Det blev väl en typ av kedjereaktion på hans företag när Boro välte. Det är klart att han satsade fel på massa projekt precis innan krisen i början på nittiotalet och han var knappast ensam om den felbedömningen.träebra skrev:Några reflektioner angående gårdagens program:
Att ha gått i konkurs behöver inte betyda att man är någon buse för det. Blir det en lågkonjunktur så konkar oftast några % branchens bolag. Man kan tom gå i konkurs för att man är för snäll och inte är för tuff mot kunder som har problem att betala tillbaka eller om man inte är tuff nog att sparka folk när det blir sämre tider.
Ett litet förtydligande i vad dessa 34 konkursen berodde på hade varit intressant att höra och inte bara utslängda i en kort mening.
Det ska också bli intressant och se om programmet vågar ge sig på de riktigt stora drakarna i slutet av serien eller om de nöjer sig med de små fuskbyggarna.
Jag trodde dom skulle jaga hantverkare. Det hade väl varit intressant om dom fortsatt jaga polackerna som verkligen fuskade/ inte kunde reglerna i gårdagens program och fråga varför dom gör som dom gör.
Curtan har väl varit med om att sälja/ bygga 50 000 småhus så tacka fan för att det måste finnas underlag för att göra en tv-show om honom.
Jag försvarar inte hans agerande mot familjen, absolut inte.
Alldeles riktigt det du skriver. Men det finns ju alltid en gråzon mellan bra och dåligt, rätt och fel, lag och moral, m.m. Ungefär som i en hockeymatch, domaren tillåter mer eller mindre beroende på vilka lag som spelar (AIK-Djurgården eller AIK-Leksand, typ).Ericc skrev:
Sen har du kontrakt med byggfirman och riskerar att bli stämd om du har fel. Du ska hitta andra hantverkare som vill ta över efter den förra entreprenören. Och du kanske är i ett kritiskt läge i byggprocessen.
Administrator
· Skåne
· 8 672 inlägg
Curt har fel i att det är KA :s ansvar som ni skriver KA:s ansvar sträcker sig till att göra kontrollplan och att kolla så att egenkontroller följs dom behöver inte åka ut till bygget,,, jag har skrivit med min ka att han skall kolla vissa kritiska punkter tex armering ..
Jag tycker dom skulle klämt åt byggaren mer än vad dom gjorde..
Jag tycker dom skulle klämt åt byggaren mer än vad dom gjorde..
Ja, det verkade lite märkligt. Det borde ju varit beställarna som hade fordran på konkursboet om de fått rätt i domstol.cem77 skrev:
Japp!cem77 skrev:
Konsekvent fattas det information i programmen om avtalsformer, vem som är juridisk motpart, vem som är KA och hur denne valts ut, vem som utsett besiktningsmann, vilken tolkning försäkringsbolaget som har byggfelsgarantin gör......bara för att nämna något.cem77 skrev:4: Största felen med huset som man hittade var ju underentreprenörerna som slarvat med och KA som släppt igenom utan kontroll. Lite konstigt att sparka på säljaren då. Vi har ju många exempel på människor här som blir lovade något av säljaren först och sen tillkommer kostnader eller resultatet inte blir som säljaren lovar. Är ju knappast något unikt utan så fungerar det ju "tyvärr".
Dock anser jag att det finns fler hussäljare som handskas väl rundhänt med sanningen när de säljer in huset till kunden än de säljare som är raka och ärliga. Främst syndas det mot att klargöra vilka olika avtalsparter som är inblandade i processen. De flesta kunder tror att de har en motpart, säljaren och hans organisation, medan det i själva verket ofta är flera olika avtalsparter där säljaren endast tar ansvar för affärsförmedlingen. Ofta har kunden ingen chans att kolla upp eller träffa de här suddiga aktörerna i bakgrunden förrän bygget är igång och då är det ofta för sent att göra något.
Där borde man skärpa kraven på hur säljaren presenterar produkten.
Även en skärpning kring vilka som godkänns som KA kan behövas eftersom det finns de som gör katastrofala arbeten och ändå godkänns år efter år. Någon slags indragning av tillståndet och förbud att utföra dessa arbetsuppgifter borde kunna införas. Det är ju dock tala om en slags förlängning av myndighetskontroll som KA skall utföra.
Ja, det kan ju vara många skitfel som bidragit till antalet fel. Dock är de allvarligare av den karaktären att de inte upptäckts vid besiktningen utan efter inflyttning (mögel, drag etc). Därav den stora skillnaden i besiktningsmannens värdering av felen (ca 80.000kr) och den faktiska kostnaden för att åtgärda de fel som efterhand uppdagats (ca 1 milj)cem77 skrev:
Ja. Om man presenterat alla fakta skulle programmen blivit långa, tråkiga och inte lika svart/vita. It takes two to tango.........cem77 skrev:
Jag tror inte bygglovskostnader, anslutningsavgifter eller tomtpriset ingick i den summan.legul skrev:
Handlar troligen bara om byggkostnader och markberedning under byggnaden.
Är det bara jag som tycker det är konstigt att TV4 bara ringde ett samtal till Vimmerbyhus för att höra om Kurt jobbar där? VH har ju ALLT att vinna på att neka till det.
Kollades sanningshalten i förnekandet upp kanske det hade varit på sin plats att TV4 nämnde det.
Kollades sanningshalten i förnekandet upp kanske det hade varit på sin plats att TV4 nämnde det.
Det vill jag också veta!legul skrev:
Vi betalade mycket mer än 2 miljoner för allt och vårt hus är mindre än deras.
Men samtidigt så tror jag inte att priset spelar sådan stor roll när det gäller byggfusk!
Vi byggde ett fint och påkostat Borohus,men besiktningsmännen har sagt att vårt hus är ett bra exempel för fuskbyggarna......
Kolla på Wrigfors försvarstal på hemmakanalen.se :http://www.hemmakanalen.se/1.1558031träebra skrev:Några reflektioner angående gårdagens program:
Att ha gått i konkurs behöver inte betyda att man är någon buse för det. Blir det en lågkonjunktur så konkar oftast några % branchens bolag. Man kan tom gå i konkurs för att man är för snäll och inte är för tuff mot kunder som har problem att betala tillbaka eller om man inte är tuff nog att sparka folk när det blir sämre tider.
Ett litet förtydligande i vad dessa 34 konkursen berodde på hade varit intressant att höra och inte bara utslängda i en kort mening.
Det ska också bli intressant och se om programmet vågar ge sig på de riktigt stora drakarna i slutet av serien eller om de nöjer sig med de små fuskbyggarna.
(Hoppas länken funkar, sök annars...)
Något vaga ursäkter inlindat i massor av dravel om hur bra resultat han hade i diverse bolag...
Har fått berättat för mig om honom, av personer som arbetat på företag han "lett".
Honom vill man inte ha ens till ett friggebodsbygge.
Tyvärr är ju denne man inte ensam - finns hur många som helst i Sverige, så Fuskbyggarna kan nog bli en långkörare.
Dom skulle stärkt upp styrkan med Aschberg, bara - då jädrar hade det blivit åka av för fuskarna!
//Daniel
Men snälla Wrigfors, inte kan du väl kräva att den kvalitetsansvarige ska närvara hela dagarna på byggplats från dag 1 till slutbesiktning. Nog är det väl så att det är byggarens uppgift att t.ex. isolera huset korrekt. Fy Curt va du skyller ifrån dig!!
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Ja, att skylla allt på ka var lågt, De hade ju struntat i att dreva kring fönstren och det var ju ett bygge med väggarna i element, då är väl allt redan ihopspikat runt fönstren, ska ka ta en kofot och bryta upp väggarna? Eller åka till husfabriken och kolla hur de gör där?
Sen att slutbesiktningen inte höll inne så stort belopp, berodde väl på att felen med badrummen inte ännu upptäckts, det syns ju inte när det är färdigt om tätskikt saknas... Och båda badrummen måste ju rivas helt och göras om, det lär ju kosta några hundra tusen...
Sen att slutbesiktningen inte höll inne så stort belopp, berodde väl på att felen med badrummen inte ännu upptäckts, det syns ju inte när det är färdigt om tätskikt saknas... Och båda badrummen måste ju rivas helt och göras om, det lär ju kosta några hundra tusen...
Redigerat: