Kan själv!
· Trelleborg
· 19 590 inlägg
Jag fortsätter diskussionen om CTEK Njord i egen tråd istället för "Välja laddbox"-tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vaelja-laddbox-stora-traden.515910/
Tänker att vi kan avhandla alla funderingar och tankar om CTEK Njord här:
CTEK Njord är en 11kW elbilsladdare som inte behöver permanent installeras, utan kopplas till ett vanligt trefasuttag.
Vad jag kan se har den inget stöd för elprisstyrning eller koppling mot hemautomation, men jag har inte heller undersökt om det finns API eller liknande.
Du konfigurerar och styr enheten via app och ansluter dig på distans via Wifi, eller i närheten via Blåtand.
Laddning kan schemaläggas och maxström sätts via appen.
Lastbalansering är möjlig med hjälp av en HAN-portsläsare via WiFi.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vaelja-laddbox-stora-traden.515910/
CTEK Njord är en 11kW elbilsladdare som inte behöver permanent installeras, utan kopplas till ett vanligt trefasuttag.
Vad jag kan se har den inget stöd för elprisstyrning eller koppling mot hemautomation, men jag har inte heller undersökt om det finns API eller liknande.
Du konfigurerar och styr enheten via app och ansluter dig på distans via Wifi, eller i närheten via Blåtand.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 590 inlägg
Taggar @Nötegårdsgubben för säkerhetsskull och svarar här istället.
Provade igen igår och då hoppade den igång, även om nått strulade med laddströmmen så det blev A i början.
Kan kika och se om det funkar, kör ju Ubiquiti så det borde vara ganska enkelt, kanske dags att äntligen få tummen ur och konfigurera mitt IoT-nät.Nötegårdsgubben skrev:
Jag provade en icke-kritisk natt att ladda, men det hände inget, stod sedan kvällen efter och provade så jag kunde övervaka, men den fastnade på "Preparing".Nötegårdsgubben skrev:
Provade igen igår och då hoppade den igång, även om nått strulade med laddströmmen så det blev A i början.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 118 inlägg
Intressant. Min funkar utmärkt med programmeringen (undantaget ett sommartidsomställningafel som jag beskrivit i en annan tråd) sen över två år.
Intressant dock om det som funkar för den ene inte gör det för den andre, det antyder att det kan finnas ett kvalitetsproblem om vi faktiskt gör lika.
Det enda jag inte tror att jag nämnt att jag gör är att klicka på återställ till schema om jag kört manuellt. Förr startade och stoppade jag den manuellt ibland bara för att få upp den knappen, men det verkar inte behövs – i alla fall inte för mig då…
Intressant dock om det som funkar för den ene inte gör det för den andre, det antyder att det kan finnas ett kvalitetsproblem om vi faktiskt gör lika.
Det enda jag inte tror att jag nämnt att jag gör är att klicka på återställ till schema om jag kört manuellt. Förr startade och stoppade jag den manuellt ibland bara för att få upp den knappen, men det verkar inte behövs – i alla fall inte för mig då…
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 590 inlägg
Alltså det är stor risk för att det var felaktigt användarutseende, jag får prova ett par gånger till så får vi se.
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 inlägg
Hakar på denna tråd med en kompletterande fråga.
Jag har köpt en Ctek Njord och tillhörande lastbalansering Ctek Nanogrid Air. Laddboxen funkar bra, den är uppkopplad mot lokala nätverket utan problem och det funkar fint att ladda bilen, justera max laddström osv.
Däremot får jag inte lastbalanseraren att ansluta till Wi-Fi. Jag kan ansluta till det tillfälliga Wi-Fi-nät som prylen startar för installation, men jag kommer inte förbi steget i guiden där man ska ansluta till det lokala Wi-Fi-nätet. Det kommer upp som valbart så den verkar ha mottagning och är av rätt typ (2,4 GHz). Min elmätare finns även med i listan av "testade" mätare och ska kunna tillhandahålla tillräcklig strömförsörjning.
Är det nån som installerat en Nanogrid Air som kan dela erfarenheter? Finns det nåt annat jag kan testa? Kan det ändå vara att det är för dålig mottagning som gör att den inte kan ansluta till Wi-Fi-nätet trots att den kan se det?
Jag har köpt en Ctek Njord och tillhörande lastbalansering Ctek Nanogrid Air. Laddboxen funkar bra, den är uppkopplad mot lokala nätverket utan problem och det funkar fint att ladda bilen, justera max laddström osv.
Däremot får jag inte lastbalanseraren att ansluta till Wi-Fi. Jag kan ansluta till det tillfälliga Wi-Fi-nät som prylen startar för installation, men jag kommer inte förbi steget i guiden där man ska ansluta till det lokala Wi-Fi-nätet. Det kommer upp som valbart så den verkar ha mottagning och är av rätt typ (2,4 GHz). Min elmätare finns även med i listan av "testade" mätare och ska kunna tillhandahålla tillräcklig strömförsörjning.
