5 267 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Cykelhållare till Bil
Hejsan hoppsan.
Vet inte riktigt var frågan går in, så lägger den under övrigt, blir säkert toppen
Sitter och funderar på att köpa någon form av cykel räcke(?) till bilen för att frakta 2 cyklar nu under semestern.
Det finns 3 olika varianter och jag är osäker på vilken som är bäst och tänkte höra med eder alla om erfarenheter och synpunkter.
Spontant vill jag ha Tule då det känns som bra kvalisort.
Dels finns takräcke, antingen att man fäster hela cykeln eller tar bort framdäcket.
Detta känns som en bra ide, men ev kanske lite svårt att få fast cyklarna? risk för repor och liknande i bilen.
Även vindmotståndet, kör man några hundra mil så lär förbrukningen öka rejält, eller är jag ute och....cyklar?
Sen ytterligare en aspekt är ju att man kan inte använda takräcket till något annat om man har cyklar där.
cykelhållare för bagageluckan.
Denna är min favorit, eftersom cyklarna kommer ner lite från taket, och borde vara lättare att hänga fast dem (samt billigare inköpskostnad).
Dock är jag orolig för att nummerskylt och bakljus skums (olagligt?)
Är inte intresserad av att sätta dit en extra ljusramp nämligen.
En provisorisk nr skylt går ju att fixa.
Annan nackdel är att man måste ta av cyklarna för att öppna bagageluckan.
Sätta en på dragkroken, säkerligen smidigast, men samma sak här.
täcker backljus samt nummerskylt. Samt att åka en 60 mil i stöten kanske inte är så bra, vad jag förstår det som så bör man använda dragkroksanordningar för kortare turer?
tacksam för feedback på mina funderingar samt rekomendationer på olika prylar man kan använda
Vet inte riktigt var frågan går in, så lägger den under övrigt, blir säkert toppen
Sitter och funderar på att köpa någon form av cykel räcke(?) till bilen för att frakta 2 cyklar nu under semestern.
Det finns 3 olika varianter och jag är osäker på vilken som är bäst och tänkte höra med eder alla om erfarenheter och synpunkter.
Spontant vill jag ha Tule då det känns som bra kvalisort.
Dels finns takräcke, antingen att man fäster hela cykeln eller tar bort framdäcket.
Detta känns som en bra ide, men ev kanske lite svårt att få fast cyklarna? risk för repor och liknande i bilen.
Även vindmotståndet, kör man några hundra mil så lär förbrukningen öka rejält, eller är jag ute och....cyklar?
Sen ytterligare en aspekt är ju att man kan inte använda takräcket till något annat om man har cyklar där.
cykelhållare för bagageluckan.
Denna är min favorit, eftersom cyklarna kommer ner lite från taket, och borde vara lättare att hänga fast dem (samt billigare inköpskostnad).
Dock är jag orolig för att nummerskylt och bakljus skums (olagligt?)
Är inte intresserad av att sätta dit en extra ljusramp nämligen.
En provisorisk nr skylt går ju att fixa.
Annan nackdel är att man måste ta av cyklarna för att öppna bagageluckan.
Sätta en på dragkroken, säkerligen smidigast, men samma sak här.
täcker backljus samt nummerskylt. Samt att åka en 60 mil i stöten kanske inte är så bra, vad jag förstår det som så bör man använda dragkroksanordningar för kortare turer?
tacksam för feedback på mina funderingar samt rekomendationer på olika prylar man kan använda
Vet inte om jag har nåt bra svar , men lite erfarenheter i alla fall av dragkroksvarianten.
En del nackdelar har du ju redan upptäckt, som att luckan oftast inte går att öppna och att nummerplåt och lyse skyms.
En annan nackdel är att hållaren gärna vrider sig på kroken, då kan cykeln ta i karossen på nåt olämpligt ställe och orsaka skada.
Cykeln kan bli skavd om vägen är gropig och den är dåligt förankrad. Gummistroppar är bra, den skall sitta stadigt, minskar risken för skavsår. Har man fler cyklar kan de börja skava mot varandra, lägg trasor eller svampar mellan. Vet inte ens om det är tillåtet med flera, de är nog bara avsedda för en, men är de lätta så, jag har i alla fall kört flera ganska tunga nån gång.
Extra nummerplåt och ljusramp tror jag inte ens är tillåtet, även om de säljs.

En del nackdelar har du ju redan upptäckt, som att luckan oftast inte går att öppna och att nummerplåt och lyse skyms.
En annan nackdel är att hållaren gärna vrider sig på kroken, då kan cykeln ta i karossen på nåt olämpligt ställe och orsaka skada.
Cykeln kan bli skavd om vägen är gropig och den är dåligt förankrad. Gummistroppar är bra, den skall sitta stadigt, minskar risken för skavsår. Har man fler cyklar kan de börja skava mot varandra, lägg trasor eller svampar mellan. Vet inte ens om det är tillåtet med flera, de är nog bara avsedda för en, men är de lätta så, jag har i alla fall kört flera ganska tunga nån gång.
Extra nummerplåt och ljusramp tror jag inte ens är tillåtet, även om de säljs.
Är det en vanlig personbil så är det för korta transporter, perfekt med bak på bilen. Problemen med att öppna bakluckan är stora så på semester blir det taket. Inte kul på semesterresan att öppna luckan där fikakorgen ligger:S
En sak att tänka på är höjden. Vid eventuell färjepassage kan det skilja i biljettpris beroende på höjd.
