Hej!

Jag har en lite speciell byggnad på tomten, en holländsk väderkvarn. Vilket är roligt då det är en unik byggnad. Det tråkiga är att allt det utvändiga, såsom fönster, tak, fasad och vingar behöver renoveras. Tanken är att jag ska utföra de flesta av dessa moment själv, och ta in hantverkare eller bekanta till vissa delar.

Ett stort dilemma är byggnadsställning, som är väldigt dyrt att ta in en firma till att montera. Särskilt om den ska stå en längre period eller monteras upp och ner för det olika arbetsmomenten som inte kommer att hinnas med samtidigt. Det är inte den lättaste byggnaden att sätta ställning runt heller, då den är cirka 8m hög till takfot och 11m till toppen. Fasaden är 8-kantig och sluttar inåt cirka 1,6m från mark till takfot. Omkrets är cirka 24 meter nedtill, varannan sida är cirka 3,5m respektive 2,5m.

Första bilden är på den aktuella kvarnen. Den andra är en bild på hur ställningen såg ut runt en annan kvarn av liknande typ när de bytte tak på den.

Finns det någon med erfarenhet av byggnadsställningar som kan hjälpa mig? Är det värt att köpa begagnad ställning som jag sedan kan sälja när jag är färdig? Vilket typ av ställning är det man ska ha för att kunna bygga så flexibelt?

Tack på förhand! 😀
 
  • En holländsk väderkvarn med träpanel och stora vingblad under en klarblå himmel, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Holländsk väderkvarn omgiven av byggnadsställningar, synbar skylt på ställningen, grön omgivning, klar himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Om jag vore i din sits skulle jag skaffat en egen Burtonställning (och gått ställningsbyggnadskurs om andra ska få gå på ställningen)
 
  • Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
C
F fribygg skrev:
(och gått ställningsbyggnadskurs om andra ska få gå på ställningen)
Det där fixar man förvisso "lätt" med en Burtonställning, men problemet är att den bara är typgodkänd i ett fåtal specifika konfigurationer, och jag tror man måste använda en god portion fantasi för att hävda att en sådan där konstruktion följer någon av dem. Så om det skall vara godkänt måste man i så fall göra sina egna beräkningar.

Om ingen skall använda ställningen yrkesmässigt spelar det ju ingen roll. Alternativen är att trolla ihop något med ett typgodkänt system, eller låta en ställningsfirma göra beräkningarna om man inte går iland med det själv.

Att äga ställningen blir snabbt lönsamt, inte minst om den skall vara uppställd en längre tid.
Om man skall bygga en specialare kan man dock inte räkna med att man kommer att hitta ett paket med just rätt delar på begagnatmarknaden, och får börja plocka ihop enskilda delar vilket kan bli dyrt och ibland svårt att hitta rätt grejor. Vi själva landade i att köpa eget nytt, då prisskillnaden var marginell (tror vi skulle sparat ca. 25% om vi hypotetiskt hittat de delar vi behövde).
 
  • Gilla
kils och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om jag vore i din sits skulle jag skaffat en egen Burtonställning (och gått ställningsbyggnadskurs om andra ska få gå på ställningen)
Hej!
Jag har kikat lite på det, finns diverse ställningsutbildningar online upp till 9m. Får man kompetens där även för att bygga Burton?
Tror du man skulle kunna bygga basen i Haki och sedan bygga vidare med Burton? Haki kan jag få låna till en vettig peng.
 
C cpalm skrev:
Det där fixar man förvisso "lätt" med en Burtonställning, men problemet är att den bara är typgodkänd i ett fåtal specifika konfigurationer, och jag tror man måste använda en god portion fantasi för att hävda att en sådan där konstruktion följer någon av dem. Så om det skall vara godkänt måste man i så fall göra sina egna beräkningar.

Om ingen skall använda ställningen yrkesmässigt spelar det ju ingen roll. Alternativen är att trolla ihop något med ett typgodkänt system, eller låta en ställningsfirma göra beräkningarna om man inte går iland med det själv.

Att äga ställningen blir snabbt lönsamt, inte minst om den skall vara uppställd en längre tid.
Om man skall bygga en specialare kan man dock inte räkna med att man kommer att hitta ett paket med just rätt delar på begagnatmarknaden, och får börja plocka ihop enskilda delar vilket kan bli dyrt och ibland svårt att hitta rätt grejor. Vi själva landade i att köpa eget nytt, då prisskillnaden var marginell (tror vi skulle sparat ca. 25% om vi hypotetiskt hittat de delar vi behövde).
Hej! Tack för utförligt svar.

Lär man sig göra beräkningar på online-ställningskurser? T.ex. en sån här:
Utbildningskraft.se

Vad räknas som typgodkänt system? Är det standardiserade ställningar såsom Haki, Layher etc?

Jag har bevakat begagnatmarknaden ett tag och det är som du säger svårt att hitta allt man söker. Särskilt Burton verkar inte växa på träd. Det tråkiga för min del är att det behövs väldigt mycket ställning, cirka 24m omkrets och 8m plattformshöjd. Jag kan låna Haki förmånligt så går det att använda det som bas vore det fördelaktigt.
 
