Vi uppmärksammade ett avvikande missljud från våran krypgrundavfuktare igår kväll. Det var såpass högt att det gick höra genom bjälklaget. Kröp ner för titta närmare o filmade lite.
Missljudet kommer i perioder o upplevs som lätt metalliskt. Dock verkar maskinen jobba på som den ska o luktar inte bränt. Men jag stängde ner den ifall att.
Jag ska kontakta Anticimex på måndag, då den är köpt av dem 2017 av tidigare ägare. Efter det har det funnits ett årligt service avtal.
Någon som kan berätta nåt mer om orsak, o erfarenheter? Reperationer? (Lönt?)
Om man ska byta den, ska man titta på någon annan adsorptions avfuktare? (Krypgrund på 100 m2)
Missljudet hörs lite mer i slutet på filmklippet, annars dövas det lite i det vanliga ljudet
Missljudet kommer i perioder o upplevs som lätt metalliskt. Dock verkar maskinen jobba på som den ska o luktar inte bränt. Men jag stängde ner den ifall att.
Jag ska kontakta Anticimex på måndag, då den är köpt av dem 2017 av tidigare ägare. Efter det har det funnits ett årligt service avtal.
Någon som kan berätta nåt mer om orsak, o erfarenheter? Reperationer? (Lönt?)
Om man ska byta den, ska man titta på någon annan adsorptions avfuktare? (Krypgrund på 100 m2)
Missljudet hörs lite mer i slutet på filmklippet, annars dövas det lite i det vanliga ljudet
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jag säger inget ännu ☺️ hur gammal är din?
Okej, nä men om jag byter maskin satsar jag nog på en ny. E ju som allt annat som blir till åren att risken för fel ökar. Tack ändå ☺️
Helt OK, din har drifttid på 9771h och min har drifttid på 21690h.
Om det är någon annan som är intresserad så hör gärna av er via PM. En ny CTR300 kostar 35-40kkr med installation, Har man en CTR300 som krånglar så byter man maskinen väldigt enkelt själv och får då en resevdelsmaskin att plocka delar från. Jag är nöjd om jag får 6kkr från någon.
Om det är någon annan som är intresserad så hör gärna av er via PM. En ny CTR300 kostar 35-40kkr med installation, Har man en CTR300 som krånglar så byter man maskinen väldigt enkelt själv och får då en resevdelsmaskin att plocka delar från. Jag är nöjd om jag får 6kkr från någon.
Jo precis, så jag kan ju tycka att den borde kunna repeteras i första hand. Verkar som ljudet kommer ifrån där en fläkt sitter, känns inte som en allt för komplicerad reperation eller byte. Dock få Anticimex kolla på detta (eller som jag tror, dem kommer o hämtar den o skickar till till corroventa i bankeryd för genomgång)
Ny maskin tror jag inte ska behövas, som du konstaterar har min inte gått mycket. Annars kan man ju fundera på om man ska testa något annat märke, dock måste den palla mer än 100m2 (har läst om avfuktare som vart underdimensionerade o börjat brinna)
Men vi får se ☺️
Ny maskin tror jag inte ska behövas, som du konstaterar har min inte gått mycket. Annars kan man ju fundera på om man ska testa något annat märke, dock måste den palla mer än 100m2 (har läst om avfuktare som vart underdimensionerade o börjat brinna)
Men vi får se ☺️
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Corroventas CTR300 maskiner är väldigt tacksamma att laga. Och absolut mycket billigare än att köpa ny. Har du tur är din köpt av tidigare ägare med 10års garanti.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden