Har senaste dagarna flyttat en släkting till äldreboende. Har haft kontakt med fler människor senaste dagarna än senaste månaden, då omvårdspersonal sprang så där varannan timme hos släktingen, samt att det nästan aldrig var samma person. Dessutom dag 2 var det covidsmitta på äldreboendet! Der kändes i luften, en helt klart annan doft dag 2, lite sötsur, unken doft. Den doften fanns inte dag 1. Hoppas man inte blivit smittad.
 
  • Gilla
  • Ledsen
galento och 1 till
  • Laddar…
galento
I det fallet jag nämnde ovan så finns stora brister i hygien och rutiner på
äldreboendet , cheferna borde sätta sej in i hur verksamheten sköts.

Kanske inte konstigt att smitta sprids om det fuskas med visir , spritning
och hygien i allmänhet. Alla anställda måste ju få och ta till sej denna info ,
även personal födda i andra länder.Men kanske inte så lätt när anställda inte
ens kan förstå att läsa patientjournaler eller svensk skrift :surprised:
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
optimum
Hade varit bra om vi kunde håll oss till trådens ämne hälsoläge.
Tycker området är rätt solklart.

Det finns trådar om munskydd, strategier och hur vi skyddar oss mot smittspridning, även en nyhetstråd samt den stora tråden "Coronavirus" där det finns mycket intressant att läsa
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/

Saknar ni något så skapa gärna en ny tråd
så här är de andra namngivna
"Coronavirus (SARS-CoV-2) xxxxxx" där xxxxxx är ämnet man vill diskutera.
Kan vara Vaccin, äldreboende, mm
Allt utom politik bör nog gå bra.

Detta inlägg är enbart av välmening och jag tycker denna tråd är intressant och läser gärna om hälsoläget.

Som information har moderatorn till tråden ledigt och åter 4:e januari. Låt gärna henne få lite ledigt utan att belasta med massa anmälningar och skräp.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
galento
optimum optimum skrev:
Detta inlägg är enbart av välmening och jag tycker denna tråd är intressant och läser gärna om hälsoläget.

Som information har moderatorn till tråden ledigt och åter 4:e januari. Låt gärna henne få lite ledigt utan att belasta med massa anmälningar och skräp.
Om moderatorn är ledig så är det väl upp till forumets ägare att se till att nån annan kan ta över
och sköta detta ;) Det finns ju massor av trådar som glider in på andra ämnen och man förstår
ju heller inte de som håller på och anmäler , passar det inte så får man ju hoppa över att läsa det man
stör sej på ;):D
 
galento galento skrev:
- - - Det finns ju massor av trådar som glider in på andra ämnen och man förstår
ju heller inte de som håller på och anmäler , passar det inte så får man ju hoppa över att läsa det man
stör sej på ;):D
Det håller jag inte alls med om. Det är mycket trevligare att följa en tråd som håller sig någorlunda väl till ämnet, och det är allas ansvar att hålla det städat. En moderator kan inte följa allt timme för timme, utan behöver hjälp att hitta de värsta inläggen.
Det är också allas skyldighet att följa forumreglerna, och inte bara skyla över sin egen lättja eller oförmåga med ”men läs inte om det stör dig då”.
:mad:
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
P
galento galento skrev:
Om moderatorn är ledig så är det väl upp till forumets ägare att se till att nån annan kan ta över
och sköta detta ;) Det finns ju massor av trådar som glider in på andra ämnen och man förstår
ju heller inte de som håller på och anmäler , passar det inte så får man ju hoppa över att läsa det man
stör sej på ;):D
Ungefär som med chefer över äldreboende. De kan väl inte hålla koll på alla barnsliga arbetare som fuskar hit och dit. Men där kan det göra större skada.
Här sparkade de iallafall en sköterska förra veckan ;) Så chefen var duktig.
 
När jag fick covid-19 märkte jag en tydlig skillnad mot förkylningar eller influensor jag tidigare hade haft. För mig började sjukdomen med hosta och vid varje hostning kändes det som om det var en massa nålar i lungorna. Mycket smärtsamt.

Sjukdomsförloppet var också snabbare än något annat jag hade varit med om. Jag körde bil till självteststationen, men orkade inte köra tillbaka. Jag fick tillbringa min sjukdomsperiod på en annan plats än vad jag tänkte innan. Det gick bra, till och med bättre än om jag hade orkat åka tillbaka. Bättre standard i bostaden, något som jag uppskattade när jag var sjuk. Nu är jag frisk, behöver bara träna upp andningen lite mer.

Mitt tips till er som inte ännu har fått covid-19: om ni reser bort så ha en plan för var ni kan bo om ni blir sjuk och hur ni ska få mat dit. För säkerhets skull, ni kanske inte kan ta er ända hem.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
galento
B b8q skrev:
Det håller jag inte alls med om. Det är mycket trevligare att följa en tråd som håller sig någorlunda väl till ämnet, och det är allas ansvar att hålla det städat. En moderator kan inte följa allt timme för timme, utan behöver hjälp att hitta de värsta inläggen.
Det är också allas skyldighet att följa forumreglerna, och inte bara skyla över sin egen lättja eller oförmåga med ”men läs inte om det stör dig då”.
:mad:
Man får försöka tänka mer på detta , de i bekantskapskretsen som har Covid här har
förutom tappat lukt,smak och feber även haft sån klåda att de inte ens orkat sova på
natten.
 