Vår lokala kvarn renoveras och de verkar främst jobba med sele och lite hemmasnickrade ställningar
Luftfoto av en vindkvarn under renovering omgiven av skog med sjö i bakgrunden, byggarbeten synliga runt kvarnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av en kvarn med träställningar och byggmaterial, omgivet av grönska och landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rotehjon och 1 till
  • Laddar…
P
R Rotehjon skrev:
Hej!
Jag har kikat lite på det, finns diverse ställningsutbildningar online upp till 9m. Får man kompetens där även för att bygga Burton?
Tror du man skulle kunna bygga basen i Haki och sedan bygga vidare med Burton? Haki kan jag få låna till en vettig peng.
Nej det är bara en teoretisk säkerhetsutbildning där man avlägger ett teoretiskt prov på slutet, ingen kunskap om någon speciell ställningssort..
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
P
R Rotehjon skrev:
Hej! Tack för utförligt svar.

Lär man sig göra beräkningar på online-ställningskurser? T.ex. en sån här:
Utbildningskraft.se

Vad räknas som typgodkänt system? Är det standardiserade ställningar såsom Haki, Layher etc?

Jag har bevakat begagnatmarknaden ett tag och det är som du säger svårt att hitta allt man söker. Särskilt Burton verkar inte växa på träd. Det tråkiga för min del är att det behövs väldigt mycket ställning, cirka 24m omkrets och 8m plattformshöjd. Jag kan låna Haki förmånligt så går det att använda det som bas vore det fördelaktigt.
Haki är värdelöst för runda byggnationer..

Hyr ställning för det är inte lätt att köpa den mängden du behöver billigt..
 
R Rotehjon skrev:
Tror du man skulle kunna bygga basen i Haki och sedan bygga vidare med Burton?
Nej det är svårt. Skaffa egen ställning, har du inte möjlighet att köpa Burtonställning och bara ska jobba själv på den kan du bygga egen i trä.
 
  • Gilla
Helena Lundberg
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Hyr ställning för det är inte lätt att köpa den mängden du behöver billigt..
Det är ännu svårare att hyra ställning billigt.. Om man får låna gratis av nån kompis är det ju såklart billigare än att äga en egen. Att hyra ställning längre tid och eventuellt flera ggr blir snart lika dyrt eller dyrare än att äga en egen Burtonställning, det är knappast nått som åldras och förlorar i värde på en galvad byggställning.
 
  • Gilla
perror och 6 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Det är ännu svårare att hyra ställning billigt.. Om man får låna gratis av nån kompis är det ju såklart billigare än att äga en egen. Att hyra ställning längre tid och eventuellt flera ggr blir snart lika dyrt eller dyrare än att äga en egen Burtonställning, det är knappast nått som åldras och förlorar i värde på en galvad byggställning.
Har du koll på vad en godkänd ställning runt det kostar?
Jag skulle tippa på att det är över 200tkr om du ska köpa inte alla har dom pengarna..
 
Rejäl skrev:
Har du koll på vad en godkänd ställning runt det kostar?
Jag skulle tippa på att det är över 200tkr om du ska köpa inte alla har dom pengarna..
Vi kan väl anta att det handlar om nått sådant, jag gissar (baserat på egna erfarenheter) att den blir värd mer om tjugo-trettio år även om planken skulle vara slut.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Mitt råd är att låta det ta tid. Bevakning på Blocket efter Burton ställning. Köp det du hittar som ligger i rätt prisklass. En sak som kan vara bra att veta är att Burton-rör går att sätta ihop med samma kopplingar som de som används till ramställning typ Layher. Jag har själv därför kombinerat ram-ställning och Burton för egna renoveringar på huset.
Det som dock komplicerar, är ju att du säger att du ska ta in andra också, som ska göra jobb. Kanske kan du låta bli det, och göra allt själv?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
VAD är det som ska renoveras/fixas?? Ställning blir lite krångligt pga byggnaden lutar inåt… Skylift verkar faktiskt enklare.

Annars… som privatperson är ramställning enkelt. 2 meter höga sektioner, 73 cm på djupet. Och 3,57,eller 2,57 på längden. Och där borde det gå att få till nåt smart på dina väggar som är 2.5 resp 3.5 meter…
8 ramar, som du bygger samman med burtonrör.
Bygg rakt upp. Sen börjar det svåra att bygga inåt mha burton…
Normalt har man motvikter vid sneda fasader, men om du skruvar samman dessa 8 delar borde det bli stabilt…..

Jag skulle nog satsa på en skylift ;)

Billigast är att köpa, gärna vid lågsäsong…, nyttja den tid du behöver, sälja när du är klar.
Troligen får du igen pengarna, dvs noll kronor i hyra!
 
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
AXS
Skulle köpa en typ facas på 6m och flytta runt. Sen köpa en stabil skylift som du säljer när du är klar.

Finns många typer av skylift, kolla runt ordentligt på olika modeller och provkör helst. Inte kul att ha en som inte är stabil eller gör att du precis inte når.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.