73 111 läst ·
646 svar
73k läst
646 svar
Covid-19 - hälsolägestråden
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Det händer en hel del att de blir sämre på något sätt 1-2 veckor efter att de första symtomen kom. Jag tror ingen är säker på vad det beror på men att det ibland verkar bero på att viruset har tagit sig in i något nytt område, t.ex. att man först hade symtom från de övre luftvägarna och sen får man symtom från de nedre, eller ibland att immunsystemet blir överaktivt. Bland dem som blir allvarligt sjuka är det ofta efter en vecka som det inträffar och att det är då som de behöver komma till sjukhus och i genomsnitt läggs folk in på intensivvården 10-11 dagar från symtomdebut.MariaiÖstergötland skrev:
Nu hittade jag rätt tråd! Jag testade mig med PCR-prov den 3e nov och var positiv. Var aldrig speciellt sjuk, hade inte ens feber, men lättare förkylningssymtom och tappade totalt smak och lukt under 3 dagar och det är fortfarande inte helt återställt. Nu 12 dagar efter testet (var tillbaka på jobbet i onsdags) har jag huvudvärk varje dag och är täppt i näsan till och från under dagen. Är detta vanligt efter covid-19??
Själv fick jag mer andningsproblem efter ung. 10 dagar, inte allvarligt men som om jag fick allt sämre kondition. Det vände sen och jag blir allt mer som vanligt (de första symtomen kom 12 oktober och jag har skrivit om det i den här tråden).
Ta det lugnt och betrakta dig som sjuk så att du inte överanstränger dig
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Men om du nu har fått nya symtom som huvudvärk så tycker inte jag att du längre mår bättre utan jag tycker du ska vänta med att jobba.MariaiÖstergötland skrev:
Många blir trötta efteråt och det verkar som att tröttheten blir värre om de struntar i den. Det är nog snarare ett tecken på att man behöver vila för att kroppen ska få läka i lugn och ro.
Jag har ett arbete där jag tyvärr inte riktigt kan stanna hemma om jag inte är dödssjuk så det enda som är intressant är egentligen huruvida jag är smittfri eller inte och baserat på den forskning som finns så måste jag väl anses vara det?BirgitS skrev:
Men om du nu har fått nya symtom som huvudvärk så tycker inte jag att du längre mår bättre utan jag tycker du ska vänta med att jobba.
Många blir trötta efteråt och det verkar som att tröttheten blir värre om de struntar i den. Det är nog snarare ett tecken på att man behöver vila för att kroppen ska få läka i lugn och ro.
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Det tror jag, men jag är ingen expert. Du kanske ska ringa/mejla din vårdcentral/husläkare och höra dig för.MariaiÖstergötland skrev:
Men tänk på att om du går för tidigt till jobbet (enligt din kropp) så kan du senare bli just "dödsjuk" i många fler dagar än om du är hemma och vilar upp dig i två.
Jag hör vad du säger. Problemet är att jag jobbar på min vårdcentral.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Det var snabbtester och de är inte lika säkra som de PCR-test som regionerna här använder för att testa allmänheten. Det har väl senare konstaterats att Musk verkligen är sjuk.Per Eskilsson skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Ingen orsakMariaiÖstergötland skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Han är föräldraledig men det hjälper ju inte så mycket när det är MAMMA som gäller om mamma är hemma.BirgitS skrev:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Sambon blev förkyld på en måndag. Alla barn (3, 5 & 8 år) hemma pga höstlov. På onsdag fick hon provtid. Fredag positivt besked att hon var smittad.
Ingen annan blev sjuk trots att livet som förälder fortsatte hemmavid. 3-åringen som vill sova i samma säng, matlagning osv.
Väldigt tacksam att det gick så bra i sammanhanget.
Ingen annan blev sjuk trots att livet som förälder fortsatte hemmavid. 3-åringen som vill sova i samma säng, matlagning osv.
Väldigt tacksam att det gick så bra i sammanhanget.
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Jaha, då var det dags igen då, hemma från jobbet med halsont, huvudvärk och ont i magen.
Jobbar på ett av dom mest drabbade sjukhusen i region Sthlm där förstärkningsläget är åter, mkt sjuka personer som söker till akuten där även vi som inte jobbar med vård hamnar extremt nära dom sjuka.
Sambon hämtar ett hemtest imorgon på apoteket, finns ingen tid idag för det i livspusslet.
Jobbar på ett av dom mest drabbade sjukhusen i region Sthlm där förstärkningsläget är åter, mkt sjuka personer som söker till akuten där även vi som inte jobbar med vård hamnar extremt nära dom sjuka.
Sambon hämtar ett hemtest imorgon på apoteket, finns ingen tid idag för det i livspusslet.
