Byggahus.se

CTC 1100 Ekonomi, effekt på elpatron?

1. M
    Medlem Nivå 4
    Hej,

Har precis köpt hus där det sitter en CTC 100 Ekonomi (kombipanna), vet någon vad det är för effekt på elpatronen som sitter i? Någon som har en manual? Har googlat men hittar bara manualer till andra 1100-varianter.

2. J
    Medlem · Nivå 11
    Borde stå på någon etikett som kan sitta innanför någon plåt som enkelt går att skruva bort. Givetvis med strömlös panna om man skruvar på något.

3. M
    Medlem Nivå 4
    Har letat men hittar tyvärr ingenting...

4. S
    Medlem · Nivå 6
    Är det en sådan här Du har?
    Länk
    Svaret är i så fall 6 kW elpatron.

Kan Du kolla i elcentralen vad det sitter för säkringar som matar "panna" eller "elpatron"?

Men jag håller med: Det SKALL finnas en synlig dekal på pannan som anger eleffekten.

5. M
    Medlem Nivå 4
    Yes, det är en sån panna jag har, har dock hört att den går att stoppa i 9 kW. Den är säkrad på 3 st 10 A dvärgbrytare med en säkerhetsbrytare till hela pannan på 16 A. Har mätt vad patronen drar nu, 8,6 A på varje fas. Detta innebär väl effekt enligt nedan? Eller kan jag räkna så när det gäller 3-fas?

P=U*I=240*8,6=2,064 kW
    2,064*3=6,192 kW total effekt

6. D
    Besserwisser · Nivå 20
    CTC 1100 finns i flera varianter. Jag hade en med klart högre effekt.

7. J
    Medlem · Nivå 11
    Jo, men U = 230 V i Sverige och många andra länder sedan knappt 30 år. Också cirka 230 V, kan variera en del t.ex. beroende på belastningen i nätet och avståndet till transformatorstationen.

8. M
    Moderator · Nivå 18
    Det jag tar fasta på är 10A säkringarar
    Sen brukar väl elpatroner vara trefas utan nolla?
    Det skulle ge 400X10X3= 12KW som max
    med 8,6A så hamnar vi på ca 10Kw totalt

9. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 17
    400*10*√3=6,9;)

10. M
    Moderator · Nivå 18
    detaljer ;):D

11. P
    Medlem Nivå 3
    Hej. Vi köpte hus i Juni med den pannan. Hade manualen kvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20191020_101432.jpg

12. P
    Medlem Nivå 3
  13. M
    Medlem Nivå 4
    Ah, gött. Då är det bekräftat. Skulle du möjligtvis kunna ladda upp bilder på hela manualen (om det inte är för jobbigt/för många sidor)? CTC har ju konstigt nog inga manualer tillgängliga för denna

14. M
    Medlem Nivå 4