Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Just nu har jag problem med min Njord (sen igår, så borde vara oberoende av sommartid, den hängde sig när jag tänker efter nog när jag fipplade med ett schema), den kommer inte upp i appen, utan det ser ut såhär:
[bild]

Den känner alltså vare sig av wifi eller blåtand. Telefonen däremot hävdar sig vara blåtandsansluten till den:
[bild]

Jag har stangt av strömmen både för laddare och wifi samt loggat ut och in i appen.

Just nu laddar den med sina maximalt tillåtna 14 A, men vet inte om det håller på så tills vidare eller om det är pga. ett schema. Det är alltså ingen PANIKKRIS©️ utan bara ett irriterande fel som mycket väl kan självläka.

Borde jag avinstallera och installera om appen? Något annat? Uppenbarligen funkar allt utom kommunikationen till telefonen.
Har exakt samma problem. Har en CTEK Njord på landet och skulle ladda bilen igår. Var ett par veckor sen jag använde den sist, så kan inte säga exakt när problemet uppstod.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
ullet
Min har tappat wi-fi-uppkopplingen och jag lyckas inte få den att ansluta på nytt. Däremot kommer jag åt några inställningar via bluetooth.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
”Bra” att veta att man inte är ensam. Då släpper jag nog frågan för egen del då boxen ändå fungerar så tillvida att den tillåter laddning.

Intressant att veta då också att den verkar ha en fall-back på den maxström man har inställd (14 A för min del). Det var ju ändå rätt bra. Det är lite för mycket för mig dagtid egentligen (har 16 A huvudsäkring), men kan begränsa laddeffekten genom bilen istället.

Det känns som om det här inte är första gången det här händer, men det hittills längsta avbrottet jag känner till. De andra gångerna kan för min del dock bero på att wifiavståndet är på gränsen.
ullet ullet skrev:
jag [kommer] åt några inställningar via bluetooth.
Se där! Då är det ändå inte precis samma för alla. Min box är typ fyra år gammal och jag kör iphone, i den mån något av det skiljer och kan påverka.

• Gilla
ie00kma
  • Laddar…
Samma här, min fungerade igår förmiddag men inte idag. Jag kommer åt den via bluetooth men inte wifi. Försöker lägga till nytt nätverk men den kan inte ansluta. Ser fler i Facebook grupper som också har problem idag.

• Gilla
ie00kma och 1 till
  • Laddar…
Verkar vara igång igen nu; säkert redan under gårdagen någon gång, kollade inte då.

Hej!

Har kämpat på med installationen av Nanogrid air via rj12 på min kamstorp omnipower. Jag får inte ut någon data från Umeå Energi som det gäller, de har aktiverat hanporten (i våras). Jag lyckas konfigurera och uppdatera lastbalanseraren men får inte ut några värden. Är det så att jag måste ha en aktiv splitter trots att jag har extern strömförsörjning via usb-c?

Kommer åt nanogriden via ctecappen men den blinkar bara rött.

//Björn

Redigerat:
B bjoesk skrev:
Hej!

Har kämpat på med installationen av Nanogrid air via rj12 på min kamstorp omnipower. Jag får inte ut någon data från Umeå Energi som det gäller, de har aktiverat hanporten (i våras). Jag lyckas konfigurera och uppdatera lastbalanseraren men får inte ut några värden. Är det så att jag måste ha en aktiv splitter trots att jag har extern strömförsörjning via usb-c?

Kommer åt nanogriden via ctecappen men den blinkar bara rött.

//Björn
Ja, du behöver splitter, NGA lämnar inte ström till Omnipowern, och Omnipowern behöver det för att porten ska fungera.

13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, du behöver splitter, NGA lämnar inte ström till Omnipowern, och Omnipowern behöver det för att porten ska fungera.
Tack för snabbt svar🙏

Då beställer jag en sådan, hur ska jag koppla sedan? Omnipower rj12 till splitter (strömsatt via usb c) - rj12 till nga (ej extren strömkälla)?

Visst funkar följande?

https://www.homewizard.com/sv/butik... CSS&utm_medium=affiliate&utm_source=daisycon

B bjoesk skrev:
Tack för snabbt svar🙏

Då beställer jag en sådan, hur ska jag koppla sedan? Omnipower rj12 till splitter (strömsatt via usb c) - rj12 till nga (ej extren strömkälla)?

Visst funkar följande?

[länk] SE CSS&utm_medium=affiliate&utm_source=daisycon
Jag har en Omnipower, en NGA och en sån splitter från Homewizard och har kopplat precis som du beskriver.

• Gilla
bjoesk
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har en Omnipower, en NGA och en sån splitter från Homewizard och har kopplat precis som du beskriver.
Nu är jag också igång med lastbalanseraren. Kopplade på samma sätt som dig.

Köpte 10m platt rj12, lossade på metallramen (med luckan) och smet ut med kabel ur elskåpet och drog in till uteförrådet.

//Björn

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Hej!

Jag har skaffat en CTEK Njord go med lastbalanserare som vart i drift ett par veckor. Jag valde den för att jag redan hade CEE 3-fas uttag på lämpligt ställe och tyckte det var det mest prisvärda. Ett plus att man kan ta med sig den om man ska på semester eller liknande. Nu vet jag inte hur ofta det blir, men möjligheten finns iaf.

Jag köpte min på laddboxbolaget, priset inkl lastbalanserare var ≈6200kr, sedan tillkom kost för HAN-modul 695kr och laddare ≈300kr.

Jag har en Kamstrup Omnipower elmätare som ska ha för dålig strömförsörjning på HAN-modulen, men installatören löste det smidigt genom att montera ett jordat 230 uttag i skåpet som jag kunde ansluta en USB laddare i.

Jag har på det stora hela vart nöjd hittills.
Mitt wifi ut till laddbox verkar kunna vara lite svajigt stundtals, men oftast funkar det.

Problem tidigare i veckan. Jag hade haft laddbox urpluggad från CEE uttaget nån dag. När jag skulle ladda fick jag inte igång den först. Märkte efter ett tag att den inte var inloggad på wifi:t och att inställningarna från lastbalanseraren hade nollats, alla värden för säkringar och reservström stod på 0A. Det medförde att den inte laddade. När jag ändrat tillbaka det så funkade det igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.