J
Ulltand Ulltand skrev:
Det var två länkar Och citat från båda som du uppenbarligen missade.

30 % är en siffra som återkommer ofta i olika studier men som du ser ovan kan det vara betydligt mer om man tittar på specifika grupper. Givetvis mer om man skulle provta alla efter covid då tex njurpåverkan är vanligt.

Senast igår i DN var det ett reportage om behandling av patienter med luktbortfall pga Covid-19. Vården gjorde bedömningen att 300.000 patienter skulle behöva den behandlingen. Stämmer ju rätt bra med 30% det också. I alla fall i samma härad.

Läs gärna inlägget före ditt för en sammanställning av olika studier.
Som vanligt så glider du på sanningen när du vill få saker att framstå som du vill. I det första inlägg så talar du om att ny forskning, och sammanfattar bland annat med dessa 30%, men artikeln är ju inte forskningen. Men om det är över 30 till och med så kan vi ju dra till med 100%, det räcker ju att omdefiniera lång tid till något kortare lång tid. Därmed släpper jag sidospåret för denna gång tills det hittas på på nytt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar vara 4 dagar sen: [länk]
Det står inte att uppgiften om 300 000 kommer från vården.
Det står inte att det är 300 000 med luktbortfall.
Det står inte att alla med nedsatt luktsinne behöver den specialiserade vården.


"Ungefär 300 000 svenskar beräknas ha nedsatt luktsinne efter covid-19. Men i Sverige finns bara två lukt- och smakmottagningar. Mottagningen på Karolinska sjukhuset i Huddinge har varit öppen i några veckor men redan står hundratals patienter i kö."


Spelar det någon roll? 300.000 är drabbade och det klassas som långtidscovid om det är efter covid-19 och pågår en stund. Vi vet ju att så är fallet och så klart skulle alla vara betjänta av den vården.

Jag försöker bara få upp era underskattningar av långtidscovid till mer rimliga nivåer. Det är liksom meningslöst att försöka hitta en exakt siffra men man behöver ju inte hamna en 10-potens under som du gör.
 
J Jocke Best skrev:
Som vanligt så glider du på sanningen när du vill få saker att framstå som du vill. I det första inlägg så talar du om att ny forskning, och sammanfattar bland annat med dessa 30%, men artikeln är ju inte forskningen. Men om det är över 30 till och med så kan vi ju dra till med 100%, det räcker ju att omdefiniera lång tid till något kortare lång tid. Därmed släpper jag sidospåret för denna gång tills det hittas på på nytt.
Länkarna finns ju till för att läsas. Bra om du gör det innan du babblar.
 
Här en artikel om en studie där "bara" 10% drabbas efter mild covid. En siffra du tidigare totalsågade Birgitt.Och vi vet ju också att gruppen blir större om man mäter på måttlig och svår covid.

""Var tionde person med mild covid-19 drabbas av "långtidscovid". Det visar en ny svensk studie som undersökt coronasmittad sjukvårdspersonal över tid.

Främst handlar det om luktbortfall, smakbortfall och trötthet. Måttliga till allvarliga covidsymtom som åtta månader efter insjuknande fortfarande fanns kvar bland var tionde person, enligt studien som publiceras i medicinska tidskriften JAMA.

– Det är en hög siffra och det är tråkigt att det är så pass många som har symtom som påverkar dem socialt, hemmet och på arbetet så länge, säger Charlotte Thålin, specialistläkare och ansvarig forskare för studien."""

https://www.hbl.fi/artikel/ny-studie-var-tionde-far-langtidscovid/
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Spelar det någon roll?
Det är klart att det spelar roll om ditt inlägg är felaktigt när du påstår att vården har sagt att 300 000 svenskar har luktbortfall.
Det är en jätteskillnad på om vården har sagt något eller om journalist har letat fram något på något obekant ställe. Har du aldrig hört talas om källkritik?
Det är en jätteskillnad på luktbortfall och nedsatt luktsinne.
Det är en jätteskillnad på om 300 000 behöver specialiserad vård eller om en majoritet klarar sig med enkel luktträning på egen hand.

Som du nu citerar det är hundratals människor i kö och inte 100 000.

Ulltand Ulltand skrev:
300.000 är drabbade
Det vet vi inte, det står ju att det är en beräkning.
Ulltand Ulltand skrev:
det klassas som långtidscovid om det är efter covid-19 och pågår en stund.
Det klassificeras som postcovid om det har pågått i minst 3 månader.
Ulltand Ulltand skrev:
så klart skulle alla vara betjänta av den vården.
Nej, om många klarar sig med luktträning på egen hand eller med hjälp av vårdcentralen så är det många som inte vill åka över halva Sverige och det är inte heller samhällsekonomiskt vettigt att låta folk göra det i onödan.

Ulltand Ulltand skrev:
Jag försöker bara få upp era underskattningar av långtidscovid till mer rimliga nivåer.
Jag gör ingen uppskattning av antalet med postcovid. Jag bara hänvisar till vad andra har kommit fram till samt till vad jag har hör runt mig.

