73 140 läst ·
646 svar
73k läst
646 svar
Covid-19 - hälsolägestråden
tro att jag var otydlig i formuleringen: negativ betyder att jag inte har covid-19. Mår hyggligt nu! troligen en vanlig höstförkylning, som trots allt fortfarande finns omkring oss. dessutom har Hasselpollen varit aktiv, plus lite andra allergier.
Även "vanliga" förkylningar där jag hört om motsvarande tidigare i höst.BirgitS skrev:
Alltså med influensaliknande symptom och man trodde det var covid men testades negativt
Flera fall på jobbet och frugan berättat om motsvarande hos sin personal.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Bara en brasklapp, om du inte fick tid för testning (PCR via topsning) inom 72h efter symtomdebut kan du fortfarande ha haft covid, men det detekterades inte.....trähandtag skrev:
Var har du fått den informationen ifrån?trähandtag skrev:
Testet eller Hasselpollen?
Vet inte vad jag skall tro om det här, hustrun kände sig lite annorlunda förra fredagen och testade sig samma dag, bekräftad covid19 förra lördagen.
Inte förvånande då hennes kollega hade det ett par dagar innan.
Denna veckan så har hon varit lite hängig, lätt feber någon dag, lite hostig och snuvig men inte mer. Som en vanlig förkylning med twisten att hon tappade smaken lite kort häromdagen.
Hon har inte haft en sjukdag på minst 15 år, jobbar inom skolan, är 54 år gammal och har bra hälsa för övrigt. Inga sjukdagar nu heller då det är lovdagar...
Och nu räknas hon som smittfri och kan röra sig som vanligt igen, enligt den läkare som till min förvåning ringde upp henne häromdagen.
Så går då jag efter mer än en vecka och väntar på att få denna beryktade sjukdom, en 65-årig gubbe med i övrigt god hälsa.
Och jag märker inte ett skit, om inte morgonens harkling för att klara strupen räknas dit.
Summa summarum, en skittråkig julhelg där barn med respektive varit på annat håll eller själva, jag och hustrun firat jul med katten, med glögg, filmtittande, någon whisky, en GT, avslagen julmat och allmänt tråkigt.
Sen om det innebär att våra barn undsluppit något som eventuellt drabbat dem hårdareän oss är det naturligtvis värt det många gånger om.
Denna jul och nyår vill vi inte ha i repris!
Inte förvånande då hennes kollega hade det ett par dagar innan.
Denna veckan så har hon varit lite hängig, lätt feber någon dag, lite hostig och snuvig men inte mer. Som en vanlig förkylning med twisten att hon tappade smaken lite kort häromdagen.
Hon har inte haft en sjukdag på minst 15 år, jobbar inom skolan, är 54 år gammal och har bra hälsa för övrigt. Inga sjukdagar nu heller då det är lovdagar...
Och nu räknas hon som smittfri och kan röra sig som vanligt igen, enligt den läkare som till min förvåning ringde upp henne häromdagen.
Så går då jag efter mer än en vecka och väntar på att få denna beryktade sjukdom, en 65-årig gubbe med i övrigt god hälsa.
Och jag märker inte ett skit, om inte morgonens harkling för att klara strupen räknas dit.
Summa summarum, en skittråkig julhelg där barn med respektive varit på annat håll eller själva, jag och hustrun firat jul med katten, med glögg, filmtittande, någon whisky, en GT, avslagen julmat och allmänt tråkigt.
Sen om det innebär att våra barn undsluppit något som eventuellt drabbat dem hårdareän oss är det naturligtvis värt det många gånger om.
Denna jul och nyår vill vi inte ha i repris!
Det kommer, var inte orolig.. Du kan ha upp till tio dagars inkubationstid så var försiktig med vilka du träffar.mikethebik skrev:
Vet inte vad jag skall tro om det här, hustrun kände sig lite annorlunda förra fredagen och testade sig samma dag, bekräftad covid19 förra lördagen.
Inte förvånande då hennes kollega hade det ett par dagar innan.
Denna veckan så har hon varit lite hängig, lätt feber någon dag, lite hostig och snuvig men inte mer. Som en vanlig förkylning med twisten att hon tappade smaken lite kort häromdagen.
