Min zenith 250 har senaste veckan börjat visa ungefär 15 minus för mycket. Antar att det är utegivaren som kortslutit?
Står -26 nu men är väl ca -11 nu ute.
Har köpt 2st ntc motstånd redan innan sommaren för något strulade då med, men de berodde på Ngenic.
Men är det något man behöver göra i själva pannan eller är det bara att byta?

C Crayo skrev:
Min zenith 250 har senaste veckan börjat visa ungefär 15 minus för mycket. Antar att det är utegivaren som kortslutit?
Står -26 nu men är väl ca -11 nu ute.
Har köpt 2st ntc motstånd redan innan sommaren för något strulade då med, men de berodde på Ngenic.
Men är det något man behöver göra i själva pannan eller är det bara att byta?
Ntc brukar inte paja, är den bytt tidigare? Ta loss den och mät resistansen i rumstemp

H Håbbe01 skrev:
Ntc brukar inte paja, är den bytt tidigare? Ta loss den och mät resistansen i rumstemp
Inte bytt tidigare nej. Ja har bott här sedan 2016 och då var den nått år gammal bara. Så inte bytt senaste 9 år iallafall.
Vilket värde vid rumstemperatur?

C Crayo skrev:
Inte bytt tidigare nej. Ja har bott här sedan 2016 och då var den nått år gammal bara. Så inte bytt senaste 9 år iallafall.
Vilket värde vid rumstemperatur?
Du får nog jämföra me de du köpt tidigare, varierar vilken typ det är. Men man brukar ange värdet vid +25 om ja minns rätt.

• Gilla
Crayo
  • Laddar…
Jag bytte till en ntc termistor och istället för -27 visar den nu -4.
Dock är det -10 ungefär, är det fel värde jag köpt då. 150ohm
Edit. De tog nån minut men nu visar den -11,4.
14kr på elektrokit jämfört med 500-1000kr för en ctc original.

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
är det en standard ntc brukar de ha 10kohm vid 25 grader har jag för mig, då borde du ha ca 56 kohm vid -10

150ohm säger alla när man googlar.
Men som jag skrev ib
Van så fungerar det nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.