Jag brukar lägga en filt på taket när en cykel ska upp eller ner.
/Peter
En sak att tänka på är höjden. Vid eventuell färjepassage kan det skilja i biljettpris beroende på höjd.
Jag brukar lägga en filt på taket när en cykel ska upp eller ner.
/Peter
Det perfekta cykelstället existerar tyvärr inte 
På taket:
Enligt mig överlägset eftersom du inte blockerar bagageluckan och cykeln behöver inte bindas fast. Snabbt, enkelt och säkert. Nackdel att det drar mer bränsle och om du har tunga cyklar men så farligt är det inte om du inte snittar över 140... Men tunga cyklar ska man inte ha av så många andra skäl ;-). Dock antagligen uteslutet om du har en hög SUV. Med eller utan framdäck är en smaksak - båda funkar lika bra. Men ska du ta av framhjulet så ska det ju rumsteras inne i bilen elle bindas upp på cykeln.
På bagaeluckan:
Nödlösning om du inte har en dragkrok, jag tycker det verkar väldigt osäkert. Du kommer inte in i bagagen och det tar sin lilla tid att knyta fast stället och cyklarna -. dessutom risk för repor i lacken känns det som.
På dragkroken:
Risk för att krokiga hjul om du inte får upp cyklarna så högt och kör över fartgupp... Även risk för punktering om du råkar sätta cykelhjulet för nära avgasrörets utblås. Risk för att stället inte sitter bra på kroken och vrider sig, blir snett.
Lite erfarenheter efter att ha fraktat cykel till otaliga cykeltävlingar...
På taket:
Enligt mig överlägset eftersom du inte blockerar bagageluckan och cykeln behöver inte bindas fast. Snabbt, enkelt och säkert. Nackdel att det drar mer bränsle och om du har tunga cyklar men så farligt är det inte om du inte snittar över 140... Men tunga cyklar ska man inte ha av så många andra skäl ;-). Dock antagligen uteslutet om du har en hög SUV. Med eller utan framdäck är en smaksak - båda funkar lika bra. Men ska du ta av framhjulet så ska det ju rumsteras inne i bilen elle bindas upp på cykeln.
På bagaeluckan:
Nödlösning om du inte har en dragkrok, jag tycker det verkar väldigt osäkert. Du kommer inte in i bagagen och det tar sin lilla tid att knyta fast stället och cyklarna -. dessutom risk för repor i lacken känns det som.
På dragkroken:
Risk för att krokiga hjul om du inte får upp cyklarna så högt och kör över fartgupp... Även risk för punktering om du råkar sätta cykelhjulet för nära avgasrörets utblås. Risk för att stället inte sitter bra på kroken och vrider sig, blir snett.
Lite erfarenheter efter att ha fraktat cykel till otaliga cykeltävlingar...
Jag har testat den där dragkrokslösningen och taklösningen med hel cykel och jag måste bara säga att taklösningen är överlägsen. Sedan är det som sagt en smaksak om man vill ha en för hela cykeln eller en med borttaget framhjul.
För mig som är cykelturist och värdesätter enkelhet föredrog hel cykel på taket och har inte ångrat det en minut. Kör du på den lösningen, satsa på Thules variant så är det enklare att spänna på cykeln och få den att sitta stabilt.
För mig som är cykelturist och värdesätter enkelhet föredrog hel cykel på taket och har inte ångrat det en minut. Kör du på den lösningen, satsa på Thules variant så är det enklare att spänna på cykeln och få den att sitta stabilt.
gefleborg skrev:
Det framgick dåligt, men jag menar på dragkrok eller liknande. Kan inte uttala mig om "på luckan" då jag inte testat det.mexitegel skrev:
/Peter
tack alla för bra svar 
Det är en saab 9-3 sportcombi som jag vi har.
låter ju onekligen som att tak lösningen är den som är "bäst".
Tule har ju en del olika takräcken, någon enkel billigare version samt en dyrare version.
Självklart förstår jag att den dyrare är bättre, lättare och smidigare att fästa cykeln på, men då det är dubbla priset och vi behöver 2 hållare så undrar jag om det är värt extra pengarna?
Någon som vet?
tack på förhand
Vi har hyffsat lätta cyklar, ca 12-13 kg, så det är nog igentligen inga problem att få upp dem på taket om man hjälps åt.
Det är en saab 9-3 sportcombi som jag vi har.
låter ju onekligen som att tak lösningen är den som är "bäst".
Tule har ju en del olika takräcken, någon enkel billigare version samt en dyrare version.
Självklart förstår jag att den dyrare är bättre, lättare och smidigare att fästa cykeln på, men då det är dubbla priset och vi behöver 2 hållare så undrar jag om det är värt extra pengarna?
Någon som vet?
tack på förhand
Vi har hyffsat lätta cyklar, ca 12-13 kg, så det är nog igentligen inga problem att få upp dem på taket om man hjälps åt.
Om frågan fortfarande skulle vara aktuell för någon som är ute efter hållare till dragkroken så snubblade jag över denna:
http://bilia.jetshop.se/cykelhallare-thule-express--p-310-c-183.aspx
http://bilia.jetshop.se/cykelhallare-thule-express--p-310-c-183.aspx
Klicka här för att svara