2 361 427 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Du vet att vi flyttade ut till sommarstället som långt innan det var någon fart på smittpridningen. Och det ligger väl inom FHM avstånd för resande.Nyfniken skrev:
Huvudskälet var att ta hand om morsan som är 85 år. Så hon lever här med oss med minimal risk att bli smittad. Jag och min fru jobbar hemmifrån till 95 % numera och dottern pluggar på distans.
Var får du in att det är ansvarslöst och varför tycker du ett den analysen passar tråden? Tycker du själv att du tillför något av värde?
Mycket bra initiativ.Anna_H skrev:
När jag tog "studenten" fanns inga flak och vi gick och sjöng.
Mycket trevligare än massa oljud.
Inte mycket det blev ett nollsummespel med ungefär samma resultat. Kändes lite mer pedagogiskt då ju befolkningen inte upphör vid 85 år.P Pin skrev:
.
Som sagt avsiken var att visa att 10 % dödlighet inte är orimlig ibland 70 åringar.
Jag är lite nyfiken, har du räknat själv på detta och vad kommer du fram till då?
Det är rimligt att anta att det finns en större andel barn i Norge än i Sverige som går ur skolan med sämre betyg än de hade fått utan skolstängningen. Det är något som kommer att påverka dom länge.Ulltand skrev:
Ekonomiskt är det troligtvis inte synd om norska barn, men då hade Norge tack vare oljan en stark ekonomi från början.
Jo men nu var frågan om vi läst eller hört detta.harry73 skrev:
Jag tror samma men vet vi?
Platta till kurvan har jag säkert här 100 gånger och läst en hel del.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
Ja, när det gäller IVA så är det väl mer intressant att titta på nya fall eftersom det är relativt få och många är kvar i många dagar.Möbius skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Men där har inte dagens siffra kommit in än och helgens siffror är osäkra (grå) än så länge men det ser ju lite sämre ut än för två veckor sen.
Det är ett rimligt antagande men det är på marginalen och inget som kommer att ha någon större påverkan på lång sikt.harry73 skrev:
Det är rimligt att anta att det finns en större andel barn i Norge än i Sverige som går ur skolan med sämre betyg än de hade fått utan skolstängningen. Det är något som kommer att påverka dom länge.
Ekonomiskt är det troligtvis inte synd om norska barn, men då hade Norge tack vare oljan en stark ekonomi från början.
Det kan också bli så att Sverige tappar så mycket goodwill internationellt vilket gör att vi som land förlorar betydligt mer an vad normännens betygsskilland medför.
Det tror jag.
Sedan är ju 4000 liv värt någon i sammanhanget också.
Det där med mycket goodwill är ett argument jag har väldigt svårt för.Ulltand skrev:
Vi tappar väldigt mycket goodwill i Kina när vi tar upp mänskliga rättigheter, ändå tycker jag att vi ska vara rakryggade och följa vår moraliska kompass.
Vi förlorar också mycket goodwill i Ryssland när vi övar tillsammans med NATO eller på annat sätt går emot Rysslands intressen.
Det här med nedstängningen är ju lite samma sak om än av en mindre dignitet. Det ansågs inte att man skulle ha åtgärdar på EU nivå förutom inreseförbud för icke EU/EES medborgare. EU länderna kom med egna åtgärder, delvis baserade på läget i landet och delvis baserade på eventuella politiska poäng man kunde vinna.
I Storbrittanien baserades nedstängningen på ett för högt R-värde som inte tog hänsyn till att de flesta fall var importerade fall. I verkligheten gick R-värdet ner från 1,5 till 1,2 pga nedstängningen.
I Danmark vill man nu få insyn i beslutsprocessen inför nedstängningen eftersom det inte verkar finnas myndigheter som rekommenderade det, tvärtemot vad Mette Frederiksen säger.
I Sverige har man inte blandat in politik i beslutsfattningen men bara gjort vad man då trodde var bäst för medborgarna. Jag tycker att vi kan gå rakryggade genom krisen.
När krisen är över vill de flesta politiker nog glömma det hela så snabbt som möjligt och göra politiska poäng med ekonomisk tillväxt. Och då behövs alla även Sverige.
Nej vi skall förstås göra det vi tycker är rätt även om det betyder att vi tappar goodwill.harry73 skrev:
Det där med mycket goodwill är ett argument jag har väldigt svårt för.
Vi tappar väldigt mycket goodwill i Kina när vi tar upp mänskliga rättigheter, ändå tycker jag att vi ska vara rakryggade och följa vår moraliska kompass.
Vi förlorar också mycket goodwill i Ryssland när vi övar tillsammans med NATO eller på annat sätt går emot Rysslands intressen.
Det här med nedstängningen är ju lite samma sak om än av en mindre dignitet. Det ansågs inte att man skulle ha åtgärdar på EU nivå förutom inreseförbud för icke EU/EES medborgare. EU länderna kom med egna åtgärder, delvis baserade på läget i landet och delvis baserade på eventuella politiska poäng man kunde vinna.
I Storbrittanien baserades nedstängningen på ett för högt R-värde som inte tog hänsyn till att de flesta fall var importerade fall. I verkligheten gick R-värdet ner från 1,5 till 1,2 pga nedstängningen.
