Hej,
Jag har tänkt bygga cykelgupp enligt bifogad ritning och bild.
Det enda jag är osäker på är vilken typ av skivmaterial jag ska välja (typ och tjocklek) för att kunna böja skivan så som guppet ska vara.
Min initiala tanke är att använda 12 eller 15 mm konstruktionsplywood.
Vilken typ av skiva bör jag välja? Är det enkelt att få till böjen? Jag skruvar ju i reglar som sitter ganska tätt.
Jag har tänkt bygga cykelgupp enligt bifogad ritning och bild.
Det enda jag är osäker på är vilken typ av skivmaterial jag ska välja (typ och tjocklek) för att kunna böja skivan så som guppet ska vara.
Min initiala tanke är att använda 12 eller 15 mm konstruktionsplywood.
Vilken typ av skiva bör jag välja? Är det enkelt att få till böjen? Jag skruvar ju i reglar som sitter ganska tätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktionen som säger 1/2 tum till sidorna och 1/4 tum till ytan är väl ett bra förslag? Även om jag tycker 6 mm låter klent...
Medlem
· Blekinge
· 11 696 inlägg
Står ju i texten. 1/4" plywood. Blir väl 6,5 mm.
I ungdomens år, 90-talet, byggde vi mängder med ramper i diverse storlekar. Körde bmx och skate, kickbike fanns inte. Man lärde sig otroligt mycket om teknik och konstruktion genom att pröva och ompröva sina idéer. Vi dammsög containrar och lastbryggor på material som vi använde till att bygga, vi använde allt från lastpallar till gamla sängbottnar. Begreppet ”Återbruk” fanns inte heller… Vi beställde ritningar från Usa, som kom i brevlådan lagom till sommarlovets slut
Vilka tider!
12 och 15 mm ska du inte köra på, som redan nämnts. Dom kommer var bråkigt styva. Tätare reglar eller dubbel 6,5 plywood gör susen.
12 och 15 mm ska du inte köra på, som redan nämnts. Dom kommer var bråkigt styva. Tätare reglar eller dubbel 6,5 plywood gör susen.
Tror du 6 mm plywood kommer vara för klent? Borde jag köra dubbla lager?P Picea skrev:I ungdomens år, 90-talet, byggde vi mängder med ramper i diverse storlekar. Körde bmx och skate, kickbike fanns inte. Man lärde sig otroligt mycket om teknik och konstruktion genom att pröva och ompröva sina idéer. Vi dammsög containrar och lastbryggor på material som vi använde till att bygga, vi använde allt från lastpallar till gamla sängbottnar. Begreppet ”Återbruk” fanns inte heller… Vi beställde ritningar från Usa, som kom i brevlådan lagom till sommarlovets slutVilka tider!
12 och 15 mm ska du inte köra på, som redan nämnts. Dom kommer var bråkigt styva. Tätare reglar eller dubbel 6,5 plywood gör susen.![]()
Är det någon idé att behandla denna typ av gupp med något (färg tex) för ökad hållbarhet?
Om reglarna är 45 mm och sitter cc 150 mm har jag svårt att se hur 6 mm inte ska räcka... Det blir ju snarare så att reglarna bär allt och skivan är till för att göra det slätt ..
Med CC 150 och 45-regel, behöver man ens plywood? Är det inte bara att minska till CC45? Sure, det går åt lite mer regel, men blir nog billigare än plywood...I Ingenjör Jesper skrev:
Klicka här för att svara