Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 042 inlägg
Detta är mitt omdöme om Stigas batteridrivna åkgräsklippare 372E. Jag klickade hem den på black-rean i November förra året. Nog visste jag att moderna konsumentprodukter skulle ha idiotiska säkerhetsfunktioner såsom jag fick erfara med t.ex Makita och min bil från 2018, men så illa som det visade vara här är svårt att greppa. Tur att jag köpte den med 30% rabatt.
Det var en chockartad upplevelse att den visade sig vara så genomgående usel. Det är ofattbart att Stiga inte provar sina egna produkter att de går att använda.
Sammanfattningsvis fungerar den bara på släta fina (redan klippta) gräsmattor utan tuvor, med endast svaga slänter, och där man inte behöver backa eller göra tvära svängar. Den kan alltså inte användas så som man borde kunna förvänta sig av en gräsklippartraktor, dvs som man är van att dessa fungerar. Den klarar inte av den första klippningen av frodigt gräs på försommaren. Detta pga bristande konstruktion och idiotiska säkerhetsfunktioner.
Bra:
Jo att 372E är en instegsmodell. Vad innebär det? De bedyrar att den inte ska vara dålig. Men de bemöter envist mina klagomål med att det är en instegsmodell och skickar mig bilden nedan. Stiga + /instegsmodell ger inga sökträffar på hela internet. Så den enda slutsats jag kan dra är att de faktiskt menar att instegsmodell är skräp och att jag borde ha fattat det, om jag nu hade vetat att denna maskin är en instegsmodell…
Detta är ingen bra reklam för ett så stort och gammal företag som Stiga.
Vad är då Stiga skyldig till, och vilka idiotfunktioner har de tvingats implementera?
Jag har givetvis läst alla relevanta säkerhetsstandarder som de uppger att maskinen följer. Det finns inga spår där som skulle motivera de stora problemen ovan.
Lite lustigt är att från 2026 har Stiga åtgärdat problemet med backning för de större maskinerna. Det räcker där att trycka på knappen en gång. Detta verkar inte "Manne" på Stigas support känna till
Dock oklart vad de menar med en gång, det är troligen varje gång man ska backa. Men man slipper åtminstone att hålla in knappen hela tiden vilket är det stora problemet.
Tittar man på t.ex Husqvarna så går de ett steg längre - där ställer man startnyckeln i ett visst läge så överrider man att knivarna stoppas under hela den tid man kör maskinen. Så det vore intressant att se hur detta krav är formulerat. Stiga har helt klart övertolkat det. Jag ser inga revisioner av dessa standarder.
Det finns ingen ny årgång av 372E. Stiga borde vara medveten om problemet nu även om de inte vill erkänna det så antingen kommer en ny version eller så tas denna bort. Men som sagt, Stiga lär inte ha fixat alla korkade beränsningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var en chockartad upplevelse att den visade sig vara så genomgående usel. Det är ofattbart att Stiga inte provar sina egna produkter att de går att använda.
Sammanfattningsvis fungerar den bara på släta fina (redan klippta) gräsmattor utan tuvor, med endast svaga slänter, och där man inte behöver backa eller göra tvära svängar. Den kan alltså inte användas så som man borde kunna förvänta sig av en gräsklippartraktor, dvs som man är van att dessa fungerar. Den klarar inte av den första klippningen av frodigt gräs på försommaren. Detta pga bristande konstruktion och idiotiska säkerhetsfunktioner.
Bra:
- Utbytbara batterier som passar Stigas övriga (större) trädgårdmaskiner såsom trimmers. Det var detta som triggade ett köp, även om jag inte har någon trimmer från Stiga. Det tar emot rejält att köpa en elprodukt med (inbyggda) specialbatterier.
- Ganska lågt och enkelt insteg för att kliva på och av.
- Uppsamlaren fungerar hyggligt, dvs den fylls, oftast.
- Idiotiska säkerhetsfunktioner
- Om man kör över en tuva eller fastnar i tjockt gräs så stoppas hela maskinen på 1 millisekund. Man har ingen chans att stanna, backa och/eller höja knivarna. Maskinen är svag. Men det är ok så länge man snabbt kommer igång igen, men hela maskinen stängs av. Man måste
- dra ut nyckeln,
- vänta 6-7 sekunder innan man
- stoppar in den igen,
- vänta några sekunder på att maskinen lyser upp,
- startar tändläget på maskinen med strömknappen,
- vänta några sekunder och
- trycker på knappen för att starta knivarna, och
- vänta några sekunder på att de ska starta, eller så får man trycka igen.
