjälp av balkskor. Takstolarna skulle då kunna va 45*120. Sen fäster man två 45*170 på ytterkanterna så det skapar en ram med bärlinorna. På så sätt får man en nedsänkning på 50 mm i taket. Lagom höjd på ett extensivt grönt tak. Eller nä vänta det räcker inte. Tänkte bara substratdjup. Attans. Glömde takmaterial hahahha Man får nog helt enkelt lägga takstolarna ovanpå bärlinan för att.ramen inte ska bli abnormt stor.
Redigerat:
Det är ju fint att se lutningen, men för egen del så kommer jag att bygga traditionellt med öppningen i höga delen. Dels för att ha gott om plats för huvudet när man rullar in samt för att undvika att det rinner vatten på en om man ska sätta in/plockar ut cyklar när det regnar/regnat.
@Ullebull har du ngn bra info kring definitas som du kan dela?
@Ullebull har du ngn bra info kring definitas som du kan dela?
Jag håller med, plus att det känns bättre att rulla in i ett mer ”öppet” hus när taket är högre.M mangeroffe skrev:
Dessutom är man ju extra lång om man har t ex cykelhjälm på sig, kan också vara bra att tänka på när man bygger sitt cykelskjul/skydd…
Klicka här för att svara