Hon har inte haft en sjukdag på minst 15 år, jobbar inom skolan, är 54 år gammal och har bra hälsa för övrigt. Inga sjukdagar nu heller då det är lovdagar...
Och nu räknas hon som smittfri och kan röra sig som vanligt igen, enligt den läkare som till min förvåning ringde upp henne häromdagen.
Så går då jag efter mer än en vecka och väntar på att få denna beryktade sjukdom, en 65-årig gubbe med i övrigt god hälsa.
Och jag märker inte ett skit, om inte morgonens harkling för att klara strupen räknas dit.
Summa summarum, en skittråkig julhelg där barn med respektive varit på annat håll eller själva, jag och hustrun firat jul med katten, med glögg, filmtittande, någon whisky, en GT, avslagen julmat och allmänt tråkigt.
Sen om det innebär att våra barn undsluppit något som eventuellt drabbat dem hårdare
än oss är det naturligtvis värt det många gånger om.
Denna jul och nyår vill vi inte ha i repris!
Såvida du inte redan har antikroppar sedan i våras.
Det är ju inte helt säkert. De verkar smitta på något knepigt sätt, vissa inte alls och vissa behöver bara titta på den sjuke.E El-Löken66 skrev:
Men med det sagt så skall man självklart inte åka runt och träffa folk förrän man är säker på att man slapp undan den man vet har det/haft.
Kollega träffade en sjuk, gjorde test kort efter. Ingenting och nu flera veckor senare fortfarande ingenting. De umgicks rätt tajt.
Oavsett vilket så är det fullt av virus på alla ytor såvida ni inte har desinfekterat huset så det, detta kan vara aktivt i upp till en månad även om det tillför ovanligheterna att smittas så.V vectrex skrev:
Men det kan också vara förkylningen du hade i våras som skänkt dig antikroppar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Tror inte man någonsin har lyckats hitta livskraftigt virus på ytor efter en vecka i normal miljö. Däremot kan man ju hitta virusrester under lång tid.E El-Löken66 skrev:
Jag hade ju en lindrig covid med hosta och min sambo hade inga symtom vare sig innan eller efter mig samt negativt PCR-test en vecka efter att det började för mig så antingen var han en asymtomatisk smittspridare som smittade mig eller så lyckades jag inte smitta honom trots hosta.mikethebik skrev:
Ska inte hushållskontakter testa sig som en del av familjekarantänen/smttspårningen i Dalarna?
Som alltid har du helt rätt @BirgitS. Men under virus vänliga förhållanden påstås det ändå klara sig en hel februarimånad men det får givetvis då inte ligga inbäddat i slem. 20 grader och mörkt så trivs det som bäst.BirgitS skrev:
https://www.nyteknik.se/tekniknyheter/studie-coronaviruset-kan-leva-28-dagar-pa-ytor-7002854
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Ja, så man behöver inte vara orolig för det hemma. Jag tror att viruset överlever ändå bättre i kylskåpstemperatur än i 20 grader.E El-Löken66 skrev:
Tror inte det, är väl bara om man har symtom, annars hade väl läkaren som ringde hustrun för några dagar sedan påtalat det. Är fortfarande förvånad och lite imponerad att hon blev uppringd, samtalet pågick också en stund. Måste bli många samtal om alla som har påvisad covid blir uppringd av läkare som kollar tillståndet hos den som har diagnostiserats.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Ja, det borde läkaren ha sagt till om, fast vi hade redan kollat på 1177 innan jag blev uppringd. Bara lite förvånad att det skiljer mellan olika regioner på det sättet.mikethebik skrev:
Tror inte det, är väl bara om man har symtom, annars hade väl läkaren som ringde hustrun för några dagar sedan påtalat det. Är fortfarande förvånad och lite imponerad att hon blev uppringd, samtalet pågick också en stund. Måste bli många samtal om alla som har påvisad covid blir uppringd av läkare som kollar tillståndet hos den som har diagnostiserats.
Smittspårning är en viktig del av hur man får ner smittspridningen så det är väl meningen att alla som testar positivt ska bli uppringda, även om det också kan vara en sköterska med en kortare utbildning i just smittspårning. Jag fick frågor om hur jag kunde ha blivit smittad och vilka jag kunde ha smittat, dvs. träffat 1-2 dygn innan jag fick symtom.