- Detta vill man inte upprepa ofta, men det måste man då maskinen är svag och lätt kör fast. På deras produktsida så står det Njut av kraften. Riktig humor där.
- När man backar så stannar knivarna.
- Detta sker så fort man nuddar gaspedalen, långt långt innan maskinen börjar rulla bakåt.
- Man måste hålla ned en knapp för att det inte ska ske, alltså trycka på knappen innan man nuddar gasen och hålla knappen intryckt hela tiden, och ta bort foten från gasen innan man släpper knappen.
- Problemet är bara att man tappar greppet på knappen då maskinen är så stötig och ryckig. Det är helt omöjligt att hålla knappen intryckt. Det finns ingenting att greppa som kan ge stöd för handen.
- Och det sekundära problemet är att knivarna ska ha några sekunder på att att bestämma sig för att starta igen (efter att man har tryckt på den knappen…).
- Om man kör över en tuva eller fastnar i tjockt gräs så stoppas hela maskinen på 1 millisekund. Man har ingen chans att stanna, backa och/eller höja knivarna. Maskinen är svag. Men det är ok så länge man snabbt kommer igång igen, men hela maskinen stängs av. Man måste
- Övriga idiotiska funktioner
- Långsam startprocedur
- När man stoppar i nyckeln så tänder maskinen upp, fast först efter några sekunder. Piper gör den också.
- När man därefter trycker på strömknappen så tar det några sekunder innan maskinen går i "tändläge".
- Nuddar man gasen före det så får man en felkod och får börja om.
- När man trycker på knappen för att starta knivarna så tar det några sekunder innan något händer. Ibland händer ingenting, då får man trycka på knappen igen…
- Hur kan Stigas maskiner behöva tänka så länge? En rymdfärja startar snabbare.
- När uppsamlaren är full så piper maskinen. Detta varken syns eller hörs, för man har ju lurar på sig (trots att maskinen är så tyst att det inte behövs något hörselskydd)
- När man får denna varning så finns det ingen marginal utan man måste stänga av knivarna ganska omgående för att undvika stopp i utkastarröret vilket leder till att maskinen går över till mulching, även efter att man tömt uppsamlaren.
- Det går inte att se hur full uppsamlaren är ifrån förarplatsen, utan man måste kliva av.
- Vid fullt rattutslag går maskinen rakt fram. Ja det är sant. Vrid på ratten och tryck på gasen så plöjer den rakt fram. Helt omöjlig i blött gräs eller om det lutar uppåt.
- Man måste smyga sakta för att göra en tvär sväng, men inte ens det hjälper ibland utan man får backa, fast då stängs knivarna av…
- På deras produktsida så står det Smidig .. styr, sväng och kör säkert. Lika hög humor där.
- Långsam startprocedur
- Sämre lösningar
- Gaspedalen kan lutas både framåt och bakåt. Det är kanske tänkt att man ska ha hela foten på pedalen för att snabbt o smidigt växla mellan framåt och bakåt, men det går inte, åtminstone inte jag. Det är en procedur att flytta foten fram eller bak. Varför inte ett växelreglage??
- När man svänger så lutar maskinen ned i ytterkant och lämnar en tydligt linje där knivarna har skurit ned.
- Gasen är för (o)känslig. Först händer ingenting, trycker man ned gasen lite mer så händer ingenting och trycker man på gasen ännu lite mer så rusar den iväg med ett ryck. Släpper man gasen för fort så tvärstannar den. Det blir en väldigt ryckig gång. Om man dock nuddar pedalen bakåt så stannar knivarna.
- Man får ingen varning att batteriet är på väg att ta slut, utan knivarna stannar plötsligt. Det innebär att utkastarröret ofta är fyllt och därmed täppt när man ska köra nästa gång, vilket maskinen inte varnar för utan den går över till mulching vilket man inte märker först.
