7 258 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
ctc safir 200 vvb ingen värme
Hej.
Har en vvb som är 5 månader gammal.
Det kommer inget varmvatten ur den.
Vrider man om kranen på varmt så kommer det kallvatten och man hör hur det forsar ur vvb. Så inget igensatt rör.
Där är el fram. Säkringarna i proppskåpet bytta för säkerhets skull. Där finns bara en knapp som det står "reset" men vad denna gör vet jag inte. All ström till vvb bryts när man trycker in den men inget mer händer.
Något mer jag kan testa?
Tack.
Har en vvb som är 5 månader gammal.
Det kommer inget varmvatten ur den.
Vrider man om kranen på varmt så kommer det kallvatten och man hör hur det forsar ur vvb. Så inget igensatt rör.
Där är el fram. Säkringarna i proppskåpet bytta för säkerhets skull. Där finns bara en knapp som det står "reset" men vad denna gör vet jag inte. All ström till vvb bryts när man trycker in den men inget mer händer.
Något mer jag kan testa?
Tack.
Hej.
Blandventilen har jag kollat å den är ok.
Hur kollar jag om dom har löst ut och hur återställer/fixar jag ifall det är det som är felet. Finns ju ingen display eller liknande som ger något felmeddelande
Blandventilen har jag kollat å den är ok.
Hur kollar jag om dom har löst ut och hur återställer/fixar jag ifall det är det som är felet. Finns ju ingen display eller liknande som ger något felmeddelande
Tack. Men den säger inte mer ingående vad jag skall göra. Eller hur man kollar nått av det. Bara att det finns och var det finns. Men får väll ringa röris på måndag.
Tack än en gång.
Tack än en gång.
Kalkskyddet är en sorts säkring som finns i kabeln med skyddshöljet. ( se bild i manualen).
Stäng av strömmen först och lossa kabeln. Mät om du har avbrott på den. Är det avbrott får du byta den. Det sitter en reservsäkring tejpad på plåten inuti beredaren.
Om den löser ut ofta, så måste du ta ut elpatronen och göra rent den.
Stäng av strömmen först och lossa kabeln. Mät om du har avbrott på den. Är det avbrott får du byta den. Det sitter en reservsäkring tejpad på plåten inuti beredaren.
Om den löser ut ofta, så måste du ta ut elpatronen och göra rent den.
Hej.
Ja jag testade att byta den och efter det så fungerade vvb. Så kalkskyddet hade löst ut.
Men det får mig att undra varför den löste ut, vvb är ju endast 6 månader gammal.
Finns det något man kan göra för att det inte skall hända igen? Min förra vvb hade inte denna funktionen och den fungerande i 40 år
så varför har denna vvb det?
Tacksam för hjälpen!
Ja jag testade att byta den och efter det så fungerade vvb. Så kalkskyddet hade löst ut.
Men det får mig att undra varför den löste ut, vvb är ju endast 6 månader gammal.
Finns det något man kan göra för att det inte skall hända igen? Min förra vvb hade inte denna funktionen och den fungerande i 40 år
Tacksam för hjälpen!
Jag har råkat ut för att den har löst ut utan anledning hos en kund. Jag tog ut elpatronen, men den var helt ren utan någon kalk. Jag bytte kalkskyddet och sen dess har det fungerat (över ett år sen). Vet inte varför den hade löst egentligen.
Klicka här för att svara