D
BirgitS BirgitS skrev:
Hur så?
På vilket sätt är det relevant för mitt inlägg?
Jag skrev ju bara sånt som är välkänt vid det här laget.
Jag bara undrar, inget illa menat du behöver inte försvara dig.

J
Ulltand Ulltand skrev:
Länkarna finns ju till för att läsas. Bra om du gör det innan du babblar.
Det är inte länkarna som är felet utan du som sammanfattar ohederligt, vilket har varit ditt signum under två år nu. Detta är troligen uppenbart för alla utom dig själv. Men jag är nöjd nu. Alla som vill kan dra sina egna slutsatser. Det är inte så att vi försöker omvända dig utan argumentationen består i att bemöta rena osakligheter.

• Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
Långtidscovid vanligt bland cancerpatienter.

""Syndromet riskerar dessutom att störa cancerbehandlingen vilket leder till sämre överlevnad. Ännu en indirekt dödsorsak av Covid-19 som inte kommer med i statistiken.

Cancerpatienter har länge pekats ut som en riskgrupp för covid-19. Samtidigt beräknas omkring 60 till 80 procent av patienterna som blir sjuka överleva viruset.

Nu har forskare undersökt hur vanligt det är med långtidssymtom för just cancerpatienter.

Resultatet, som har publicerats i The Lancet, visar att omkring 15 procent i gruppen drabbas. Vanligast är det med långvariga luftvägssymtom, vilket 49,6 procent av patienterna hade. 41 procent besvärades av utmattning, 5,5 procent av viktminskning och 7,3 procent av neurokognitiva symtom.

Kan påverka behandling
Symtomen pekades också ut som ett hot mot viss cancerbehandling. I de fall då behandling avbröts syntes en betydligt mindre chans till överlevnad för drabbade patienter."" Expressen

J
Ulltand Ulltand skrev:
Långtidscovid vanligt bland cancerpatienter.

""Syndromet riskerar dessutom att störa cancerbehandlingen vilket leder till sämre överlevnad. Ännu en indirekt dödsorsak av Covid-19 som inte kommer med i statistiken.

Cancerpatienter har länge pekats ut som en riskgrupp för covid-19. Samtidigt beräknas omkring 60 till 80 procent av patienterna som blir sjuka överleva viruset.

Nu har forskare undersökt hur vanligt det är med långtidssymtom för just cancerpatienter.

Resultatet, som har publicerats i The Lancet, visar att omkring 15 procent i gruppen drabbas. Vanligast är det med långvariga luftvägssymtom, vilket 49,6 procent av patienterna hade. 41 procent besvärades av utmattning, 5,5 procent av viktminskning och 7,3 procent av neurokognitiva symtom.

Kan påverka behandling
Symtomen pekades också ut som ett hot mot viss cancerbehandling. I de fall då behandling avbröts syntes en betydligt mindre chans till överlevnad för drabbade patienter."" Expressen
Jag hade nog om jag blivit tillfrågad förväntat mig en ännu större andel än 15%, rent spontant. En större andel än genomsnittet var ändå rökande män över 80 år. Att då 85% inte drabbades alls är ändå betryggande.

J Jocke Best skrev:
Jag hade nog om jag blivit tillfrågad förväntat mig en ännu större andel än 15%, rent spontant. En större andel än genomsnittet var ändå rökande män över 80 år. Att då 85% inte drabbades alls är ändå betryggande.
Visst är det kanske lägre än väntat men så är ju cancer vanligare bland äldre och långtidcovid vanligast bland yngre kvinnor.

Det tråkiga men just denna grupp är att det tycks påverka hur cancern kan behandlas och långtidscoviden kan då bli en indirekt dödsorsak. Detta gäller förmodligen över alla åldersspann.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
[länk]
Som drabbad av hjärntrötthessyndrom liknande ME/cfs efter TBE, så vill jag ställa mig skeptisk, till att dimsyn, ljuskänslighet och smärta, skulle vara ett specifikt Covid relaterat kvarstående besvär.

