Hej
Har en ctc ew3 styrautomatik till pannan som varit avslagen sedan vi köpte huset. Hittade manualen till den http://www.ctc.no/files/pd_old/CTC_Matic-EW-3.pdf , satte shunten på automatik och slog till brytaren. som väntat verkar den inte fungera som tänkt.
dioden för ”-” lyser konstant och tempen till radiatorerna dalar oavsett hur jag vrider upp kurvan och ”dag temp” -vredet. som jag tolkar det är utegivaren sönder och skickar signal om att det är betydligt varmare ute än de faktiska 0 graderna.
1.går det att få tag i nya givare till dessa klenoder?
2.som jag förstått har jag en termisk shuntstyrning, hur fungerar dessa och hur kan man säkerställa att den fungerar?
3. är det värt mödan att få igång automatiken? har idag digitala danfoss termostater med schema och skickar ut 50-55grader konstant från pannan, jämfört med förra året då jag sprang upp å ner och reglerade pannan med halvdåliga termostater så är värmekomforten betydligt bättre och även första räkningen lägre än i fjol. tanken var att pannan skulle justera ner ut-tempen till radiatorerna vid vädersvängningar men frågan är hur mycket jag tjänar på detta?
Har en ctc ew3 styrautomatik till pannan som varit avslagen sedan vi köpte huset. Hittade manualen till den http://www.ctc.no/files/pd_old/CTC_Matic-EW-3.pdf , satte shunten på automatik och slog till brytaren. som väntat verkar den inte fungera som tänkt.
dioden för ”-” lyser konstant och tempen till radiatorerna dalar oavsett hur jag vrider upp kurvan och ”dag temp” -vredet. som jag tolkar det är utegivaren sönder och skickar signal om att det är betydligt varmare ute än de faktiska 0 graderna.
1.går det att få tag i nya givare till dessa klenoder?
2.som jag förstått har jag en termisk shuntstyrning, hur fungerar dessa och hur kan man säkerställa att den fungerar?
3. är det värt mödan att få igång automatiken? har idag digitala danfoss termostater med schema och skickar ut 50-55grader konstant från pannan, jämfört med förra året då jag sprang upp å ner och reglerade pannan med halvdåliga termostater så är värmekomforten betydligt bättre och även första räkningen lägre än i fjol. tanken var att pannan skulle justera ner ut-tempen till radiatorerna vid vädersvängningar men frågan är hur mycket jag tjänar på detta?
Gammal luring
Kanske den funkar på ett sätt som många andra , vid avbrott i en givare så ska den skicka ut max värme och vid kortslutning så stänger den , prova med det först så vet du om givaren är fel .tar lite tid med termosjuntmotor att reglera
Den ratten som har måne ska stå på noll , det är nattsänkning
Den i mitten ska vara på 0,8 om du är i mellansverige , kurvlutning
Den med sol är finjustering av värmen , börja med att ha den på noll är det för svalt ställer du upp 2 streck ( det är inte värmen i huset som den indikerar , det 2C upp på varmvattnet som ändras ut till huset ) efter varje ändring får du vänta ett dygn
Börja där och prova , kom gärna tillbaka om du har frågor
Kanske den funkar på ett sätt som många andra , vid avbrott i en givare så ska den skicka ut max värme och vid kortslutning så stänger den , prova med det först så vet du om givaren är fel .tar lite tid med termosjuntmotor att reglera
Den ratten som har måne ska stå på noll , det är nattsänkning
Den i mitten ska vara på 0,8 om du är i mellansverige , kurvlutning
Den med sol är finjustering av värmen , börja med att ha den på noll är det för svalt ställer du upp 2 streck ( det är inte värmen i huset som den indikerar , det 2C upp på varmvattnet som ändras ut till huset ) efter varje ändring får du vänta ett dygn
Börja där och prova , kom gärna tillbaka om du har frågor
så kan det ju va, ska mäta å kolla.
själva regleringen tror jag att jag förstått, som den är inställd nu hade vi knappt haft 30grader ut till radiatorerna.
jag provade att maxa både kurva och dagtemp men den där minus dioden lös konstant ändå, fattar det som att den lyser när den vill reglera ner värmen?
bor i södra sverige och kurvan skulle jag nog få ha på 0,8 och + 15 för att motsvara dagens komfort. ”komfort” är kanske att ta i, kallt i större eller mindre utsträckning är väl en bättre beskrivning :-|
själva regleringen tror jag att jag förstått, som den är inställd nu hade vi knappt haft 30grader ut till radiatorerna.
jag provade att maxa både kurva och dagtemp men den där minus dioden lös konstant ändå, fattar det som att den lyser när den vill reglera ner värmen?
bor i södra sverige och kurvan skulle jag nog få ha på 0,8 och + 15 för att motsvara dagens komfort. ”komfort” är kanske att ta i, kallt i större eller mindre utsträckning är väl en bättre beskrivning :-|
Klicka här för att svara