Är det nån som installerat en Nanogrid Air som kan dela erfarenheter? Finns det nåt annat jag kan testa? Kan det ändå vara att det är för dålig mottagning som gör att den inte kan ansluta till Wi-Fi-nätet trots att den kan se det?
Har du 2.4/5Ghz på samma nät så kanske den inte gillar det?ullet skrev:
Hakar på denna tråd med en kompletterande fråga.
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 inlägg
Nej, accesspunkten som ligger närmast stöder bara 2,4 GHz så det borde inte vara problemet. Det är Unifi-nät, och jag har testat att byta accesspunkten närmast elskåpet mot en annan modell (har totalt fyra accesspunkter), men det gör ingen skillnad.F Fluxor skrev:
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 inlägg
Igår kväll när jag skulle gå in o kolla om jag hade Wi-Fi6 aktiverat upptäckte jag att lastbalanseraren var ansluten till Wi-Fi, så nånstans verkar konfigureringen ha gått igenom.
Dock är det inte alltid som Ctek-appen får kontakt med den, så problemet ligger nog i dålig mottagning inne i mätarskåpet, antar att plåtskåpet fungerar ungefär som en faraday-bur - får fundera på om det är värt att borra genom väggen o sätta ett nätverksuttag på insidan där jag kan ansluta lastbalanseraren istället.
Dock är det inte alltid som Ctek-appen får kontakt med den, så problemet ligger nog i dålig mottagning inne i mätarskåpet, antar att plåtskåpet fungerar ungefär som en faraday-bur - får fundera på om det är värt att borra genom väggen o sätta ett nätverksuttag på insidan där jag kan ansluta lastbalanseraren istället.
go-e har de funktioner som den här saknar. Fungerar fint ihop med prisstyrning och lastbalansering genom t ex Homey. Med Tibber ges även möjlighet till grid rewards.13th Marine skrev:
Jag fortsätter diskussionen om CTEK Njord i egen tråd istället för "Välja laddbox"-tråden:
[länk]
[bild]
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 inlägg
Behöver inte vara samma wi-fi men näten måste nå varandra. Jag har två olika ssid med olika ip-serier, men som kan prata med varandra. Det funkar, nanogrid:en kan kommunicera med laddaren (men det är värre med mottagningen inne i mätarskåpet, stänger jag luckan så stänger plåten effektivt ut wifi-signalen, funderar på att borra genom väggen och sätta ett vägguttag där som jag kan plugga in nanogrid:en i).
Näten måste nå varandra? Är inte riktigt säker på att jag förstår hur du menar. Det räcker alltså inte att båda enheterna har internetuppkoppling utan de kommunicerar över wifinätet?ullet skrev:
Behöver inte vara samma wi-fi men näten måste nå varandra. Jag har två olika ssid med olika ip-serier, men som kan prata med varandra. Det funkar, nanogrid:en kan kommunicera med laddaren (men det är värre med mottagningen inne i mätarskåpet, stänger jag luckan så stänger plåten effektivt ut wifi-signalen, funderar på att borra genom väggen och sätta ett vägguttag där som jag kan plugga in nanogrid:en i).
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 118 inlägg
Just nu har jag problem med min Njord (sen igår, så borde vara oberoende av sommartid, den hängde sig när jag tänker efter nog när jag fipplade med ett schema), den kommer inte upp i appen, utan det ser ut såhär:
Den känner alltså vare sig av wifi eller blåtand. Telefonen däremot hävdar sig vara blåtandsansluten till den:
Jag har stangt av strömmen både för laddare och wifi samt loggat ut och in i appen.
Just nu laddar den med sina maximalt tillåtna 14 A, men vet inte om det håller på så tills vidare eller om det är pga. ett schema. Det är alltså ingen PANIKKRIS©️ utan bara ett irriterande fel som mycket väl kan självläka.
Borde jag avinstallera och installera om appen? Något annat? Uppenbarligen funkar allt utom kommunikationen till telefonen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den känner alltså vare sig av wifi eller blåtand. Telefonen däremot hävdar sig vara blåtandsansluten till den:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har stangt av strömmen både för laddare och wifi samt loggat ut och in i appen.
Just nu laddar den med sina maximalt tillåtna 14 A, men vet inte om det håller på så tills vidare eller om det är pga. ett schema. Det är alltså ingen PANIKKRIS©️ utan bara ett irriterande fel som mycket väl kan självläka.
Borde jag avinstallera och installera om appen? Något annat? Uppenbarligen funkar allt utom kommunikationen till telefonen.