73 135 läst ·
646 svar
73k läst
646 svar
Covid-19 - hälsolägestråden
Dag 6, kl 15.00: Har blivit lite tungt att andas. Den vanliga ytliga andningen räcker inte till riktigt. Måste djupandas till och från. Testade på 1177 på webben om det var dags att ringa för rådgivning och det var det. Står i kö till 1177, vi får se vad de säger när/om man kommer fram. Kötiden är 40 minuter...pacman42 skrev:
Det är strax över fem dygn sedan jag fick de första symtomen.
Inga flera timmar här inte, jag kontrollerades inom en minut och hade fullgod syresättning. Fick inte stanna trots att jag konstant är andfådd.Jonatan79 skrev:
Och ingen provtagning - Ingen provtagning utan inläggning...
De tog in frun på koll av syresättningen också, mest för att kunna få med henne i statistiken tror jag. Hon hade lite försämrat värde, men det bliv inte sämre av benböj så hon fick gå.
Så det socialministern sa tidigare stämmer alltså inte?pacman42 skrev:
"Nu utökas prioritetsgrupp 1 så att även patienter med symptom som söker vård på en vårdcentral eller annan öppen mottagning ska kunna testas, säger Lena Hallengren."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lena-hallengren-om-coronatesterna-prioritetsgrupp-utokas
Nej, det stämmer inte!useless skrev:
De har inte kapacitet till att ta ens de som är på akuten enligt sköterskan.
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Låter jobbigt det där för er!
Tycker det är så märkligt, jag som jobbar 12h pass, 5dagar i streck varannan vecka på sjukhus i "skiten" och handgripligen måste ta i, samtala med och även brottas med konstaterat smittade individer har hitills inte blivit sjuk.
Ingen i min arbetsgrupp på 5 personer har heller blivit sjuk.
Tycker det är så märkligt, jag som jobbar 12h pass, 5dagar i streck varannan vecka på sjukhus i "skiten" och handgripligen måste ta i, samtala med och även brottas med konstaterat smittade individer har hitills inte blivit sjuk.
Ingen i min arbetsgrupp på 5 personer har heller blivit sjuk.
Att jag smittades lätt och blev ordentligt sjuk beror troligen på mitt blodtryck. Läste en rapport från Kina att man lättare blir smittad och att man blir sjukare när man har högt blodtryck. Och detta gäller alltså förloppet innan man blir inlagd, dvs det som man pratar om i Sverige.G ekaa88 skrev:Låter jobbigt det där för er!
Tycker det är så märkligt, jag som jobbar 12h, 5dagar i streck varannan vecka på sjukhus i "skiten" och handgripligen måste ta i, samtala med och även brottas med konstaterat smittade individer har hitills inte blivit sjuk.
Ingen i min arbetsgrupp på 5 personer har heller blivit sjuk.
Dag 6 kväll:
Kan nu andas lättare. Det var som värst när jag var inne på sjukhuset, det lättade en aning redan på vägen hem. Nu behöver jag inte djupandas alls längre och trycket på bröstkorgen har minskat. Hostar lite mindre också.
Hoppas att det inte kommer tillbaka. Det var mycket obehagligt att känna att luften var begränsad. Tänk då de som inte ens klarar av att syresätta blodet fullt ut. Det är en riktigt obehaglig sjukdom detta...
Edit:
Denna dag-till-dag-beskrivning har hjälpt mig en hel del, symtomen varierar en del, men den har stämt väldigt bra. Kan vara bra för andra som blir sjuka att ha som referens....
https://www.boston25news.com/news/t...reakdown-symptoms/YRC3CCK2NFD2THIYJHT35447AU/
Kan nu andas lättare. Det var som värst när jag var inne på sjukhuset, det lättade en aning redan på vägen hem. Nu behöver jag inte djupandas alls längre och trycket på bröstkorgen har minskat. Hostar lite mindre också.
Hoppas att det inte kommer tillbaka. Det var mycket obehagligt att känna att luften var begränsad. Tänk då de som inte ens klarar av att syresätta blodet fullt ut. Det är en riktigt obehaglig sjukdom detta...
Edit:
Denna dag-till-dag-beskrivning har hjälpt mig en hel del, symtomen varierar en del, men den har stämt väldigt bra. Kan vara bra för andra som blir sjuka att ha som referens....
https://www.boston25news.com/news/t...reakdown-symptoms/YRC3CCK2NFD2THIYJHT35447AU/
Redigerat:
Min sambo har upplevt samma symptom och likande din tidslinje. Efter några dagar när andningen varit som värst har kroppen sakta återhämtat sig. Ett råd är att växla upp väldigt långsamt, ta korta promenader och låt det ta sin tid att bli återställd. Om du råkar röra dig lite för länge så kan du hoppa tillbaka i tiden och blir liggandes I onödan.
Dag 7 morgon
Vaknar och mår mycket bättre. Känns som om man är överkörd av en ångvält, men den allmänna sjukdomskänslan har minskat kraftigt.
Det är på den 7:e dagen man normalt skall börja känna en tydlig förbättring om det går bra. Puh...
Vaknar och mår mycket bättre. Känns som om man är överkörd av en ångvält, men den allmänna sjukdomskänslan har minskat kraftigt.
Det är på den 7:e dagen man normalt skall börja känna en tydlig förbättring om det går bra. Puh...
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Jag blir så trött. Labben har kapacitet. Det finns aktörer med kapacitet för provtagning. Ambitionen uppifrån finns där och staten tar dessutom kostnaden. Varför, varför, varför förmår vi inte testa folk?pacman42 skrev:
