trottski skrev:
Jag skulle tippa på att de som skapat pannans styrprogram missat detta scenario.
Personligen tycker jag att laddpumpen alltid borde gå då rökgastempen överskridit den nivå som är inställd på pannan.
Ja skaffa en rökgastermostat från Termoventiler och låt denna styra laddpumpen.
Jag själv har kopplat min laddpump till samma spänning som styr fläkten för då startar pumpen när jag tänder pannan och slutar pumpa när pannan brunnit färdigt.
//Bosse

Vår v35 fortsätter laddpumpen att gå på när panntempen har överstigit max temp iallafall. Vår panna är från -05, hur gammal är din Tobbe?

Bosse_A skrev:
Ja skaffa en rökgastermostat från Termoventiler och låt denna styra laddpumpen.
Jag själv har kopplat min laddpump till samma spänning som styr fläkten för då startar pumpen när jag tänder pannan och slutar pumpa när pannan brunnit färdigt.
//Bosse

Hur går det då när pannan blir så het att fläkten stannar??

Det rätta är att laddpumpen går då rgt > x grader eller pannvattentemp > y grader.

Matss skrev:
Hur går det då när pannan blir så het att fläkten stannar??
Om detta inträffar så är det inte bra, men det har bara inträffat en gång under 30 år.
Tidigare har jag kört pumpen på stigartemperaturen och det fungerar bra om jag startar pumpen på 90 grader, men då har jag ingen cirkulation under 90 grader.
Du har rått i att säkerhetsmässigt måste jag sätta på en parallellkopplad termostat på stigaren, till pumpen, så att säkerheten finns om något skulle hända.
Som pannan var kopplad vid leverans skulle pumpen starta vid 60 grader och stänga av vid denna temperatur. Då står pumpen och går ända tills pannan är i 60 grader, vilket är helt idiotiskt. Man får då ingen självcirkulation förrän vid 60 grader. Temperaturen på denna termostat är inställbar upp till 90 grader, men då startar inte pumpen förrän vid denna temperatur.
Om vi bortser från säkerhetsaspekten, så fungerar det utmärkt nu. Eftervärmen i pannan är så låg att panntemperaturen sällan stiger över 100 grader om jag laddat till 95 uppe och 80 längst ned i tanken.
//Bosse

På min panna, som inte är en cTc, utan en Atmos, går laddpumpen så snart rökgastemperaturen är så hög att man kan inse att det fortfarande brinner i pannan, samt då startreläet är inkopplat.
Rökgasfläkten går också då, såvida inte pannvattnet går över ca 95°C.

Den konstruktionen tycker jag är logisk.

Om temperaturen sjunker snabbt efter att cirkulationen kommer igång kan det vara ett luftproblem. Har märkt att luft gärna samlas i topppen av pannan eller i laddpaketet vid höga det temperaturer blir någon form av ång lås som hindrar cirkulation. Efter jag luftat manuelt i toppen av acc-tanken bubblar det till och temperaturen rasar snabbt till under 80 grader när cirkulationen kommer igång.

Tycker det är synd att de flesta pannor stänger av fläkten vid 90-95 grader, vattnet står ju under tryck, och det är ju oftast ingen kokrisk förräns vid en bit över 100 grader... Min VB Vedolux 37, har bara ett värmeskydd, vid 110 grader stannar rökgasfläkten och överhettningsskyddet måste då återställas manuellt, laddpumpen fortsätter dock att gå tills temperaturen och rökgastemp har sjunkit... att fläkten inte startar utan manuell återställning har aldrig varit något problem, jag har aldrig lyckats att få det att lösa ut än... för marginal finns ju... Det känns som den mest genomtänkta lösningen på överhettning hittils tycker jag...

_ap_
Vet inte om jag har fel men jag tror det måste finnas minst 2st "temp vakter"
något som stänger av pannan vid ca 95*, typ drifttermostat samt någon typ av överhettningsskydd som löser ut vid 105-110* och har manuell återställning.

Att "behöva" köra med temp över 90* är bara ett tecken på för lite ackvolym.

_ap_ skrev:
Att "behöva" köra med temp över 90* är bara ett tecken på för lite ackvolym.
För det första är det bättre att ha 100 uppe och 80 ner än 90 i hela tanken. Självcirkulationen av det varma pannvattnet startar också tidigare efter avslutad eldning.
Av många orsaker kan många av oss inte ha oändligt stor acktank. I mitt fall dimensionerade jag för 200 m3, men nu värmer jag 400 m3 och finns det inte plats för större acktank. Hos andra kanske det inte finns plats för den lämpligaste tankstorleken.
Sedan uttrycket "driftstermostat" används ju på en oljepanna när denna ska starta o stoppa, men det finns väl ingen vedeldare som kör sinn panna på sådant sätt med allt vad detta innebär med sot o tjära i konvektionsdelen.
Givetvis bör en fläktstyrd panna ha en överhettningsskydd som bryter fläkten och som stänger tilluften vid överhettning.
//Bosse

_ap_
Bosse_A skrev:
För det första är det bättre att ha 100 uppe och 80 ner än 90 i hela tanken. Självcirkulationen av det varma pannvattnet startar också tidigare efter avslutad eldning.
Av många orsaker kan många av oss inte ha oändligt stor acktank. I mitt fall dimensionerade jag för 200 m3, men nu värmer jag 400 m3 och finns det inte plats för större acktank. Hos andra kanske det inte finns plats för den lämpligaste tankstorleken.
Sedan uttrycket "driftstermostat" används ju på en oljepanna när denna ska starta o stoppa, men det finns väl ingen vedeldare som kör sinn panna på sådant sätt med allt vad detta innebär med sot o tjära i konvektionsdelen.
Givetvis bör en fläktstyrd panna ha en överhettningsskydd som bryter fläkten och som stänger tilluften vid överhettning.
//Bosse
Att det skulle ha en avgörade betydelse att ha 100* uppe och 80* nere jämfört med 90* i hela är jag tveksam till.
Att ha 100* i hela tanken är däremot skillnad.

Vilken vedpanna har inte en "drifttermostat"?
Det kan inte vara enligt lag att endast ha ett överhettningsskydd som stänger ner vid 105*?

Självklart måste man försöka ackumulera så mycke man kan om man inte har plats,
dock är det viktigt att man vid nybyggnation av pannrum inte underdimensionerar.

Att det skulle ha en avgörade betydelse att ha 100* uppe och 80* nere jämfört med 90* i hela är jag tveksam till.
OM man klarar av att ladda 100* men får 90*i hela tanken så rör man om vattnet i tank =dålig skiktnigq(;^;)p

Alt+248 blir °.

apersson850 skrev:
Alt+248 blir °.
OT: Med kommandot:
Program/Tillbehör/Systemverktyg/Teckenuppsättng
Får man tillgång till alla tecken som inte finns på tangentbordet och då behöver man inte komma ihåg koderna.
Förslagsvis lägger man en genväg till detta kommando på skrivbordetd^_^b

100°c:Den gammal hund kan lära sig:blushing:

Min CTC v35 köptes hösten -05.
Konstigt att min beter sig annorlunda än en annan -05:a.
/Tobbe

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.