BirgitS
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Nu hittade jag rätt tråd! Jag testade mig med PCR-prov den 3e nov och var positiv. Var aldrig speciellt sjuk, hade inte ens feber, men lättare förkylningssymtom och tappade totalt smak och lukt under 3 dagar och det är fortfarande inte helt återställt. Nu 12 dagar efter testet (var tillbaka på jobbet i onsdags) har jag huvudvärk varje dag och är täppt i näsan till och från under dagen. Är detta vanligt efter covid-19??
Det händer en hel del att de blir sämre på något sätt 1-2 veckor efter att de första symtomen kom. Jag tror ingen är säker på vad det beror på men att det ibland verkar bero på att viruset har tagit sig in i något nytt område, t.ex. att man först hade symtom från de övre luftvägarna och sen får man symtom från de nedre, eller ibland att immunsystemet blir överaktivt. Bland dem som blir allvarligt sjuka är det ofta efter en vecka som det inträffar och att det är då som de behöver komma till sjukhus och i genomsnitt läggs folk in på intensivvården 10-11 dagar från symtomdebut.

Själv fick jag mer andningsproblem efter ung. 10 dagar, inte allvarligt men som om jag fick allt sämre kondition. Det vände sen och jag blir allt mer som vanligt (de första symtomen kom 12 oktober och jag har skrivit om det i den här tråden).

Ta det lugnt och betrakta dig som sjuk så att du inte överanstränger dig (y)
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Fast överallt står det ju att man anses smittfri 7 dagar efter pos test och om man varit feberfri 2 dagar och "mår bättre". :thinking: Nu har det ju gått nästan två veckor efter pos test, feber har jag inte haft och jag mår ju generellt ganska bra. Många verkar ju få sviter i form av trötthet osv. Eller?
Men om du nu har fått nya symtom som huvudvärk så tycker inte jag att du längre mår bättre utan jag tycker du ska vänta med att jobba.

Många blir trötta efteråt och det verkar som att tröttheten blir värre om de struntar i den. Det är nog snarare ett tecken på att man behöver vila för att kroppen ska få läka i lugn och ro.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
BirgitS
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
De pratade just på TV4 om att närmare undersöka 150 personer, som " återinsjuknat", så var försiktig.
Fast det gällde ju folk som insjuknat efter några månader.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men om du nu har fått nya symtom som huvudvärk så tycker inte jag att du längre mår bättre utan jag tycker du ska vänta med att jobba.

Många blir trötta efteråt och det verkar som att tröttheten blir värre om de struntar i den. Det är nog snarare ett tecken på att man behöver vila för att kroppen ska få läka i lugn och ro.
Jag har ett arbete där jag tyvärr inte riktigt kan stanna hemma om jag inte är dödssjuk så det enda som är intressant är egentligen huruvida jag är smittfri eller inte och baserat på den forskning som finns så måste jag väl anses vara det?
 
Elon Musk har testats både positivt och negativt. ”Något extremt skumt pågår”, skriver han på Twitter. ”Två tester kom tillbaka negativa, två kom positiva. Samma maskin, samma test, samma sköterska.”

Tidningsartikel om Elon Musk med hans foto som kommenterar motstridiga covid-testresultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jag har ett arbete där jag tyvärr inte riktigt kan stanna hemma om jag inte är dödssjuk så det enda som är intressant är egentligen huruvida jag är smittfri eller inte och baserat på den forskning som finns så måste jag väl anses vara det?
Det tror jag, men jag är ingen expert. Du kanske ska ringa/mejla din vårdcentral/husläkare och höra dig för.

Men tänk på att om du går för tidigt till jobbet (enligt din kropp) så kan du senare bli just "dödsjuk" i många fler dagar än om du är hemma och vilar upp dig i två.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det tror jag, men jag är ingen expert. Du kanske ska ringa/mejla din vårdcentral/husläkare och höra dig för.

Men tänk på att om du går för tidigt till jobbet (enligt din kropp) så kan du senare bli just "dödsjuk" i många fler dagar än om du är hemma och vilar upp dig i två.
Jag hör vad du säger. Problemet är att jag jobbar på min vårdcentral. :crysmile: Och har 3 barn, så hemma blir ingen vila heller. Suck. Tackar för dina svar och omtanken! :heart:
 
  • Gilla
Strontus
  • Laddar…
BirgitS
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Elon Musk har testats både positivt och negativt. ”Något extremt skumt pågår”, skriver han på Twitter. ”Två tester kom tillbaka negativa, två kom positiva. Samma maskin, samma test, samma sköterska.”

[bild]
Det var snabbtester och de är inte lika säkra som de PCR-test som regionerna här använder för att testa allmänheten. Det har väl senare konstaterats att Musk verkligen är sjuk.
 
BirgitS
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jag hör vad du säger. Problemet är att jag jobbar på min vårdcentral. :crysmile: Och har 3 barn, så hemma blir ingen vila heller. Suck. Tackar för dina svar och omtanken! :heart:
Ingen orsak :D men då har du i alla fall tillgång till proffskunskap. Men barnen behöver väl inte vara hemma bara för att du är det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ingen orsak :D men då har du i alla fall tillgång till proffskunskap. Men barnen behöver väl inte vara hemma bara för att du är det.
Jo, om de är så små att de inte börjat på förskola än. :giggle:
 
BirgitS
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jo, om de är så små att de inte börjat på förskola än. :giggle:
(y) Men om du är sjukskriven har väl deras pappa rätt att vara hemma, nu var det ju länge sen jag var i din situation så det kan ju ha ändrats. Då kanske lite lugna promenader några gånger om dagen är en bra vila för dig.
 
BirgitS BirgitS skrev:
(y) Men om du är sjukskriven har väl deras pappa rätt att vara hemma, nu var det ju länge sen jag var i din situation så det kan ju ha ändrats. Då kanske lite lugna promenader några gånger om dagen är en bra vila för dig.
Han är föräldraledig men det hjälper ju inte så mycket när det är MAMMA som gäller om mamma är hemma. :p Jag tar faktiskt promenader i exakt detta syfte, det gör gott.
 
  • Haha
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Sambon blev förkyld på en måndag. Alla barn (3, 5 & 8 år) hemma pga höstlov. På onsdag fick hon provtid. Fredag positivt besked att hon var smittad.

Ingen annan blev sjuk trots att livet som förälder fortsatte hemmavid. 3-åringen som vill sova i samma säng, matlagning osv.

Väldigt tacksam att det gick så bra i sammanhanget.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
optimum
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Han är föräldraledig men det hjälper ju inte så mycket när det är MAMMA som gäller om mamma är hemma. :p Jag tar faktiskt promenader i exakt detta syfte, det gör gott.
Rådgör gärna med din chef om hur du ska göra.
 
Jaha, då var det dags igen då, hemma från jobbet med halsont, huvudvärk och ont i magen.
Jobbar på ett av dom mest drabbade sjukhusen i region Sthlm där förstärkningsläget är åter, mkt sjuka personer som söker till akuten där även vi som inte jobbar med vård hamnar extremt nära dom sjuka.

Sambon hämtar ett hemtest imorgon på apoteket, finns ingen tid idag för det i livspusslet.
 
  • Ledsen
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.