Jag hade konstaterad covid-19 i början av november. Lindriga symptom. Kvarvarande symptom var huvudvärk och lätt andfåddhet ett par veckor efter att jag var tillbaka på jobbet. Sedan dess har jag hållit mig frisk och kry, med undantag från ett par dagar med lite ont i halsen nu under julledigheten. Upptäckte i förrgår att andfåddheten verkar vara tillbaka. Tex om jag småsprintar upp för trappan eller om jag tar en rask promenad. Är det inbillning eller känner någon igen detta, 2 månader efter genomgången covid-19?
 
optimum
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jag hade konstaterad covid-19 i början av november. Lindriga symptom. Kvarvarande symptom var huvudvärk och lätt andfåddhet ett par veckor efter att jag var tillbaka på jobbet. Sedan dess har jag hållit mig frisk och kry, med undantag från ett par dagar med lite ont i halsen nu under julledigheten. Upptäckte i förrgår att andfåddheten verkar vara tillbaka. Tex om jag småsprintar upp för trappan eller om jag tar en rask promenad. Är det inbillning eller känner någon igen detta, 2 månader efter genomgången covid-19?
Har läst om det och även att vissa idrotts män/kvinnor inte får tillbaka sin ursprungliga kondition.
Här finns lite om det 1/3 ner på sidan

https://www.janusinfo.se/behandling...id19infektion.5.5d5ae8ba1719cea8d541290e.html
 
BirgitS
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jag hade konstaterad covid-19 i början av november. Lindriga symptom. Kvarvarande symptom var huvudvärk och lätt andfåddhet ett par veckor efter att jag var tillbaka på jobbet. Sedan dess har jag hållit mig frisk och kry, med undantag från ett par dagar med lite ont i halsen nu under julledigheten. Upptäckte i förrgår att andfåddheten verkar vara tillbaka. Tex om jag småsprintar upp för trappan eller om jag tar en rask promenad. Är det inbillning eller känner någon igen detta, 2 månader efter genomgången covid-19?
Visst kan en lättare förkylning sätta sig på luftrören också. Förkylningar går ju runt i stor utsträckning och om man antar att alla som PCR-testar sig har symtom så är ju förkylningar 4-10 gånger vanligare än Covid beroende på var i landet det är.
 
E
BirgitS BirgitS skrev:
Visst kan en lättare förkylning sätta sig på luftrören också. Förkylningar går ju runt i stor utsträckning och om man antar att alla som PCR-testar sig har symtom så är ju förkylningar 4-10 gånger vanligare än Covid beroende på var i landet det är.
Vad ska till för att det ska räknas vara konstaterat.. Två tester som visar på detta, 2 PCR eller 1 PCR+1 Antikropps eller endast 1 Anrikropps. 1 snabbtest + 1 PCR kanske.

Känns som det är många som går i ovisshet här, då kanske man isolerar sig för mycket i onödan?
 
BirgitS
E El-Löken66 skrev:
Vad ska till för att det ska räknas vara konstaterat.. Två tester som visar på detta, 2 PCR eller 1 PCR+1 Antikropps eller endast 1 Anrikropps. 1 snabbtest + 1 PCR kanske.

Känns som det är många som går i ovisshet här, då kanske man isolerar sig för mycket i onödan?
Enligt regionerna och Fohm räcker det med ett positivt PCR-test eller ett positivt antikroppstest för att anta att personen har resp. har haft covid. Det är så ovanligt med falska positiva svar i båda fallen.
 
I mitt fall gjorde jag ett PCR-test på vårdcentral, utförd av en undersköterska. Jag arbetar på sagd vårdcentral.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt regionerna och Fohm räcker det med ett positivt PCR-test eller ett positivt antikroppstest för att anta att personen har resp. har haft covid. Det är så ovanligt med falska positiva svar i båda fallen.
Hej Birgit, vet att detta diskuterats förr och det du skriver stämmer med vad som anges av 1177. Men då vi gjorde simuleringar på en sida på nätet verkade det som att ett positivt PCR endast i 56% av fallen stämde med verkligheten beroende på hur mycket symptom som uppvisades från början. Denna sida kanske var felaktig, kan heller inte hitta den längre.

Här en äldre artikel som mest verkar fokusera på smittsamhet under förloppet
Ett positivt test kan alltså avspegla en infektion som nästan läkt ut och behöver inte innebära smittrisk. Omvänt gäller att ett negativt resultat inte utesluter att patientens symtom beror på covid-19, särskilt inte om provet tagits en vecka eller mer efter symtomdebut.

Troligen kan en hel del fel uppstå vid mätning också, helst då privatpersoner utför dessa själv.

I denna artikel anges PCR-testerna påvisa infektionen i minst 95% av fallen, antigentesterna i 85-95% av dessa 95% medan antikroppatesterna inte gick att lita på med mindre än 2 positiva test. Orsaken angavs vara att så få i befolkningen ännu hade antikroppar, nu gällde denna artikeln möjligen Finland som haft få fall.

Hur tillförlitliga är de PCR-test som används i coronadiagnostiken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.