Du som har ett skolbarn. Hur många i klassen och skolan har postcovid med tanke på att kring 40 % av tonåringarna verkar ha haft covid?
Är det 13 % av eleverna, dvs. 4 i varje klass?
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
En siffra du tidigare totalsågade Birgitt.
Nej, det har jag inte gjort. Det bara inte stämmer med andras redovisningar.

Ulltand Ulltand skrev:
Här en artikel om en studie där "bara" 10% drabbas efter mild covid.
Den där studien skrevs det om i våras så jag känner till den och har själv skrivit om flera av den forskargruppens resultat under ett års tid ungefär.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag gör ingen uppskattning av antalet med postcovid. Jag bara hänvisar till vad andra har kommit fram till samt till vad jag har hör runt mig.

Det har jag inte sett. Har du länkat en enda vetenskaplig studie om förekomsten av långtidscovid?

Det enda du tycks göra är att hitta ovidkommande fel och brister i den uppsjö av studier jag länkat. Brister finns och därför är jag tydlig med att det ligger i ett spann som börjar på 10%

Men vilken är din samlade uppfattning efter att ha läst så många studier. Hur många drabbas av långtidscovid skulle du säga? Säg nu inte att du inte har en uppfattning med så stort material tillgängligt.
 
D
Har det kommit evidens för långtidscovid ännu?
 
D Bubblebubb skrev:
Har det kommit evidens för långtidscovid ännu?
Känner till åtminstone tre studier där man tydligt ser en påverkan på immunförsvaret hos patienter med långtidscovid,. Mindre studier men verkar välgjorda.

Annan långtidscovid omfattar skador och påverkan på olika organ. Där finns det massor av evidens.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det har jag inte sett. Har du länkat en enda vetenskaplig studie om förekomsten av långtidscovid?
Det vet jag inte. Men det måste inte vara en forskningsstudie för att vara vettigt, beskrivningar av verkligheten är också meningsfullt.

Ulltand Ulltand skrev:
Det enda du tycks göra är att hitta ovidkommande fel och brister i den uppsjö av studier jag länkat.
Det är väl det att jag inte tycker att det jag skriver om är ovidkommande fel och brister utan väsentliga fel och brister.
 
BirgitS
D Bubblebubb skrev:
Har det kommit evidens för långtidscovid ännu?
Det finns många som är diagnosticerade med postcovid. Det är helt uppenbart att många har besvär som pågår i månader efter att ha haft covid. I en del fall kan man se med röntgen att de har skador på t.ex. lungorna så bevis för att postcovid finns har funnits i minst ett år.

Postcovid eller liknande ord är den benämning som används i de flesta europeiska länder eftersom det handlar om ett tillstånd efter att man har haft en covid-infektion och inte om att covidinfektionen fortfarande pågår som långtidscovid låter som.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det vet jag inte. Men det måste inte vara en forskningsstudie för att vara vettigt, beskrivningar av verkligheten är också meningsfullt.
.

Är det inte märkligt att jag länkat +10 studier i tråden för att få ett grepp om helheten och du ingen? Du som så gärna länkar andra resultat.

Men att du du med stor iver kritiserar alla studier och inte minst budbäraren varje gång

Kan det hänga ihop med att jag tidigt varande för långtidscovid och att det var oförsiktigt av FHM att släppa fram smittan men att du då hade en annan uppfattning?
 
D
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns många som är diagnosticerade med postcovid. Det är helt uppenbart att många har besvär som pågår i månader efter att ha haft covid. I en del fall kan man se med röntgen att de har skador på t.ex. lungorna så bevis för att postcovid finns har funnits i minst ett år.

Postcovid eller liknande ord är den benämning som används i de flesta europeiska länder eftersom det handlar om ett tillstånd efter att man har haft en covid-infektion och inte om att covidinfektionen fortfarande pågår som långtidscovid låter som.
Är du medicinskt utbildad?
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Är det inte märkligt att jag länkat +10 studier i tråden för att få ett grepp om helheten och du ingen?
Så du vet att jag inte har länkat till någon studie?
Eller var det ytterligare en glidning av sanningen?
Vilket ju är varför jag kritiserar budbärare t.ex.

Ulltand Ulltand skrev:
Men att du du med stor iver kritiserar alla studier och inte minst budbäraren varje gång
Källkritik är bra och nyttigt. Du kanske skulle ägna dig lite mer åt det i stället för att blint acceptera alla studier.

Ulltand Ulltand skrev:
Kan det hänga ihop med att jag tidigt varande för långtidscovid och att det var oförsiktigt av FHM att släppa fram smittan men att du då hade en annan uppfattning?
Jag bara inte ser hur det skulle vara möjligt för Fohm att införa vare sig just några mycket hårdare restriktioner eller göra det flera veckor tidigare med de lagar som gäller. Men det hör inte hemma i den här tråden.
 
BirgitS
D Bubblebubb skrev:
Är du medicinskt utbildad?
Hur så?
På vilket sätt är det relevant för mitt inlägg?
Jag skrev ju bara sånt som är välkänt vid det här laget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.