I Danmark vill man nu få insyn i beslutsprocessen inför nedstängningen eftersom det inte verkar finnas myndigheter som rekommenderade det, tvärtemot vad Mette Frederiksen säger.
I Sverige har man inte blandat in politik i beslutsfattningen men bara gjort vad man då trodde var bäst för medborgarna. Jag tycker att vi kan gå rakryggade genom krisen.
När krisen är över vill de flesta politiker nog glömma det hela så snabbt som möjligt och göra politiska poäng med ekonomisk tillväxt. Och då behövs alla även Sverige.
Nu tycker ju jag att vi gjort fel att att det är rimligt att vi tappar goodwill i detta som konsekvens.
Ja vi vet eftersom FHM säger detta på *varje* (verkligen, varje!) presskonferens. Börja titta på presskonferenserna. Jag brukar kolla på svtplay i efterhand så att jag enkelt kan kan kolla på FHM's del + frågor till FHM. MSB etc kan man gott snabbspola förbi....optimum skrev:
Jag har inte räknat då det finns statistik redan.Ulltand skrev:
Inte mycket det blev ett nollsummespel med ungefär samma resultat. Kändes lite mer pedagogiskt då ju befolkningen inte upphör vid 85 år.
.
Som sagt avsiken var att visa att 10 % dödlighet inte är orimlig ibland 70 åringar.
Jag är lite nyfiken, har du räknat själv på detta och vad kommer du fram till då?
Ålder/smittade/avlidna. Jag har räknat ut dödligheten i procent här nedanför.
Från lägsta till högsta åldersintervallet om tio år är dödligheten i %
0.6 (0-9)
0
0.2
0.3
0.8
2
7
23
35
38 (90+)
Antalet avlidna i Covid-19 är väl ganska pålitligt, men antalet konstaterat smittade blir en dålig måttstock då mörkertalet är stort. Har du tillförlitliga uppgifter på antalet som faktiskt är smittade per åldersintervall? Om du bortser från mörkertalet så är storleksordningen tio procent rimlig. Om mörkertalet är en faktor tio blir dödligheten en tiondel, storleksordningen en procent.
Mina siffror kommer från
https://platz.se/coronavirus/?page=overview
Fattar inte. Vi vet hur många som dött. Men vi vet inte hur många som varit sjuka. Då går det väl inte räkna ut en dödUlltand skrev:
Viss kan man ta 80-90 åringar men det ger en snittålder på 85 och vilket är lite lågt i sammanhanget. Därför extrapolerar jag ut till ett värde för 95 åringar.
Men om vi istället tar 85 åringar. Så hamnar mitten på 67,5 år. vilka dessa då får en dödlighet på 10,5 %
Syfter var ju att visa att siffran runt 10 % dödlighet är rimlig för 70 åringar.
Vi har ringar in det till åldersspannet 67,5-72 år och dödligheten 10,5- 15 %
Stämmer rätt bra men är fortsatt lite högre än de data som presenterats på andra håll vilket förmodligen kan förklaras av att kurvan inte är linjär utan exponentiell.
Precis, att prata om dödlighet är meningslöst så länge vi inte vet hur många som har varit smittade.P Pin skrev:Jag har inte räknat då det finns statistik redan.
Ålder/smittade/avlidna. Jag har räknat ut dödligheten i procent här nedanför.
Från lägsta till högsta åldersintervallet om tio år är dödligheten i %
0.6 (0-9)
0
0.2
0.3
0.8
2
7
23
35
38 (90+)
Antalet avlidna i Covid-19 är väl ganska pålitligt, men antalet konstaterat smittade blir en dålig måttstock då mörkertalet är stort. Har du tillförlitliga uppgifter på antalet som faktiskt är smittade per åldersintervall? Om du bortser från mörkertalet så är storleksordningen tio procent rimlig. Om mörkertalet är en faktor tio blir dödligheten en tiondel, storleksordningen en procent.
Mina siffror kommer från
[länk]
Nej, antikroppstesterna sköts inom vården och gäller individer man redan tar blodprov på. Så gruppen som man gör urvalet ur är inte baserat på individer på gatan utan på folk i kontakt med vården. Det är p g a att det annars krävs ett särskilt forskningsetiskt tillstånd och medgivande från varje individ. Stor byråkratisk apparat.MathiasS skrev:
Läs mer här:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...dersokning-av-antikroppar-for-covid-19-virus/
Nyckelmening:
Slarvigt av mig. Det gäller antikroppstesterna.BirgitS skrev:
När det gäller PCR-testerna i Stockholm så var ju min sambo en av dem som testades i månadsskiftet mars/april med provtagning på egen hand i hemmet och han har ju normalt inte någon kontakt med vården även om han var inlagd på sjukhus och opererades förra året. Nu ska han göra samma sak igen om några dagar.
Men om det är människor som har kontakt med vården så är det väl större chans att det är de som försökt låta bli att bli sjuka i Covid-19 därför att de redan är sjukliga än att det är de normalt friska mellan 20 och 40 med flest sociala kontakter som testats, och det är ju de senare som borde ha varit mest sjuka i Covid-19 med eller utan symtom.
Har du någon mer info om antikroppsundersökningen än FHM:s kortfattade pressmeddelande?