Det är ett vanligt "post-infektionssymtom", som ingår i olika varianter av "hjärntrötthet", som uppstår efter tuffa infektioner.

Jag blir lite irriterad på att välutbildade läkare och forskare, åtminstone enligt den citerade korta nyhetsartikeln, tycks omedvetna om symtombilden som hänger samman med "post-infektion".

• Gilla
SnickareHobb och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S skogaliten skrev:
Som drabbad av hjärntrötthessyndrom liknande ME/cfs efter TBE, så vill jag ställa mig skeptisk, till att dimsyn, ljuskänslighet och smärta, skulle vara ett specifikt Covid relaterat kvarstående besvär.

Det är ett vanligt "post-infektionssymtom", som ingår i olika varianter av "hjärntrötthet", som uppstår efter tuffa infektioner.

Jag blir lite irriterad på att välutbildade läkare och forskare, åtminstone enligt den citerade korta nyhetsartikeln, tycks omedvetna om symtombilden som hänger samman med "post-infektion".
Jag tror ju mer att det är journalisten som är covidinriktad.

Men det är väl bra att man får pengar för förbättra kunskapsläget om dessa synproblem oavsett om personerna har fått det pga. covid eller någon annan infektion.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror ju mer att det är journalisten som är covidinriktad.

Men det är väl bra att man får pengar för förbättra kunskapsläget om dessa synproblem oavsett om personerna har fått det pga. covid eller någon annan infektion.
Det vore en välgärning om "post-infektion" var mer genomforskat, och att bra rehabilitering vore allmänt tillgänglig.

Men jag är rädd, att när antalet människor med "post-covid" så småningom minskar, så försvinner också resurser och intresse för "post-infektion", och allt återgår till det vanliga, d.v.s. att personer med "post-infektion", blir ignorerade.

En ny teori som egentligen bygger på den danske Nobelpristagarens (1984) Niels k Jernes 3:e stora teori från 70-tslet, nätverksteorin om antikroppar.
Vissa individer kan ha oturen att immunfösvaret gör antikroppar mot antikroppar(här spikantikroppar). Det ska vara osannolikt , men möjligt. Dessa kommer då att likna spikprotein, och kunna fästa till celler med ACE2 receptorer.
Och ställa till med oreda...
Teorin kan förklara varför vissa kan vara hjälpta av vaccin, viss av kortison.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Development of ACE2 autoantibodies after SARS-CoV-2 infection
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC8415618/

Activation of the immune system is implicated in the Post-Acute Sequelae after SARS-CoV-2 infection (PASC) but the mechanisms remain unknown. Angiotensin-converting enzyme 2 (ACE2) cleaves angiotensin II (Ang II) resulting in decreased activation of the AT1 receptor and decreased immune system activation. We hypothesized that autoantibodies against ACE2 may develop after SARS-CoV-2 infection, as anti-idiotypic antibodies to anti-spike protein antibodies.
We tested plasma or serum for ACE2 antibodies in 67 patients with known SARS-CoV-2 infection and 13 with no history of infection. None of the 13 patients without history of SARS-CoV-2 infection and 1 of the 20 outpatients that had a positive PCR test for SARS-CoV-2 had levels of ACE2 antibodies above the cutoff threshold.
In contrast, 26/32 (81%) in the convalescent group and 14/15 (93%) of patients acutely hospitalized had detectable ACE2 antibodies. Plasma from patients with antibodies against ACE2 had less soluble ACE2 activity in plasma but similar amounts of ACE2 protein compared to patients without ACE2 antibodies. We measured the capacity of the samples to inhibit ACE2 enzyme activity. Addition of plasma from patients with ACE2 antibodies led to decreased activity of an exogenous preparation of ACE2 compared to patients that did not have antibodies.
Conclusions
Many patients with a history of SARS-CoV-2 infection have antibodies specific for ACE2. Patients with ACE2 antibodies have lower activity of soluble ACE2 in plasma. Plasma from these patients also inhibits exogenous ACE2 activity. These findings are consistent with the hypothesis that ACE2 antibodies develop after SARS-CoV-2 infection and decrease ACE2 activity. This could lead to an increase in the abundance of Ang II, which causes a proinflammatory state that triggers symptoms of PASC.
Och då kan man väl vara glad över att antikroppar tycks försvinna eller att nivåerna åtminstone minskar över tid…

Edit: Studien undersöker en hypotes.
Min kommentar får väl anses vara en spekulation även om den tycks högst verklig om man jämför med antikroppar mot sars-cov-2 viruset.

Redigerat:
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Åkte på Convid i mars förra året. bara lite hosta och när jag skulle vara hundvaktmärkte jag att jag hade skitdålig kondition. Orkade bara springa ca 5 meter innan jag höll på att tappa andan. Kollade min kroppstemperaturen som visade sig ligga på 38,5 i 3,5 månader utan att jag hade någon känning av febern. När febern gav med sig märkte jag att jag samma dag fick mycket sämre syn på vänster öga. Fotograferar mycket i min trädgård så jag vet på dagen när min syn försämrades. Har inte hittat några artiklar om synrubbningar och grå starr som uppstått på bara en dag och är orsakad av Convid.
Är inte så sugen på att gråstarr operera mina ögon innan jag fått mer information om kombinationen Convid och synrubbningar.
Har läst att det finns ögondroppar som heter Lanosterol som ska fungera bra på hundar men vet inte om det finns liknande ögondroppar för människor?

• Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
N nallepu skrev:
När febern gav med sig märkte jag att jag samma dag fick mycket sämre syn på vänster öga. Fotograferar mycket i min trädgård så jag vet på dagen när min syn försämrades. Har inte hittat några artiklar om synrubbningar och grå starr som uppstått på bara en dag och är orsakad av Convid.
Är inte så sugen på att gråstarr operera mina ögon innan jag fått mer information om kombinationen Convid och synrubbningar.
Har läst att det finns ögondroppar som heter Lanosterol som ska fungera bra på hundar men vet inte om det finns liknande ögondroppar för människor?
Du bör förstås ta kontakt med läkare så att du kan bli undersökt av en ögonläkare. Det finns många orsaker till försämrad syn och inte bara gråstarr.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Nya rön som kanske har bäring på långtidscovid.

Ny studie visar hur Covid-19 fixar med med dragning av kapillärer i hjärtmuskeln. Stuiden är utförd på avlidna människor men det finns många rapporter om hjärtpåverkan även vid lindrig covid. Liksom det finns för myclet annat som tex njurarna. Covid 19 har bra förmåga att skada olika vävnadstyper i kropp.

Innovative X-Ray Imaging Directly Shows COVID-19 Can Cause Vascular Damage to the Heart

TOPICS:CardiologyCOVID-19HeartInfectious DiseasesUniversity of Göttingen

By University of Göttingen December 30, 2021

Heart-Tissue-Severe-COVID-19-777x261.jpg
Vascular network (red) in healthy heart tissue (left) and in severe Covid-19 (right). Due to faulty reforming of the network as a result of Covid-19, numerous branches, splits and even loops develop in the capillaries, which can be analyzed mathematically. Credit: M. Reichardt, P. Møller Jensen, T. Salditt

https://scitechdaily.com/innovative...id-19-can-cause-vascular-damage-to-the-heart/

blackarrow blackarrow skrev:
En ny teori som egentligen bygger på den danske Nobelpristagarens (1984) Niels k Jernes 3:e stora teori från 70-tslet, nätverksteorin om antikroppar.
Vissa individer kan ha oturen att immunfösvaret gör antikroppar mot antikroppar(här spikantikroppar). Det ska vara osannolikt , men möjligt. Dessa kommer då att likna spikprotein, och kunna fästa till celler med ACE2 receptorer.
Och ställa till med oreda...
Teorin kan förklara varför vissa kan vara hjälpta av vaccin, viss av kortison.

Det förklarar rätt mycket i så fall. Undrar om det hänger ihop med Bruce Patterson fynd men det kanske är det spikproteinet i monocyterna som håller tillståndet i gång...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.