Det går normalt inte att bygga en ställning som på bilden på ett säkert och praktiskt sätt.
Skulle vara intressant att se vad som står i monteringsanvisningen??
Det är inte bara plattformen, det går i princip inte att montera gavlar och diagonalstag heller utan något att stå på. Dessutom är det vanskligt med uppstigning genom att klättra på gavlarna på den höjden. Skall det vara godkänt är det invändig uppstigning som gäller på höjder > 2 m.
Satsa på en plattform varje 2 m och invändig uppstigning. Saknar dessutom stödbenen på bilden. Basen måste vara minst 1/3 av höjden. Summa summarum är detta inte ett komplett paket som innehåller allt du i praktiken behöver.
Skulle vara intressant att se vad som står i monteringsanvisningen??
Det är inte bara plattformen, det går i princip inte att montera gavlar och diagonalstag heller utan något att stå på. Dessutom är det vanskligt med uppstigning genom att klättra på gavlarna på den höjden. Skall det vara godkänt är det invändig uppstigning som gäller på höjder > 2 m.
Satsa på en plattform varje 2 m och invändig uppstigning. Saknar dessutom stödbenen på bilden. Basen måste vara minst 1/3 av höjden. Summa summarum är detta inte ett komplett paket som innehåller allt du i praktiken behöver.
Den är heller inte så tung, så man får upp den en bra bit genom att hålla den i ena kortänden, lägga den på plats och sedan vika upp den andra änden och dra till den om man kliver upp ett steg eller två på sidostegen.
Njae, visst går det att montera ställningen så där.C cpalm skrev:Det går normalt inte att bygga en ställning som på bilden på ett säkert och praktiskt sätt.
Ställningen blir tämligen stabil när du sätter tvärstagen.
MEN när ställningen byggs på med ytterligare en nivå vill du ha ytterligare en plattform så man skall köpa ställningen med rätt konfiguration. Jag skulle satsa på Del1+Del3 snarare än Del1+Del2 som ger ytterligare en plattform.
Visst funkar några plankor men när väl ställningen är på plats så vill man ha plattformen!
Hm, kanske jag som blir förvillad av skalan och tycker ställningen på bilden ser högre ut än vad den är.Scout skrev:
Om jag förstår instruktionen rätt så är plattformen på bilden alltså på 3-metersnivån, så OK, då kanske det går hjälpligt om man är två personer.
Men nja, jag har förvisso en ZipUp och inte en Crause, men jag skulle aldrig montera den enligt den instruktionen. Kolla bara nedanstående bild, den där manövern är ett riktigt j-vla konststycke
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har haft ställningen (del 1 och del 2) sedan 2018.
I praktiken fungerar det bra. Jag har byggt upp den själv, ståendes på plank.
Se dock till att skaffa stödben, för det är ganska vingligt på högsta läget.
Desutom är det bra att ha hjulen på ställningen.
I praktiken fungerar det bra. Jag har byggt upp den själv, ståendes på plank.
Se dock till att skaffa stödben, för det är ganska vingligt på högsta läget.
Desutom är det bra att ha hjulen på ställningen.
Jag har en sedan ifjol och byggde ihop den själv när jag nyttjade den.
Dock så satte jag upp plattformen först innan jag satte dit del2 (för att sedan höja plattformen) men delarna är ju i aluminium och mycket lätta att hantera.
Passade på när Jula reade/sålde ut i höstas och kompletterade med del3 och stödben.
I höstas byggde jag garage och rullade därför hela ställningen på gjuten betongplatta.
Nu är det dags för vindskivor etc och då blir det med stödben då det kan bli vingligt på höjden.
Dock så satte jag upp plattformen först innan jag satte dit del2 (för att sedan höja plattformen) men delarna är ju i aluminium och mycket lätta att hantera.
Passade på när Jula reade/sålde ut i höstas och kompletterade med del3 och stödben.
I höstas byggde jag garage och rullade därför hela ställningen på gjuten betongplatta.
Nu är det dags för vindskivor etc och då blir det med stödben då det kan bli vingligt på höjden.
Klicka här för att svara