- Uppsamlaren varnar inte för att gräs tuggat fast längst ned mot knivarna utan maskinen verkar tro att den kör i mulching-läge. Det finns inget sätt att se det när man kör. Man kan möjligen höra att det låter annorlunda.
- Uppsamlaren kan inte plockas av utan att allt gräs ramlar ut.
- Den är visserligen hyggligt lätt att tömma utan att behöva kliva av, men man kan inte lägga gräset på hög. Man kan bara lägga gräsklippet i en lång sträng. Vill man ha det på hög måste man skotta upp gräset från marken. Värt att fundera över. Det vore nog bättre att man fick kliva av och tömma på hög.
- Normal gräsmatta kräver högsta höjden på knivarna, ingen marginal alltså.
- Den driver bara på ett bakhjul. Slirar väldigt lätt. Går inte att köra i en slänt som lutar åt höger.
- Manöverpanelen på höger bakskärm är svår att se om man är välväxt. Man får famla efter knapparna.
- Den piper för mycket och för högt. Exempel
- Den piper när man trycker på strömknappen men den piper inte när den tänkt färdigt så att man kan trycka på gaspedalen.
- Den piper om man kliver av maskinen för att göra något annat i några minuter, och den slutar aldrig pipa. Man måste dra ut nyckeln för att den ska bli tyst.
- Plastig, skramlig, lätt.
- Framvagnen skramlar, allting verkar sitta löst. Detta kommer inte att hålla en säsong.
- Stötig.
- Liten ratt.
- Kör lätt fast.
- När man drar ut nyckeln så följer hela manöverpanelen med. Man måste hålla emot.
- Känns som att man ska tippa vid minsta sidolut.
- Större maskiner har enligt Stiga samma brister i handhavandet.
- Men då de har en starkare motor kanske man inte upplever det lika illa. Dessutom har de hjul under klippaggregatet (antiskalperingshjul).
Jo att 372E är en instegsmodell. Vad innebär det? De bedyrar att den inte ska vara dålig. Men de bemöter envist mina klagomål med att det är en instegsmodell och skickar mig bilden nedan. Stiga + /instegsmodell ger inga sökträffar på hela internet. Så den enda slutsats jag kan dra är att de faktiskt menar att instegsmodell är skräp och att jag borde ha fattat det, om jag nu hade vetat att denna maskin är en instegsmodell…
Detta är ingen bra reklam för ett så stort och gammal företag som Stiga.
Vad är då Stiga skyldig till, och vilka idiotfunktioner har de tvingats implementera?
Jag har givetvis läst alla relevanta säkerhetsstandarder som de uppger att maskinen följer. Det finns inga spår där som skulle motivera de stora problemen ovan.
- 2006/42/EC Machinery Directive, Annex I.
- EN 62841-1:2015 + AC:2015 Electric motor-operated hand-held tools, transportable tools and lawn and garden machinery.
- EN ISO 5395-1:2013 + A1:2018 Garden equipment — Safety requirements for combustion-engine-powered lawnmowers Part 1: Terminology and common tests.
- EN ISO 5395-3:2013 + A1:2017 + A2:2018 Garden equipment — Safety requirements for combustion-engine-powered lawnmowers Part 3: Ride-on lawnmowers with seated operator.
Lite lustigt är att från 2026 har Stiga åtgärdat problemet med backning för de större maskinerna. Det räcker där att trycka på knappen en gång. Detta verkar inte "Manne" på Stigas support känna till
Tittar man på t.ex Husqvarna så går de ett steg längre - där ställer man startnyckeln i ett visst läge så överrider man att knivarna stoppas under hela den tid man kör maskinen. Så det vore intressant att se hur detta krav är formulerat. Stiga har helt klart övertolkat det. Jag ser inga revisioner av dessa standarder.
Det finns ingen ny årgång av 372E. Stiga borde vara medveten om problemet nu även om de inte vill erkänna det så antingen kommer en ny version eller så tas denna bort. Men som sagt, Stiga lär inte ha fixat alla korkade beränsningar.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Hörselkåpa Bluetooth med brusreducering, mikrofon och USB-C Yato
Säkert ljudarbete
1 099 kr inkl moms
1 249 kr
Läs mer
Fantastiskt fin recension. Välformulerad, noggrann, bitter men med humor. Extra plus för forskandet i säkerhetsföreskrifter.
Klicka här för att svara